Razgovor: Darko Komšo – ravnatelj Arheološkog muzeja Istre
Novi stalni postav, re-branding, novi vizualni identitet, otvorenje Malog rimskog kazališta…
• Na uređenju Arheološkog muzeja Istre u Puli aktivno se radi od 2017. godine, a o tijeku radova, Malom rimskom kazalištu, Areni i galerijama u ingerenciji Muzeja, razgovarali smo s ravnateljem, Darkom Komšom. Tom smo prilikom obišli i uređen okoliš, Malo rimsko kazalište te obnovljenu zgradu muzeja. Iako se kraj radova planirao za 2020. godinu, korona je sve usporila za punih godinu dana a i sami su radovi na zgradi bili komplicirani i trajali su pet godina, rekao nam je Komšo.
„Korona je sve usporila – prvo se jedno vrijeme uopće nije radilo, a zadnje dvije godine radilo se smanjenim intenzitetom. Kako je bila potpuno poremećena komunikacija s Kinom, morali smo jako dugo čekati na dostavu ekrana za Malo rimsko kazalište. Jedno je planiranje, a drugo realizacija“, konstatirao je.

Napomenuo je i kako nikad nisu imali sav novac na jednoj hrpi, nego su po malo, koliko su mogli, izvlačili sredstva iz Ministarstva i uz vlastite prihode ulagali u radove, što je diktiralo realizaciju.
„Da smo imali novac na jednoj hrpi sigurno bi sve to bilo brže, ali jednostavno se protegneš koliko možeš“, zaključio je Komšo.
No, obnovljen Muzej je gotov. Dobili su za sve uporabnu dozvolu još u svibnju prošle godine, sada se očekuje uporabna dozvola i za ekran, a u svibnju bi trebali završiti radove na Malom rimskom kazalištu te ishodovati uporabnu dozvolu. Tada će inaugurirati kazališni ekran veći od 330 četvornih metara.
Multimedijalni ekran najveći u Hrvatskoj
Multimedijalni ekran postavljen na obnovljenu zgradu Muzeja, testiran je i bio je upaljen u studenom i prosincu prošle godine, kako bi se ustanovilo kako funkcioniraju LED lampe.
„Puštali smo ga da radi kako bi ga provjerili, on je sad montiran, dobivena je radna dozvola, odrađen tehnički pregled i sad nam predstoji da testiramo koje su sve njegove mogućnosti te da vidimo kako funkcionira danju, a kako noću“, rekao nam je Komšo.
Ekran neće raditi cijelo vrijeme, još razvijaju ideju kako ga mogu najbolje iskoristiti, no mogućnosti su, veli, brojne.
„Kad netko tamo bude radio koncert, na njemu može raditi neki svjetlosni show, to će onda biti jedna impozantna stvar, pogotovo noću jer je ekran vrlo jak i ima veliku jačinu svjetla. Možemo napraviti da u neko doba dok vodiči vode turiste u obilazak na ekranu prikažemo neku kraću priču, možemo raditi i da se tamo održavaju prezentacije video uradaka, npr. nekog japanskog umjetnika, možemo na njemu promovirati neku destinaciju, kad je Filmski festival tu bi se istovremeno s Arenom mogao prikazivati film…“, nabraja Komšo sve ideje.
Ističe kako nikako ne bi htio da se taj ekran i prostor banaliziraju, da se snaga i mogućnosti ekrana utroše bez veze.

„Ekran ne bi trebao raditi bez potrebe nego bi trebao raditi baš namjenski, držati nekakvu razinu, da kad se upali, da su posjetitelji sretni što na njemu mogu nešto vidjeti“, naglasio je.
Novi stalni postav Arheološkog muzeja
U tijeku su i pripreme za novi stalni postav Muzeja čiji je dizajner Mauricio Ferlin. „S njim sada sve to pripremamo, imali smo stari projekt stalnog postava, ali kako je od tada prošlo puno vremena, sad radimo svojevrsni update jer smo sazreli kao institucija, a i imamo neke druge vizije“, kaže nam Komšo.
Dodaje kako u planu da ove godine završe sve radove koje imaju, da inauguriraju Malo rimsko kazalište i ekran a da tijekom sljedeće godine implementiraju stalni postav. Tako bi negdje krajem 2023. godine imali postavljen novi stalni postav Muzeja.
Multimedijalni postav
Nove tendencije su da se stvari na neki način dinamiziraju i da se približe svima, stoga bi stalni postav trebao biti razumljiv i shvatljiv te ne bi trebao biti rađen za stručnjake, nego za svakog posjetitelja koji ima minimalno znanje ili interes za arheologiju i povijest.
„Sigurno treba biti dinamičan i interaktivan da učinimo ljudima stvari zanimljivijim s tim da on opet, kao stalni postav, treba biti stalan, dugotrajan, monumentalan, lišen suvišnih predmeta. No, na predmete svakako treba staviti naglasak jer su oni ti koji nose priču, tako da nećemo raditi na tome da sami predmeti budu multimedijalni“, pojašnjava Komšo.
Oni predmeti koji su preveliki i ne može ih se staviti u Muzej tako će biti predstavljeni, približeni na multimedijalni način.
„Trebalo bi tu biti maketa, 3D rekonstrukcije i virtualne stvarnosti, mappinga, ali s mjerom“, veli Komšo.

