Izložba Hanakam & Schuller „Nove avanture u razgledavanju“ u Muzeju Lapidarium
Priredio B. V. • Fotografije iz arhiva MML
Izložba Markusa Hanakama i Roswithe Schuller naziva „Nove avanture u razgledavanju“ otvorena je u subotu, 26. srpnja u novigradskom Muzeju Lapidarium. Izložba ostaje otvorena do 10. kolovoza.
Markus Hanakam i Roswitha Schuller dolaze u Novigrad od 2016. godine, i od tada svake godine izlažu, ili samostalno ili skupno, u jednom od muzejskih prostora. S novim projektom „Nove avanture u razgledavanju“ umjetnički dvojac istražuje stalno promjenjiv odnos između putovanja, umjetnosti i ljudske želje za razgledavanjem svijeta. Pritom reflektiraju i ironiziraju povijesne narative o putovanjima (od hodočašća do današnjeg ‘turizma’), ali i suvremene umjetničke strategije i sredstva izražavanja.
“Značenje riječi „turizam“, kako se uglavnom shvaća u modernom svijetu, uvelike se razlikuje od fenomena kojim se taj termin opisivao u antička vremena. Moderni turizam – sa svojim implikacijama slobodnog vremena nasuprot radu i sekularnog bijega u udaljeni prostor odmora, užitka ili kulturne izgradnje – za većinu ljudi nema dimenziju svetosti. S druge strane, grčko-rimska antika bila je svijet očaran prisutnošću mnogih bogova; putovanje i razgledavanje nikada se nisu mogli u potpunosti odvojiti od učinaka hodočašća. Doista, grčka riječ za hodočašće – Θεωρία (theōria) – znači „spektakl“ ili „vizija“, kao u konceptu „razgledavanja“.” „Turizam i putovanja“ u: Klasična tradicija, ur. Anthony Grafton, Glenn W. Most i Salvatore Settis, Harvard, 2010.
Izlažu se skulpturalni pneumatski objekti velikih formata i ‘slike’ poput Trompe‑l’œil, čije površine oponašaju teksture kamena i mramora iz muzejske zbirke Lapidarium. Međutim, mizanscenska lokacija razvijena posebno za Novigrad transformira paviljon muzeja u scenografiju nalik znanstvenoj fantastici.
Čin razgledavanja, nekoć aktivnost rezervirana za elitu, evoluirao je tijekom stoljeća od putovanja samospoznaje i intelektualnog bogaćenja do modernog kulturnog istraživanja. S radom „Nove avanture u razgledavanju“ („New Adventures in Sightseeing“) umjetnički dvojac istražuje stalno promjenjiv odnos između putovanja, umjetnosti i ljudske želje za spoznajom svijeta. Mizanscenska lokacija Muzeja-Museo Lapidarium sadrži djela koja obuhvaćaju antiku, Grand Tour i rani srednji vijek, istovremeno istražujući presjecišta suvremenih umjetničkih praksi.
„Vrijeme koje smo proveli na Angewandteu (Sveučilište primijenjenih umjetnosti u Beču) djelomično je utjecalo na naš rad s primijenjenim predmetima i artefaktima, razmišljanjem o tome što bi stvari mogle biti, što bi mogle raditi, koje radnje i rituale omogućuju, ali istovremeno i kako funkcionalne stvari djeluju kao tijela i površine, kako se izrađuju različite površine – čak i kao iluzije – ili kako ih možemo zamisliti da se osjećaju. Pritom već više od 15 godina radimo s arhivom industrijski proizvedenih plastičnih tokarenih dijelova, koje koristimo kao svojevrsni modularni sustav i za film, fotografiju i instalacijske radove. Ili kao nacrt za velike objekte, koje realiziramo kao pneumatska tijela i figure“, navode Hanakam & Schuller.
„Preispitani narativi „Novih avantura u razgledavanju“ mogu se provlačiti i kroz izložene kamene spomenike u Muzeju Lapidarium. Najznačajnija je zbirka iz ranog srednjeg vijeka, uključujući dobro očuvani Mauricijev ciborij s kraja 8. stoljeća, bez premca u Istri i okolnim regijama. Pretpostavlja se da je izrađen u radionici u Cividaleu i predstavlja posljednji odjek „liutprandske renesanse“, lombardijske umjetnosti na novom karolinškom dvoru. Nepoznati kipari koji su koristili ukrižene ljiljane i „occhi di dado“ nesumnjivo su pronašli inspiraciju u sjeveroistočnoj Italiji, odakle su se karolinške političke težnje širile Istrom i Dalmacijom. S druge strane, korištenje motiva koji prikazuju križeve pod arkadama okruženim drvima života upućuje na papinski Rim, odakle potječu i papinske težnje prema Istri. Stoga su djela obilježena idejom dvosmislenosti: željom za utjecajem (i osvajanjem) i gubitkom značenja onoga što nazivamo primordijalnim prebivalištem. Nema sumnje da je sinkretički putopis novigradskih spomenika kao jezik simbola i metafora inspirirao Hanakam & Schuller. Ali predstavljen na potpuno drugačiji i neobičan način“, navodi Jerica Ziherl.
Markus Hanakam i Roswitha Schuller studirali su na Sveučilištu primijenjenih umjetnosti u Beču. Kao duo rade od 2004. godine. Njihovi radovi izlagani su u Haus der Kulturen der Welt u Berlinu, Eyebeam Center for Art + Technology u New Yorku, Palais de Tokyo u Parizu, The Garage Museum of Contemporary Culture u Moskvi, MAK‑u u Beču, MAK Center for Art and Architecture u Los Angelesu, The National Art Center u Tokiju i Muzeju Lapidarium Novigrad-Cittanova, među ostalima. Nedavne samostalne izložbe uključuju CAA KunsthalleAndratx (2023.), Kunstforum Vienna i MACAAL Musée d’Art contemporain africain Al Maaden Marrakech (2025.). Sudjelovali su u brojnim međunarodnim programima umjetničkih rezidencija, uključujući i onaj s Galerie Krinzinger, koja ih predstavlja od 2012. Umjetnici žive i rade u Beču.
Izložba je ostvarena uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Istarske županije – Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost, Turističke zajednice Grada Novigrada-Cittanove i Grada Novigrada-Cittanove.












