“Vrijeme u zrcalu” – izložba selektiranih likovnih radova u Umagu
U prekrasnom ambijentu novootvorenog Multimedijalnog centra u Umagu, 22. rujna održalo se otvorenje izložbe selektiranih radova likovnih umjetnika koji su tijekom godina samostalno izlagali u sklopu umaškog Pučkog otvorenog učilišta te mu potom poklonili neka od svojih djela obogaćujući na taj način učilišni likovni fundus. Izložbu je brojnim posjetiteljima predstavila ravnateljica POU‑a Ana Pelko, a Eugen Borkovsky, koji je zajedno sa Sanjom Benčić selektor i autor postava, opisao je izložene radove. Izložba se sastoji od 19 likovnih djela, uglavnom slika, nastalih u rasponu od nekoliko desetljeća, a postavljena je u povodu proslave 60. obljetnice osnutka umaškog učilišta.
 Problem je bio ujediniti tako heterogeni materijal u skladnu izložbu, napominje Borkovski, inače kustos galerije Fonticus iz Grožnjana, ističući da je nadahnuće da izložbu nazove  “Vrijeme u zrcalu- Il tempo riflesso” dobio razmišljajući o tome kako svaki rad unutar izložbe odražava kako se njegov autor osjećao u datom trenutku u određenom mjestu. Svaki se od izloženih radova tako može promatrati kao svojevrsni predstavnik određene kolekcije pojedinog autora. Poznaju li se autori međusobno ne znamo, neke ni sam kustos ne poznaje, prostor između slika i pokoje keramičke skulpture mogao bi biti i beskonačan, kao isječci iz različitih knjiga, koji međutim poredani jedan pored drugog mogu se nazvati i poezijom, ili možda to već i jesu.
Problem je bio ujediniti tako heterogeni materijal u skladnu izložbu, napominje Borkovski, inače kustos galerije Fonticus iz Grožnjana, ističući da je nadahnuće da izložbu nazove  “Vrijeme u zrcalu- Il tempo riflesso” dobio razmišljajući o tome kako svaki rad unutar izložbe odražava kako se njegov autor osjećao u datom trenutku u određenom mjestu. Svaki se od izloženih radova tako može promatrati kao svojevrsni predstavnik određene kolekcije pojedinog autora. Poznaju li se autori međusobno ne znamo, neke ni sam kustos ne poznaje, prostor između slika i pokoje keramičke skulpture mogao bi biti i beskonačan, kao isječci iz različitih knjiga, koji međutim poredani jedan pored drugog mogu se nazvati i poezijom, ili možda to već i jesu.
 Drugi dio večeri posvećen je stručnim osvrtima na svako djelo posebno. Izložbu se može nazvati kolekcijom, kompozicijom, kompilacijom, kao da promatramo društvo bučnih umjetnika za stolom, svaki uz svoje piće, uz mirise raznih vrsta duhana. Svaki s posebnom tehnikom, stilom, pričom i porukom koji ovdje poprimaju drugačiji, istovremeno zasebni i zajednički ton. Tako u jednom zajedničkom prostoru uočavamo poteze zaljubljenika u slikarstvo kao što je Dražen Filipović Pegla sa svojim fraktalima, ili rad Hannibala Salvara, koji je svjetsku slavu postigao svojim keramikama, možemo uočiti hrabri kolor Sabine Damiani ili u djelu Zdravka Milića prepoznati pomiješane pixele. Izložbom dominira, ne samo dimenzijom, 153 sa 128 centimetara velika slika krajolika Nataše Bezić, jedne od autorica prisutnih na otvaranju. Tko voli umjetnost naći će se između svjetova kakve umjetnici zamišljaju ili žale što nije takav, obogaćujući ga svakako.