Smatra da, ako se koristi isključivo multimedija, onda se dolazi do razine interpretacijskog centra, a to nije bit sa stalnim postavom. Moraju, kaže, još razraditi tu priču, no ono što je sada koncept jest da stalni postav u Muzeju bude „mozak“ cijele priče i na neki način dokaz priče koju pričaju o Istri.
„Intencija nam je da ukratko ispričamo sve što je bitno za arheologiju i povijest Istre. Nakon toga, s obzirom na to da je prostor mali, ima svega nekih 500 kvadrata izložbenog prostora, što je za sve ono što baštinimo malo, ideja je da imamo satelitske priče koje se nalaze oko zgrade Muzeja, u gradu Puli, po cijeloj Istri i koje se onda na neki način spajaju s Muzejom“, dodaje Komšo.
U planu je stalne postave koje imaju u Augustovom hramu i u Areni maknuti te u Areni ispričati priču o Areni, u Augustovom hramu o hramu i tome slično.
Novost su mozaici u Parku Grada Graza. „Ondje ćemo otvoriti tri mozaika, prezentirati mozaike iz crkvice Sv. Marije Formoze, da se iskopa mozaik labirinta kojemu znaju lokaciju, a nalazi se u parku Grada Graza te da se tamo napravi paviljon mozaika koji bi pričao priču o istarskim mozaicima.
„Tako bi imali jedno mjesto na kojem pričamo o svemu općenito, Muzej, a uz to bi imali te priče koje se vrte po cijeloj Istri te se potom spajamo s arheološkima i drugim institucijama“, kaže Komšo i pojašnjava kako je u planu spajanje s Kućom kaštela u Momjanu.
„Ako oni već pričaju interpretacijsku priču o kaštelima, mi nemamo potrebe pričati o tome, već bi se kod njih stavio samo jedan opći dio o kaštelima a posjetitelje Muzeja bi se uputilo da odu to vidjeti“, dodaje Komšo.
„Još radimo na razradi tih ideja, ali možda bi se u Muzeju napravilo mjesto gdje se putem video linka može vidjeti ono što se direktno događa u Kući kaštela i obratno“, kaže Komšo te ističe da je Arheološki muzej Istre najposjećeniji u Hrvatskoj.
Dakako, to je u prvom redu zbog Arene kao spomenika, no želja im je da iskoriste tu situaciju te pričajući priču o arheologiji Istre na primjeren način, tu poziciju i zadrže.

Jedinstvena karta za sve
Otvaranjem Muzeja planira se uvesti jedinstvena karta, s kojom bi se moglo posjetiti Muzej, Arenu, Augustov hram, Sv. Srca, Galeriju C8 i sve ono što AMI baštini.
Time se nadaju zadržati posjetitelje u Puli, jer kad kupe jednu kartu i mogu pogledati deset spomenika, smatra Komšo, ljudi će to željeti maksimalno iskoristiti.
No ne žele se zatvoriti prema lokalnoj zajednici, žele uključiti zajednicu što je više moguće i kao promotora i kao čuvara baštine, priča Komšo.
Klub prijatelja Arheološkog muzeja Istre
„U planu nam je napraviti klub prijatelja Arheološkog muzeja Istre. Posjetitelji ne bi plaćali kartu, ni godišnju, nego bi, primjerice, napravili selfi sa spomenikom u pozadini, uz oznaku hashtag AMI i onda bi mogli koliko god žele, posjećivati Arenu, Muzej itd. No to se ne bi odnosilo na manifestacije koje nisu u našoj organizaciji“, govori Komšo.
Veli kako ljudi tako postaju jedno s Muzejom, postaju direktno uključeni, a stalo im je da zajednica bude nešto što paralelno egzistira s Muzejom.
„Stalno pokušavamo tražiti neke nove načine komunikacije i to smo počeli još kad je stigla korona, zatvorivši Muzej i naše galerije, paralelno smo počeli otvarati društvene mreže po čijem smo vođenju sada prvi u Hrvatskoj“, ističe Komšo.
Prije toga su, kaže, imali samo otvorenu Facebook stranicu, sad uz to imaju i Instagram, Youtube kanal, Twiter i prvi u Hrvatskoj, Tik Tok. Ističe kako trenutno u Hrvatskoj samo četiri muzeja ima Tik Tok.
Trenutno rade na tome da se da se otvore prema Trip advisoru i Google bussinessu te ostalim centrima gdje se dobivaju informacije i da se putem njih predstave.

