68. Pulski filmski festival – Misliti film: Cinemaniac XX

16.07.2021.

Otvaranje izlož­be Misliti film: Cinemaniac XX bit će odr­ža­no u nedje­lju, 18. srp­nja u 20 sati u Gradskoj gale­ri­ji Pula u Kandlerovoj uli­ci, a u sklo­pu poprat­nih pro­gra­ma 68. Pulskog film­skog festivala.

„Jubilarni, dva­de­se­ti Cinemaniac pri­li­ka je da se pri­sje­ti­mo seri­je izlož­bi koja je dva deset­lje­ća u Puli bila mjes­to susre­ta umjet­nos­ti, umjet­ni­ka i publi­ke, gra­di­la pros­tor istra­ži­va­nja i pred­stav­lja­nja recent­ne hrvat­ske i među­na­rod­ne pro­duk­ci­je fil­mo­va umjet­ni­ka, umjet­nič­kog videa, eks­pe­ri­men­tal­no­ga i alter­na­tiv­nog fil­ma te mul­ti­me­di­jal­nih ins­ta­la­ci­ja, for­mi­ra­ju­ći mjes­to gdje se otkri­va i arti­ku­li­ra bašti­na fil­ma umjet­ni­ka i gdje se publi­ci pred­stav­lja­ju umjet­ni­ci i rado­vi anto­lo­gij­skog zna­ča­ja. Iz godi­ne u godi­nu, stva­ra­ju­ći dija­log s Festivalom, for­mi­ra­ju­ći nove pros­to­re gle­da­nja i miš­lje­nja fil­ma, razvi­ja­ju­ći se kroz dva­de­set godi­na. Izložbom smo uči­li, gle­da­li, ras­li, zajed­no s publi­kom. Usmjerene na odno­se sli­ke i svi­je­ta, pokret­ne sli­ke umjet­ni­ka uspos­tav­lja­ju odnos pre­ma aktu­al­nim film­skim i umjet­nič­kim stru­ja­nji­ma, novim vizu­al­nim jezi­ci­ma suvre­me­ne umjet­nos­ti, koji omo­gu­ća­va­ju pogle­de na umjet­nič­ke poja­ve i aktu­al­ne estet­ske i druš­tve­ne feno­me­ne“, navo­de orga­ni­za­to­ri iz vod­njan­ske Apoteke – pros­to­ra za suvre­me­nu umjetnost.

Ovogodišnje izda­nje zamiš­lje­no je kao doku­men­ta­cij­ska izlož­ba u Gradskog gale­ri­ji u Puli, koja će usmje­ri­ti pogled una­zad na dosa­daš­nja iskus­tva i pro­miš­lja­nja raz­li­či­tih temat­skih kon­cep­ci­ja – od istra­ži­va­nja bašti­ne alter­na­tiv­nog, eks­pe­ri­men­tal­nog i ama­ter­skog fil­ma i video umjet­nos­ti 60-ih I 70-ih u SFRJ kroz pogled na pul­ski fes­ti­val MAFAF (2010) i Motovunski video susret 1976 (2015), retros­pek­tiv­ni pogled na CINEMANIAC X (2011), inte­res za odnos arhi­tek­tu­re i fil­ma (2009), Filmski letak Slobodana Šijana (2012) i Paper Movies (2014). Video tele­vi­zi­ja anti­ci­pa­ci­ja (2017) mapi­ra­la je kre­ativ­nu ulo­gu tele­vi­zi­je u razvo­ju videa, dok su se sate­lit­ske izlož­be Desktop Cinema i Nove kolek­ci­je iste godi­ne bavi­le utje­ca­ji­ma tele­vi­zi­je i inter­ne­ta na recent­nu pro­duk­ci­ju umjet­ni­ka. Izložbom Misliti film (2013) koja pro­pi­tu­je film kao sus­tav repre­zen­ta­ci­je, “teh­no­lo­gi­ju druš­tva”, kom­plek­san sis­tem pro­duk­ci­je i repro­duk­ci­je pokret­nih sli­ka Cinemaniac je obi­lje­žio 60-tu obljet­ni­cu Festivala igra­nog fil­ma u Puli, a izlož­ba FORUM (2016) pred­sta­vi­la je dvi­je umjet­nič­ke pozi­ci­je: Jasminu Cibic i Assafa Grubera, kroz istra­ži­va­nje odno­sa este­ti­ke i poli­ti­ke, ins­ti­tu­ci­ja i moći, dok je Muzej pro­na­đe­nog fil­ma (2018) uka­zao je na “sje­ća­nje fil­ma” i eman­ci­pa­cij­ski poten­ci­jal found foota­gea. mis­li­ti film… mis­li­ti kino (2019) nas­ta­vi­lo je pro­miš­lja­ti sje­ća­nje i buduć­nost fil­ma i kina, a iste je godi­ne reali­zi­ra­na samos­tal­na izlož­ba Gorana Trbuljaka, dok se pan­de­mij­ski Cinemaniac Prazni sati (2020) osvr­nuo na ispraž­nje­ni poten­ci­jal druš­tva i prostora.