Drugi dio večeri posvećen je stručnim osvrtima na svako djelo posebno. Izložbu se može nazvati kolekcijom, kompozicijom, kompilacijom, kao da promatramo društvo bučnih umjetnika za stolom, svaki uz svoje piće, uz mirise raznih vrsta duhana. Svaki s posebnom tehnikom, stilom, pričom i porukom koji ovdje poprimaju drugačiji, istovremeno zasebni i zajednički ton. Tako u jednom zajedničkom prostoru uočavamo poteze zaljubljenika u slikarstvo kao što je Dražen Filipović Pegla sa svojim fraktalima, ili rad Hannibala Salvara, koji je svjetsku slavu postigao svojim keramikama, možemo uočiti hrabri kolor Sabine Damiani ili u djelu Zdravka Milića prepoznati pomiješane pixele. Izložbom dominira, ne samo dimenzijom, 153 sa 128 centimetara velika slika krajolika Nataše Bezić, jedne od autorica prisutnih na otvaranju. Tko voli umjetnost naći će se između svjetova kakve umjetnici zamišljaju ili žale što nije takav, obogaćujući ga svakako.
Kustos Borkovsky o ovoj izložbi kaže: „Možemo prepoznati odlike umjetničkih praksi s kraja prošlog i početka ovog stoljeća: slobodno kretanje kroz područje iskaza, upotreba različitih materijala, različitih medija, novih tehnologija. Pred nama su različiti individualni pristupi koji su nalazili načine i mjesta prezentacije u suvremenom kulturnom prostoru. Neki radovi određeni su osobnim, a neki doživljajem općeg, uključujući i društveno političkog stanja, na načine otvorenih i jasnih poruka ili insinuacija, dokumentiranja ili provokacija. Svim autorima bitna je atmosfera artefakta koji realiziraju. To postižu kolorističkim, kompozicijskim ili sadržajnim elementima. Ovaj niz radova nije narativan, već više odgovara nizu individualnih kognitivnih znakova. Na većini je ponuđeno prepoznavanje motiva kao takvog. Drugdje individualizacija znakovlja balansira na granici prepoznatljivog. Bez obzira što se neki radovi privremenom cjelinom postava transformiraju u neku novu realnost, oni ostaju autohtoni.
Nataša Bezić u ovom projektu zastupljena je radom bez naziva koji se oslanja na figurativni motiv, čini se kao da je pred nama isječak pejzaža osvijetljen začudnim svjetlom. O ciklusu u koje je ova slika predstavljena Gorka Ostojić Cvajner kaže:” …Srazovi i obrati, zasićenost i transparentnost, značajke su ovih slika, uvijek mišljenih bojom i rukom, srcem i umom, bez urušavanja dobre organizacije slike, u dosluhu za potrebom za unutrašnjim redom.…”
 Sabina Damiani predstavljena je apstraktnom slikom izvedenom tehnikom ulja na platnu koja pripada njenom ciklusu “Beskrajni putevi”. Ponuđena nam je sasvim jednostavna bilješka neprestanog tijeka, kretanja, promjene svega oko nas. Dunja Demartini zastupljena je objektom, keramičkim radom naziva “Čuvar“koji nudi karikaturalna obilježja motiva, a Dražen Filipović predstavlja plošni rad iz ciklusa „Sinteza suprotnosti“koji inicira ideju fraktalnih događanja. Saša Jantolek zastupljen je figurinom, statuetom ženske osobe određenom začudnim, ali znakovitim atribucijama. Pred nama je poprsje izvedeno kombinacijom naivnog i stiliziranog načina oblikovanja. Dean Kljun predstavljen je radom kojeg karakterizira dramatično obrađena podloga. Na njoj nalazimo snažne gestualne poteze, prelijevanja i curenja boja, neskrivene tragove intervencija. Kao da silinu ekspresije umjetnik ponekad želi naglasiti, a ponekad prikriti. Autor radu daje naziv „Inje“, što bi mogli prihvatiti kao ilustrativno pomirenje postupaka i rezultata jer prirodni fenomeni često mogu inicirati vizualizacije srodnim oblicima.