Novi web za Muzej i Arenu
Komšo nam je rekao da je u izradi i nova web stranica unutar koje će imati i pod stranice posvećene određenom spomeniku. Ideja je da Arena dobije svoj portal, vođen pod zasebnom domenom na kojem će se onda prezentirati sve o Areni, ali i najavljivati koncerte, manifestacije i slično. Na novoj web stranici, putem QR koda moći će se kupiti i karte za sve spomenike i Muzej te suveniri. Time, ističe ravnatelj, pokušavaju malo izaći iz okvira jer su arheološki muzeji uvijek dosta statični i ozbiljni.
„No, mi smo svjesni vremena u kojem živimo tako da pokušavamo malo dinamizirati videa koja izlaze van, da oni imaju neku priču te da naša baština počne malo koketirati i s ljudima te širom zajednicom“, rekao je Komšo.
Svjesni su da muzeje posjećuje svega tri do pet posto populacije te za većinu muzeji nisu bitni i posjete ih eventualno jednom, u srednjoj školi. Upravo zato putem društvenih mreža traže način kako ih popularizirati.
„Jako bitno nam je da surađujemo sa školama, vrtićima, da stvaramo buduću publiku, muzeji ne smiju biti mjesta mira i tišine, strahopoštovanja, nego moraju biti dinamična mjesta u koja se ljudi dolaze opustiti, igrati, popiti kavu, družiti…“, ističe Komšo.
Novi će, muzej, stoga imati ugostiteljski objekt s terasom, uređen okoliš, ljudi će na okolnim zidinama moći sjediti, dobiti će jastučiće te uživati u okolišu, piti kavu…
Muzej ima i dio namijenjen za edukacijske radionice, možda će se tamo moći i ostaviti djeca ostave dok roditelji popiju kavu na miru.
Novi menadžment za organizaciju koncerata i izložbi
Kako bi Malo rimsko kazalište s pripadajućem ekranom i Sv. Srca dobili jedan novi zamah, Komšo planira naći ljude koji bi ih vodili.
„Ne bi htio da to bude na meni već bi volio naći nekog tko bi bio zadužen za programe, bio menadžer za sve to. Volio bi okupiti ljude kojima bi dao određene smjernice po kojima bi radili program za Srca, za Malo rimsko kazalište… Da mi oni dovedu izvođače, da radimo pro aktivno na stvaranju programa, ali i da uzmemo u obzir ako nam netko drugi dođe s konkretnim programom tj. ponudom“, kaže Komšo.

Tako bi AMI i dalje bio institucija koja to sve vodi i financira, ali se ljudi koji rade u Muzeju ne bi morali još oko toga angažirati.
„To je onda dobro jer je meni jako zanimljivo i bitno da se radi sinergija institucionalne i izvaninstitucionalne kulture, tj. da se spajamo s civilnim udrugama i civilnim društvom“, napominje i dodaje da muzeji kao institucije imaju jaku logistiku, dugotrajnost postojanja, stabilni su, u njima se mogu održavati programi, a snaga civilnog društva tj. institucija u kulturi je u tome što su oni brzi, dinamični i puni novih ideja, a često im nedostaje upravo logistika, ekran putem kojeg se mogu izraziti i slično.
„Zato mene jako zanima da se napravi ta nekakva sinergija između naše institucije, drugih institucija baštinika u kulturi, ali isto tako izvaninstitucionalne kulture i da im onda pružimo mogućnost da se oni kod nas izraze ili da u partnerstvu napravimo projekte. Nije čest slučaj da se događa ta sinergija, tako da ćemo se probati povezivati sa svima koji su zainteresirani“, najavljuje Komšo.
Suradnja s udrugama
Pitali smo ga i na koji način neka udruga može raditi s njima, predložiti im projekt ako ga ima.
„Samo neka se jave. Mi smo i do sada tako radili, često smo surađivali s udrugama, rijetko kad smo nekog odbijali za suradnju. To je ono što muzej još više integrira u zajednicu i postaje nezaobilazni dio društva, što nam je i cilj. Najgore je kad se muzej zatvori unutar svojih okvira i kad je samodovoljan i samodostatan sebi, kad ne treba ni publiku ni suradnike. Volio bih kad bi se u društvu češće čulo: „Ajmo đir do muzeja, idemo vidjeti što je tamo“.
Koncerti u Malom rimskom kazalištu
S obzirom na novouređeno Malo rimsko kazalište, zanimalo nas je po kojem će se principu ove godine birati koncerti.
„Nismo još razvili model, mi upravljamo kazalištem, investirali smo u tu cijelu obnovu i ja bi da mi zadržimo neko upravljačko pravo, ali zanima nas i suradnja s Gradom, Turističkom zajednicom, ostalima zainteresiranima, pogotovo zato što oni mogu donijeti neko sufinanciranje unutar cijele priče“, veli Komšo.
„Puno smo puta taj model probali s Arenom, da netko ovlašten tamo stvara program, ali to nije lako. Naime, trebala bi neka ekipa godinu dana unaprijed stvarati program, po principu kao što se radi Dubrovačko kulturno ljeto, primjerice. Ono što mi radimo s Arenom su ad hoc programi gdje se javljaju organizatori pa nešto nude, što nije loše, ali bolje da planski upravljamo situacijom i dobijemo kvalitetne programe“, pojašnjava Komšo.