Osim doku­men­ta­cij­skog dije­la izlož­be, dva­de­se­ti Cinemaniac dono­si posve­tu MMC Luka, neza­bo­rav­nom pros­to­ru gdje je izlož­ba nas­ta­ja­la, ura­nja­ju­ći gale­ri­ju i publi­ku u mrak pro­jek­ci­ja, te kolaž Marka Tadića iz seri­je „Imagine a Moving ima­ge“ i krat­ki eks­pe­ri­men­tal­ni found foota­ge Elvisa Lenića „Monolog o Puli“.

„Cinemaniac > Misliti film oku­pio je raz­li­či­te umjet­nič­ke pozi­ci­je koje for­mi­ra­ju spe­ci­fi­čan odnos pre­ma ide­ji fil­ma kao “pros­to­ra miš­lje­nja”, mjes­ta u kojem se reflek­ti­ra­ju aspek­ti druš­tva, ide­olo­gi­je, kul­tu­re, ula­ze­ći u ins­ti­tu­ci­onal­ne pros­to­re gale­ri­ja, muze­ja, kina, fes­ti­va­la, u smis­lu otva­ra­nja druš­tve­nog pros­to­ra u kojem se aktiv­no radi na zna­če­nji­ma, pri­ča­ma, povi­jes­ti i funk­ci­ja­ma kul­tur­nog mate­ri­ja­la, a u jav­ne se pros­to­re uvo­de teme i ide­je, stva­ra­ju­ći aktiv­nu inte­rak­ci­ju soci­jal­nog i kul­tur­nog polja. U tom smis­lu, izlož­ba pred­stav­lja akti­van kon­tekst gdje se inte­gri­ra­ju druš­tve­ni, kul­tur­ni i estet­ski aspek­ti, opi­su­ju i publi­ci pred­stav­lja­ju kre­ativ­ni i istra­ži­vač­ki pro­ce­si i kon­tek­s­ti iz kojih pro­iz­la­ze, te nago­vje­šta ima­gi­na­ci­ja i per­s­pek­ti­ve buduć­nos­ti“, navo­di kus­to­si­ca Branka Benčić.

CINEMANIAC > MISLITI FILM pred­stav­lja više­go­diš­nju istra­ži­vač­ku plat­for­mu koja pro­pi­tu­je veze fil­ma, pokret­nih sli­ka i suvre­me­ne umjet­nos­ti, koja se od 2002. godi­ne reali­zi­ra kao poprat­ni pro­gram na Pulskom film­skom festivalu.

Izložba je reali­zi­ra­na sred­stvi­ma Grada Pule, Ministarstva kul­tu­re RH, Hrvatskog audi­ovi­zu­al­nog cen­tra, te Istarske županije.

Priredio B. V.