3. Bijenale industrijske umjetnosti: izložba Marine Orlić u vodnjanskoj Apoteci
U sklopu 3. Bijenala industrijske umjetnosti, vodnjanska galerija Apoteka predstavila je posthumnu izložbu prerano preminule umjetnice, Marini Orlić (1958. – 2019.). Iako tu umjetnicu mnogi doživljavaju kao kiparicu, keramičarku i slikaricu, u Apoteci su izloženi sasvim drugačiji radovi, tekstilni kolaži ili zidnjaci.
- I meni je bilo veliko otkriće upoznati se s ovim radovima. Serija Marininih kolaža od tekstila je 2018. bila je izložena u maloj galeriji tekstilnog fakulteta u Zagrebu, od tamo ih se ja sjećam i poznajem ih, rekla nam je voditeljica Apoteke, kustosica, Branka Benčić koja je kad se stvorila prilika za ovo bijenale, uočila prigodu za puležanski hommage ovoj umjetnici.
Pojasnila je kako tekstilni kolaži nastaju od odbačenih dijelova odjeće, krojačkih ostataka i drugih tekstilnih fragmenata koje autorica oblikuje s namjerom isticanja ljepote pohabane teksture materijala i njezinih vrijednosnih konotacija.
- Izrađene ručno od nekoliko slojeva tkanine, tekstilni kolaži Marine Orlić izvedeni su kao valovita mreškanja površine koja teku u različitim smjerovima, a nadahnuti su narodnom tradicijom, srednjovjekovnim tapiserijama, indijskim i japanskim tehnikama veza, kao i minulim ili postojećim vantekstilnim estetikama poput minojskih freski, rimskih mozaika i kuhinjskih zidnjaka iz 19. stoljeća, veli Benčić.
- Ne znam kakvi su bili procesi rada, ali možemo pretpostaviti da umjetnice, pogotovo one koje se bave keramikom ili skulpturom, u bolesti više ne mogu raditi u ateljeu, a ako se nešto može raditi kad si manje pokretan i bolestan to je vez i ručni rad, nešto što radiš i u kuhinji, za stolom i to je u nekom smislu dostupnije. Na tom sam ja tragu shvaćala ove radove Marine Orlić, a ta analogija krhkosti materijala, krhkosti tih vizura Uljanika i krhkosti ljudskog života mi se činila nekako posebno emotivna, ispričala je Benčić.
Dodala je kako tu imamo dvije razine rada – vez kao neki ručni rad i taj neprestani pogled na dizalice Uljanika koje se svakom Puležanu ugrade u vizuru, to je nešto neodvojivo od nas, a vidimo da je to Marina radila gotovo do samog kraja.
- Naime, u Apoteci izlažemo i jedan nedovršeni rad koji nije stigla završiti, rekla je Benčić. – Uz četiri rada koja prikazuju Uljanik, tu je i jedan autoportret koji prikazuje umjetnicu u nekakvom žanru arkadije, raja ili tog zagrobnog života, pojasnila je.
Izložbu je posjetio i slikar Bojan Šumonja koji nam je rekao da je Marina Orlić bila njegova dobra prijateljica i izrazi j veliko zadovoljstvo što je izložba upravo njena.
- Ona je inače bila keramičarka, ali radila je i klasičnu skulpturu, puno je crtala i slikala pa sada i ja prvi put vidim ove, kako je ona to zvala, zidnjake, a to me oduševilo. To je, mogao bih reći, nešto najbolje što sam vidio Marininoga. Drago mi je da je ovom izložbom Marini odana počast i priznanje, a s druge strane mi je žao što je nema da to vidi pa da se raduje ovdje s nama, rekao nam je.
Tekst i fotografije Paola ALBERTINI