Veli kako mu nije prioritet zarada već kvalitetan kulturni program pa makar i ne tako profitabilan.
„Financijska konstrukcija mora postojati, ali mi u principu sad završavamo s velikim investicijama i sredstva koja nam dolaze sada bi trebala biti usmjerena na stvaranje kulturnih programa“, smatra Komšo.
Ističe kako se u Malom rimskom kazalištu i Areni pruža ogromna mogućnost za događanje velikog broja manifestacija koje će onda biti nositelj kulturnih događanja tijekom ljetnih mjeseci, od svibnja pa sve do listopada.
Ideja mu je napraviti Međunarodni festival antičkog teatra, što bi, smatra, bila jako dobra stvar za ljeto i jedna velika nadogradnja svim stvarima koje se događaju u Puli. Cijela priča bi bila oko toga da se te predstave koje su prije 2000 godina rađene u Malom rimskom kazalištu, vrate tamo.
Oko milijun kuna za novo osvjetljenje u Areni
Prema riječima ravnatelja, najviše novaca oko održavanja spomenika ide na Arenu na kojoj se stalno nešto radi. Za ovu godinu u planu je novo osvjetljenje na borilištu i u Areni, investicija je oko milijun kuna, a radit će se optički kablovi da se stvori mogućnosti hot spotova za posjetitelje te da organizatori mogu imati Internet.
„Bitna nam je mogućnost spajanja preko Carneta s optikom s kojom je spojen i Pula film festival tako da netko s računala u uredu Pula film festivala može pustiti film koji se onda istovremeno može vrtjeti i u Areni i Malom rimskom kazalištu“, pojašnjava Komšo.
Rađen je i snimak jugozapadne kule na kojoj se planiraju daljnji radovi.
Izložbe u galerijama AMI-ja
U Svetim srcima je u tijeku izložba „Šaman-zanatlija-umjetnik“, Branka Gulina. „Taj Puležan, hrvatsko – američki umjetnik mi je pomogao i puno utjecao na mene kad sam se upisivao na arheologiju. Doista ga cijenim, radi jako zanimljive stvari i drago mi je da se pridružio plejadi pulskih umjetnika koji su svoje radove prezentirali u Svetim srcima“, izjavio je Komšo.
On izlaže do 31. ožujka nakon čega će ondje biti izložba o pomorstvu, podvodnoj arheologiji i istarskim kaštelima, koja se radi u suradnji s Istarskom županijom, Povijesnim i pomorskim muzejom. U drugim galerijama imaju redovne muzejske programe.

13 godina rada u Muzeju
Darko Komšo na poziciji ravnatelja Arheološkog muzeja Istre je već punih 13 godina. Pitali smo ga kakvi su dojmovi.
„U muzeju nikad nije dosadno raditi, muzeji su dinamično mjesto, kod nas je uvijek gužva, ljeti je čak najmirnije jer nam je sustav posjete muzeja uhodan i to dobro funkcionira, manifestacije se uglavnom dogovore prije, nama su najdinamičniji periodi jesen, zima, proljeće, jer se tada radi puno programa, pripreme, radovi na spomenicima, tako da je u muzeju i za mene i moje djelatnike stalno dinamično. Lijepo je raditi u muzeju“, ističe Komšo.
„Nama je sad bitna sljedeća godina koja bi nam trebala donijeti novi stalni postav, re – branding, novi vizualni identitet, otvorenje Malog rimskog kazališta i cijeli taj novi koncept koji bi trebali postaviti na noge. Ja se stvarno nadam da je ova prokleta pandemija na izdisaju i da će muzejski sektor koji je puno nastradao, ponovo moći stvoriti topli, ljudski dodir, a da će ljudi napokon opet imati direktan kontakt s kulturom“, zaključio je Komšo.
Tekst i fotografije Paola ALBERTINI