68. Pulski filmski festival – Misliti film: Cinemaniac XX
Otvaranje izložbe Misliti film: Cinemaniac XX bit će održano u nedjelju, 18. srpnja u 20 sati u Gradskoj galeriji Pula u Kandlerovoj ulici, a u sklopu popratnih programa 68. Pulskog filmskog festivala.
„Jubilarni, dvadeseti Cinemaniac prilika je da se prisjetimo serije izložbi koja je dva desetljeća u Puli bila mjesto susreta umjetnosti, umjetnika i publike, gradila prostor istraživanja i predstavljanja recentne hrvatske i međunarodne produkcije filmova umjetnika, umjetničkog videa, eksperimentalnoga i alternativnog filma te multimedijalnih instalacija, formirajući mjesto gdje se otkriva i artikulira baština filma umjetnika i gdje se publici predstavljaju umjetnici i radovi antologijskog značaja. Iz godine u godinu, stvarajući dijalog s Festivalom, formirajući nove prostore gledanja i mišljenja filma, razvijajući se kroz dvadeset godina. Izložbom smo učili, gledali, rasli, zajedno s publikom. Usmjerene na odnose slike i svijeta, pokretne slike umjetnika uspostavljaju odnos prema aktualnim filmskim i umjetničkim strujanjima, novim vizualnim jezicima suvremene umjetnosti, koji omogućavaju poglede na umjetničke pojave i aktualne estetske i društvene fenomene“, navode organizatori iz vodnjanske Apoteke – prostora za suvremenu umjetnost.
Ovogodišnje izdanje zamišljeno je kao dokumentacijska izložba u Gradskog galeriji u Puli, koja će usmjeriti pogled unazad na dosadašnja iskustva i promišljanja različitih tematskih koncepcija – od istraživanja baštine alternativnog, eksperimentalnog i amaterskog filma i video umjetnosti 60-ih I 70-ih u SFRJ kroz pogled na pulski festival MAFAF (2010) i Motovunski video susret 1976 (2015), retrospektivni pogled na CINEMANIAC X (2011), interes za odnos arhitekture i filma (2009), Filmski letak Slobodana Šijana (2012) i Paper Movies (2014). Video televizija anticipacija (2017) mapirala je kreativnu ulogu televizije u razvoju videa, dok su se satelitske izložbe Desktop Cinema i Nove kolekcije iste godine bavile utjecajima televizije i interneta na recentnu produkciju umjetnika. Izložbom Misliti film (2013) koja propituje film kao sustav reprezentacije, “tehnologiju društva”, kompleksan sistem produkcije i reprodukcije pokretnih slika Cinemaniac je obilježio 60-tu obljetnicu Festivala igranog filma u Puli, a izložba FORUM (2016) predstavila je dvije umjetničke pozicije: Jasminu Cibic i Assafa Grubera, kroz istraživanje odnosa estetike i politike, institucija i moći, dok je Muzej pronađenog filma (2018) ukazao je na “sjećanje filma” i emancipacijski potencijal found footagea. misliti film… misliti kino (2019) nastavilo je promišljati sjećanje i budućnost filma i kina, a iste je godine realizirana samostalna izložba Gorana Trbuljaka, dok se pandemijski Cinemaniac Prazni sati (2020) osvrnuo na ispražnjeni potencijal društva i prostora.
Osim dokumentacijskog dijela izložbe, dvadeseti Cinemaniac donosi posvetu MMC Luka, nezaboravnom prostoru gdje je izložba nastajala, uranjajući galeriju i publiku u mrak projekcija, te kolaž Marka Tadića iz serije „Imagine a Moving image“ i kratki eksperimentalni found footage Elvisa Lenića „Monolog o Puli“.
„Cinemaniac > Misliti film okupio je različite umjetničke pozicije koje formiraju specifičan odnos prema ideji filma kao “prostora mišljenja”, mjesta u kojem se reflektiraju aspekti društva, ideologije, kulture, ulazeći u institucionalne prostore galerija, muzeja, kina, festivala, u smislu otvaranja društvenog prostora u kojem se aktivno radi na značenjima, pričama, povijesti i funkcijama kulturnog materijala, a u javne se prostore uvode teme i ideje, stvarajući aktivnu interakciju socijalnog i kulturnog polja. U tom smislu, izložba predstavlja aktivan kontekst gdje se integriraju društveni, kulturni i estetski aspekti, opisuju i publici predstavljaju kreativni i istraživački procesi i konteksti iz kojih proizlaze, te nagovješta imaginacija i perspektive budućnosti“, navodi kustosica Branka Benčić.
CINEMANIAC > MISLITI FILM predstavlja višegodišnju istraživačku platformu koja propituje veze filma, pokretnih slika i suvremene umjetnosti, koja se od 2002. godine realizira kao popratni program na Pulskom filmskom festivalu.
Izložba je realizirana sredstvima Grada Pule, Ministarstva kulture RH, Hrvatskog audiovizualnog centra, te Istarske županije.
Priredio B. V.