Snažan umjetnički odgovor na nevidljivo nasilje

Premijera performansa „Koje je boje istina” u Istarskom narodnom kazalištu

Priredio B. V. • Fotografije Vanja BRAJKOVIĆ iz arhiva udruge Proces

30.10.2025.

Premijera per­for­man­sa „Koje je boje isti­na”, u pro­duk­ci­ji Procesa – udru­ge za pro­mi­ca­nje queer kul­tu­re i LGBTIQ+ pra­va, odr­ža­na je u uto­rak, 28. lis­to­pa­da u Istarskom narod­nom kazalištu.

Pod kon­cep­tu­al­nim vod­stvom Andree Vidović, uz kore­ogra­fi­ju i izved­bu Matea Babića te dra­ma­tur­gi­ju Jana Sameka, pred­sta­va je pro­go­vo­ri­la o mrač­noj temi tzv. konver­ziv­nih teh­ni­ka – prak­si koje, pod krin­kom lju­ba­vi, duhov­nos­ti ili moral­ne korek­ci­je, nas­to­je „pre­od­go­ji­ti” neči­ji iden­ti­tet. Umjetnički tim, zaokru­žen zvuč­nim dizaj­nom Vibora Juhasa i svje­tlos­nim kon­cep­tom Saše Stepanovića, stvo­rio je cje­li­nu koja tran­s­cen­dent­no spa­ja pokret, zvuk i svje­tlo u snaž­nu ale­go­ri­ju repre­si­je i oslo­ba­đa­nja tijela.

Performans, koji se odvi­ja u zatvo­re­nom, goto­vo kla­us­tro­fo­bič­nom pros­to­ru male sce­ne, zavr­ša­va iznim­no dojm­lji­vim pri­zo­rom: podi­za­njem željez­ne zavje­se pogled se otva­ra pre­ma veli­koj sce­ni, čime se fizič­ki i sim­bo­lič­ki ostva­ru­je pro­boj iz tame pre­ma svje­tlu – iz pri­si­le pre­ma isti­ni. Spomenuti zavr­š­ni čin dje­lu­je poput meta­fo­rič­ke deko­nver­zi­je, oslo­ba­đa­nja tije­la od ide­olo­ških okova.

Publika je reagi­ra­la izu­zet­no emo­tiv­no. Uslijedio je krat­ki raz­go­vor s pro­duk­cij­skim timom, koji je mode­ri­rao Luka Mihovilović iz kaza­li­šta, a u kojem su gle­da­te­lji spon­ta­no pos­tav­lja­li pita­nja i dije­li­li vlas­ti­te doj­mo­ve. Rasprava se pre­tvo­ri­la u svo­je­vr­s­ni kolek­tiv­ni čin svje­do­če­nja – mno­gi su prvi put čuli da se obli­ci konver­ziv­nih prak­si i dalje doga­đa­ju, pa i u samoj Puli. Tišina nakon poje­di­nih komen­ta­ra bila je podjed­na­ko snaž­na kao i sam performans.

Ova izved­ba ujed­no je ozna­či­la i prvi samos­tal­ni nas­tup mla­dog ple­sa­ča Matea Babića, čiji je scen­ski izraz iznim­no zreo, fizič­ki pre­ci­zan i emo­ci­onal­no ras­tr­zan. Babićev pokret utje­lov­lju­je bol, strah, sram i na kra­ju mir koji pro­iz­la­zi iz pri­hva­ća­nja vlas­ti­te isti­ne. Njegova izved­ba poka­zu­je da suvre­me­ni ples može biti poli­tič­ki čin, ali i dubo­ko ljud­ska ispovijed.

„„Koje je boje isti­na”, osim što je umjet­nič­ki pro­jekt, ujed­no je i druš­tve­na inter­ven­ci­ja, svo­je­vr­s­ni ritu­al iscje­lje­nja zajed­ni­ce koja se mora suoči­ti s onim što ne želi vidje­ti. Udruga Proces ovi­me uspi­je­va stvo­ri­ti pros­tor u kojem umjet­nost i akti­vi­zam ne sto­je jed­no nasu­prot dru­go­me, nego se nado­pu­nju­ju: este­ti­ka pos­ta­je eti­ka, a pokret – svje­do­čans­tvo. Premijera u Puli poka­za­la je da suvre­me­ni ples može biti ins­tru­ment isti­ne – njež­ne, ranji­ve, ali neumo­lji­ve. Odgovor publi­ke jas­no pot­vr­đu­je: isti­na uis­ti­nu ima boju, i to onu koja se rađa u dodi­ru izme­đu tije­la, hra­bros­ti i suosje­ća­nja. Nakon pul­ske pre­mi­je­re, plan je da per­for­mans kre­ne na tur­ne­ju unu­tar Hrvatske, a mogu­će i šire, čime će se nje­go­va poru­ka o pri­hva­ća­nju, empa­ti­ji i auten­tič­nos­ti pre­ni­je­ti u nove pros­to­re i zajed­ni­ce“, navo­de organizatori.