Glazbena recenzija – Elis Lovrić: „Merika“
Glas koji nosi priče i emocije
• Odlazak u Ameriku… Taj daleki put simbolizira izazov potrage za životnim pozivom, ljubavlju i istinom – ukratko spoznajom svijeta i samoaktualizacijom. No bez obzira na to što je rizik putovanja privlačan, dom predstavlja sigurnost i mir; pa se um rado vraća u svoje djetinjstvo u kojem predvidivost okoline ima svoju čaroliju.

Za Elis Lovrić Amerika ima preneseno, ali i doslovno značenje budući da je kantautorica i glumica provela dio života u inozemstvu. Uloge u kazališnim predstavama odvele su je u Italiju, ali misli je vuku u Rabac, mjesto njezina odrastanja, a tu su šparoge koje traži pored mora u svom snu o kojem govori na labinjonskoj cakavici (pjesma „Va sne“). More je, inače, dominantan motiv u Elisinim pjesmama, kojima naglašenu egzotičnost, osim jezika, daju i drugi tipični regionalni motivi, poput zaštitnog znaka Istre– koze te Velog Jože, junaka narodnih predaja, a potom spominjanje glazbala, primjerice miha i roženica.
Slušajući „Meriku“ i koncentrirajući se na njezin tekst, nameće se asocijacija i na EKV-ovu istoimenu pjesmu gdje se govori o uranjanju u sebe jer je Amerika ustvari u nama ako smo dovoljno hrabri da zađemo u njezine predjele. „Merika“ je jedna od upečatljivijih skladbi na albumu zbog pamtljive melodije i postepenog rasta teatralnosti vokalne izvedbe u drugome dijelu kompozicije. Na taj se način emocije vezane za kretanje životom iz perspektive čovjekove krhkosti i malenkosti dodatno podcrtavaju.
Može se izdvojiti i „Tić“ čiji uvod pomalo podsjeća na Kansasovu „Dust in the wind“. Violončelo na samome početku stvara bajkovit efekt. U ovoj pjesmi kao i u „Merici“ govori se o potrazi za sobom u dalekom svijetu, a često nam ono što je željeno i strano djeluje idealizirano baš poput bajke pa efekt ima određenu svrhu, tj. ne služi samo tome da bi kompozicija bila instrumentalno punija i bogatija. No u većini se pjesama ipak pratnja bazira na zvuku gitare i klavira, što znači da su minimalističke i ne oslanjaju se na ispraznu bombastičnost. U središtu zanimanja je Elisin glas čiji ogroman raspon uočavamo i u spomenutom „Tiću“, gdje se vine do visina i tad djeluje doista vilinski i eterično. Privlače pozornost i stihovi, a u tom su aspektu također posebne „Pod škalinah“ i „Zoc si ti beseda lepca od rumora“. Prva navedena intimna je i nostalgična ljubavna ispovijed u kojoj je naglasak na kajanju. Druga naoko slavi tek jezik rodnoga kraja, ali ustvari veliča vrijednost djetinjstva, prvih životnih iskustava čije nam je razumijevanje omogućio upravo taj jezik kao moćan alat.
Na albumu se ističe i etno skladba „Ku bi more“ u kojoj se postupno mijenja tempo i dinamika, a time se pojačava njezina ekspresivnost, bez obzira na naizgled mehaničko ponavljanje stihova. Gitara sve intenzivnije vodi melodiju do vrhunca, a vokal koji je na početku suptilan i prigušen s vremenom postaje snažan i prodoran. Primjećujemo da je Elis nasnimila i pozadinske vokale u raznim harmonijskim odnosima i nijansama glasovne boje.
Zaključujemo, na koncu, da je album zanimljiv zbog autentičnosti poezije s kojom se ovdje susrećemo i fokusiranosti kompozicija na glas koji u potpunosti nosi priče i emocije kojima su prožete.
Tekst Maja GREGOROVIĆ