Sabina Damiani predstavljena je apstraktnom slikom izvedenom tehnikom ulja na platnu koja pripada njenom ciklusu “Beskrajni putevi”. Ponuđena nam je sasvim jednostavna bilješka neprestanog tijeka, kretanja, promjene svega oko nas. Dunja Demartini zastupljena je objektom, keramičkim radom naziva “Čuvar“koji nudi karikaturalna obilježja motiva, a Dražen Filipović predstavlja plošni rad iz ciklusa „Sinteza suprotnosti“koji inicira ideju fraktalnih događanja. Saša Jantolek zastupljen je figurinom, statuetom ženske osobe određenom začudnim, ali znakovitim atribucijama. Pred nama je poprsje izvedeno kombinacijom naivnog i stiliziranog načina oblikovanja. Dean Kljun predstavljen je radom kojeg karakterizira dramatično obrađena podloga. Na njoj nalazimo snažne gestualne poteze, prelijevanja i curenja boja, neskrivene tragove intervencija. Kao da silinu ekspresije umjetnik ponekad želi naglasiti, a ponekad prikriti. Autor radu daje naziv „Inje“, što bi mogli prihvatiti kao ilustrativno pomirenje postupaka i rezultata jer prirodni fenomeni često mogu inicirati vizualizacije srodnim oblicima.
 Enformelovski, gestualnim činjenjem određen rad, predstavlja Teuta Levačić. Ona na podlogu intervenira snažnim potezima. Iako naziremo nakupine, slojeve materijala, autorica kontrolira gestu. Ona osobnu energiju pretače u artefakt izbjegavajući mogućnost prepoznatljivih oblika. Složena, ali stabilna kompozicija izlazi iz formata i ne zaustavlja se pri rubovima. Milan Marin, u ovom projektu, predstavljen je radom iz ciklusa „Tragovi, Semplicita“.  Percipirajući njegov rad ulazimo u područje reinterpretacije energija, umjetnik vizualizira nemoguće mogućnosti, ali ne želi ocrtavati snove. Rad Slavice Marin sazdan je od naturalnih elemenata. Iz prirode su izdvojena zrnca soli koja postaju likovni materijal. Oponašajući nakupine osušenog mora, umjetnica od kristala komponira reljefni rad naziva „Saline“. Zdravko Milić nudi grafički otisak. Pred nama je apstraktni rad čiji elementi iniciraju mnoga moguća iščitavanja. Titravost scene postignuta je kombiniranjem rastera različitih karaktera, gustoća i kolora/tonova. Čini nam se da je pred nama ekran s pobrkanim nivoima pixela. Već sam naziv rada „Ljeto na mjesecu“, aktivira maštu promatrača. Umjetnikov rad iziskuje napor iščitavanja, podstiče imaginaciju onog kome je namijenjen, te time, uronjen u suvremeno vrijeme, istražuje smisao i svrhu samog umjetničkog čina. Tanja Pečanić predstavljena je odličnim uratkom iz ciklusa „Flux“, a Iva Pevalek potpisuje rad  naziva “Igra” gdje, na snažnoj, plavoj pozadini nalazimo nejasne siluete. Bruno Paladin u ovom je postavu zastupljen grafičkim otiskom, serigrafijom znakovita naziva: „Geoplan Mediterraneo“, a Boris Roce, kombiniranom grafičko-keramičarskom tehnikom, izvodi rad kojeg naziva „Grmlje“. Hanibal Salvaro zastupljen je zanimljivim trodimenzionalnim radom iz ciklusa Transmediteranski dijalozi. Pred nama je manja skulptura izvedena keramičarskim postupcima. Umjetnik se znalački koristi slučajnostima koje ipak do neke mjere sam inicira. Objekt je monolitan iako nam se čini da je sastavljen od slučajno sakupljenih dijelova, vedre plave i bijele boje. Na njemu razaznajemo slojeve, različite gestualno uklopljene segmente. Isječak osobnog doživljaja svijeta predstavlja Vinko Šain radom imena „Svjetlosni planetarij“, dok Adrijana Šuran svojim radom  naziva „Pariško plava ” problematizira osobno vezujući se na likovni način iskaza. Bojan Tankosić oblikuje pomalo bizaran, ali maštovit rad naziva „Happyland“ slikarski obrađujući temu carstva vilenjaka, a Ivona Verbanac predstavljena je radom „Plavi snovi“, iz ciklusa „Deep blue““. Na izložbi se predstavila i Lana Flanjak video-prezentacijom fotografija skulptura i artističkih objekata u eksterijerima Umaga.
