Ennio Demarin: „Analogica“ – fotografska izložba ekstrapoliranog Polaroida u galeriji Grin
Neuobičajena fotografska izložba tršćanskog autora Ennia Demarina otvorena je u privatnoj umaškoj galeriji GRIN. Umjetnika i njegovu seriju radova nastalih tehnikom ekstrapolacije fotografije i njenog prijenosa na drugu podlogu predstavili su voditelj galerije, fotograf Robert Sironi i kustosica Maja Briski, a na brojna pitanja zainteresiranih posjetitelja odgovarao je i tehniku pojašnjavao sam Demarin.
Izloženo je 11 radova, uglavnom triptiha, nastalih u razdoblju od 2000. do 2001. u tehnici koja se može nazvati “polaroidnim prijenosom”, ali koja je u stvarnosti razvijena eksperimentiranjem istog autora nakon što je za nju čuo. Motivi su raznolike prirode i kako je Demarin ljubazno objasnio u svom izlaganju, morao ih je fotografirati instant tehnikom u studiju u formatu 20×25 cm, dok su visili okomito ispred pozadine. U drugoj fazi fotografija u obliku emulzije se odvaja od papirne baze te se nanosi na drugu podlogu, ovaj put pomalo razvučena s vidljivim raspuklinama zbog delikatnosti želatinozne strukture, a pukotine su ponekad iz estetskih razloga čak i dobrodošle, zaključuje autor. Izloženi radovi originalni su i neponovljivi te u međuvremenu nisu izgubili boju, a pretpostavlja se da je razlog tome jer u tadašnje vrijeme nije bilo ograničenja u korištenju materijala koji su bili trajniji, pa čak i onih štetnih za zdravlje i za okoliš koji su danas zabranjeni. Među instrumentima koji su korišteni, u postupku prijenosa nakon što je fotografija snimljena, autor navodi posudu s vodom i zidarsku lopaticu (špatulu), te je iskoristio prigodu objaviti svoju buduću demonstraciju ovog jedinstvenog postupka u galeriji Grin i na kraju obrazložio nastanak nekih od izloženih radova.
Kustosica Maja Briski kazala je kako ovaj tršćanski autor od osamdesetih godina prethodnog stoljeća kontinuirano proučava izazovni, nepredvidljivi i neponovljivi medij analogne instant fotografije, a posebno su ga zaintrigirali nešto veći formati (od 20 x 25 cm, pa sve do onih većih od metra). U njima je pronašao trajno izvorište svog jedinstvenog opusa, a sam postupak produkcije instant fotografije podigao na novu razinu koristeći delikatni “emulsion lift” kojim se paučinasti gornji sloj fotografije otapa i odvaja od pozadine kako bi se preselio na novu podlogu. “Taj mukotrpni i osjetljivi “polaroid transfer” koji na treperavoj emulziji (novonastalom artefaktu) ostavlja nabore i pukotine, zapravo ponovno vraća u igru ne samo umjetnikov kreativni senzibilitet nego doslovce i njegovu ruku. Na taj način se neizvjesni kemijski postupak razvijanja filma i analogne fotografije, izbjegnut pojavom instant fotografije, ponovo uvodi u proizvodnju fotografije, te ga Demarin koristi kao originalni finalni ornament i svojevrsnu dodatnu vrijednost kojom zaokružuje svoj kreativni proces. Profinjeni senzibilitet, duhovita tehnološka rješenja, želja za perfekcijom i uvijek vidljiva besprijekorna vizualna kultura, ključne su osobine cjelokupnog opusa Ennia Demarina.”
Tekst Marko ŠORGO
Fotografije Lidija KUHAR










