„SoundGarden Re-Geppetto“ spojio umjetnost, znanost i prirodu
Priredio B. V.
Eksperimentalni glazbeni događaj „SoundGarden Re-Geppetto“, dio programa Re-Geppetto u organizaciji Saveza udruga Rojca, koji istražuje spojeve umjetnosti, znanosti i tehnologije, održan je u utorak, 28. listopada u Dnevnom boravku DC‑a Rojc.
Polazeći od ideje da se granice između živog i neživog, prirodnog i tehničkog mogu misliti kao porozne i dinamične, projekt koristi EEG uređaj, inače namijenjen praćenju moždanih valova kod ljudi, kako bi registrirao električne impulse biljaka. Ti se impulsi, putem računala i sintesajzera, pretvaraju u zvuk. Rezultat je audioperformans koji nastaje u stvarnom vremenu, kao neposredna interakcija između biljke, umjetnika i publike.
Autor i voditelj projekta Marko Grbac publici je uživo predstavio izvedbu u kojoj biljke izravno postaju glazbeni suradnici. Na zanimljiv i edukativan način, objasnio je proces nastanka zvuka kao i rada uređaja, a potom odgovarao na pitanja sudionika. Kojih je bilo uistinu mnogo. Publiku je zanimalo kako reagiraju biljke, čime se registrira zvuk, kako se prenosi, što odlučuje o glasnoći i tonu nastalog zvuka, koliko se razlikuju zvuci u zatvorenom i otvorenom prostoru, koje tehnike je pri razvoju projekta koristio, u kojim okruženjim te postavljali brojna druga pitanja na koja je Grbac spremno odgovarao. Na praktičnom primjeru pokazao je i prijenos zvuka u video sliku, kako se mijenja dinamika ovisno o interakciji s pojedinom biljkom, potom nekoliko njih istovremeno, a zatim i ugasivši svjetla u Dnevnom boravku Rojca, dočarao utjecaj zamračene prostorije na biljke i njihove performanse.
Umjesto klasičnih glazbenih izraza poput kompozicije, partiture ni ponavljanja, „SoundGarden Re-Geppetto“ je predstavio publici intermedijalni proces između organizma i okoline i zvuk koji reagira na svjetlo, toplinu, pokret i prisutnost. U tom dijalogu, biljke su prestale biti objekt promatranja i postale aktivne sudionice umjetničkog čina te prisutnima otvorili pitanje o granicama percepcije, empatije i komunikacije među vrstama.
Publika je tijekom izvedbe bila pozvana kao svjedok procesa koji se odvija u stvarnom vremenu te kao akter koji svojim prisustvom, vlastitim idejama i reagiranjem utječe na dobiveni rezultat. Svaka promjena u prostoru, svaki pokret postali su tako dio kompozicije koja ukida razliku između izvođača i gledatelja, što je publika nagrađivala snažnim pljeskom. Time se „SoundGarden Re-Geppetto“ smjestio u širi kontekst suvremenih umjetničkih praksi koje propituju mogućnosti bioakustike, interspecies komunikacije i ekološke estetike. Projekt Marka Grpca koristi alate kako bi nas ponovno povezao s prisutnošću prirode i to ne samo kao metaforom, nego kao stvarnim, živim entitetom koji komunicira.
Dnevni boravak Rojca i ovim je događajem potvrdio svoju ulogu važnog prostora za istraživačke, interdisciplinarne i participativne umjetničke prakse, dok je broj prisutnih potvrdio interes za nove formate kulturne produkcije koji pomiču granice između znanstvenog eksperimenta i umjetničkog istraživanja.
U kontekstu sve veće potrebe za razvojem ekološke svijesti u umjetnosti, „SoundGarden Re-Geppetto“ ponudio je suptilan i snažan podsjetnik dokazujući da svijet oko nas neprestano komunicira te da umjetnost može biti prostor u kojem ga napokon učimo slušati.
Rad Dnevnog boravka Rojca sufinanciran je od strane Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Zaklade „Kultura nova“ te Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva.