 Enformelovski, gestualnim činjenjem određen rad, predstavlja Teuta Levačić. Ona na podlogu intervenira snažnim potezima. Iako naziremo nakupine, slojeve materijala, autorica kontrolira gestu. Ona osobnu energiju pretače u artefakt izbjegavajući mogućnost prepoznatljivih oblika. Složena, ali stabilna kompozicija izlazi iz formata i ne zaustavlja se pri rubovima. Milan Marin, u ovom projektu, predstavljen je radom iz ciklusa „Tragovi, Semplicita“.  Percipirajući njegov rad ulazimo u područje reinterpretacije energija, umjetnik vizualizira nemoguće mogućnosti, ali ne želi ocrtavati snove. Rad Slavice Marin sazdan je od naturalnih elemenata. Iz prirode su izdvojena zrnca soli koja postaju likovni materijal. Oponašajući nakupine osušenog mora, umjetnica od kristala komponira reljefni rad naziva „Saline“. Zdravko Milić nudi grafički otisak. Pred nama je apstraktni rad čiji elementi iniciraju mnoga moguća iščitavanja. Titravost scene postignuta je kombiniranjem rastera različitih karaktera, gustoća i kolora/tonova. Čini nam se da je pred nama ekran s pobrkanim nivoima pixela. Već sam naziv rada „Ljeto na mjesecu“, aktivira maštu promatrača. Umjetnikov rad iziskuje napor iščitavanja, podstiče imaginaciju onog kome je namijenjen, te time, uronjen u suvremeno vrijeme, istražuje smisao i svrhu samog umjetničkog čina. Tanja Pečanić predstavljena je odličnim uratkom iz ciklusa „Flux“, a Iva Pevalek potpisuje rad  naziva “Igra” gdje, na snažnoj, plavoj pozadini nalazimo nejasne siluete. Bruno Paladin u ovom je postavu zastupljen grafičkim otiskom, serigrafijom znakovita naziva: „Geoplan Mediterraneo“, a Boris Roce, kombiniranom grafičko-keramičarskom tehnikom, izvodi rad kojeg naziva „Grmlje“. Hanibal Salvaro zastupljen je zanimljivim trodimenzionalnim radom iz ciklusa Transmediteranski dijalozi. Pred nama je manja skulptura izvedena keramičarskim postupcima. Umjetnik se znalački koristi slučajnostima koje ipak do neke mjere sam inicira. Objekt je monolitan iako nam se čini da je sastavljen od slučajno sakupljenih dijelova, vedre plave i bijele boje. Na njemu razaznajemo slojeve, različite gestualno uklopljene segmente. Isječak osobnog doživljaja svijeta predstavlja Vinko Šain radom imena „Svjetlosni planetarij“, dok Adrijana Šuran svojim radom  naziva „Pariško plava ” problematizira osobno vezujući se na likovni način iskaza. Bojan Tankosić oblikuje pomalo bizaran, ali maštovit rad naziva „Happyland“ slikarski obrađujući temu carstva vilenjaka, a Ivona Verbanac predstavljena je radom „Plavi snovi“, iz ciklusa „Deep blue““. Na izložbi se predstavila i Lana Flanjak video-prezentacijom fotografija skulptura i artističkih objekata u eksterijerima Umaga.
Izložba se može posjetiti do 21. listopada.
Tekst Marko ŠORGO Fotografije Lidija KUHAR
























