Kulturni turizam i era novih turista

Svakodnevno svjedočimo nemilosrdnoj konkurenciji u kapitalističkom svijetu koja zahtijeva konstantnu inovativnost i borbu za opstanak, bez obzira o kojem je području riječ. To se odnosi i na turizam koji sve više poprima individualni pristup jer je današnji potrošač sve zahtjevniji i u tom smislu „paket“ koji nudi more, sunce i plažu nije dovoljan. Turisti, stoga, odlučuju o mjestu putovanja na temelju više faktora, odnosno ovisno o tome zadovoljava li destinacija njihove potrebe. Oni traže jedinstven doživljaj koji će im omogućiti autentično upoznavanje s lokalnom kulturom, poviješću, gastronomijom itd. U današnjem globaliziranom i tehnološki orijentiranom svijetu, sve je lakše doći do informacija, pa su i sami turisti dobro informirani putnici koji su u potrazi za kvalitetnom uslugom, s obzirom na vrijeme i novac koji su utrošili na svoje putovanje.

 

 

Upravo zbog toga, kao protuteža masovnom turizmu, ponuda i potražnja sve se više okreće kulturnom turizmu. Kultura je danas, također, proizvod koji se prodaje. Kombinaciju kultura+turizam sve češće nalazimo u turističkim ponudama određenih destinacija.

 

Kako navodi Portal za kulturni turizam, pojam „kulturni turizam“ pojavio se kao „nova“ vrsta turizma 70-ih godina, iako su putovanja motivirana posjećivanjem manifestacija, znamenitosti i umjetničkih djela, postojala još u antičko doba, a nastavila su sve do današnjih dana kada bivaju ponovno prepoznata kao jedna od podvrsta turizma specijalnog interesa.

Važnost praćenja ovog trenda prepoznat je i u Istri pa je tako nedavno pokrenut novi projekt – Istra Inspirit, pod okriljem Istarske županije, Istarske razvojne turističke agencije i Turističke zajednice Istarske županije.

– Riječ je o projektu koji obogaćuje kulturno-turističku ponudu poluotoka, oživljavanjem povijesnih događaja na autentičnim lokacijama. Posjetiteljima se nudi jedinstveno putovanje kroz vrijeme, od kaštela, rimskih vila, starogradskih jezgri i muzeja do sudjelovanja na rimskoj gozbi, srednjovjekovnom pogubljenju, baroknom balu i boravku u crnom rudniku, objašnjava Manuela Hrvatin, voditeljica projekta.

 

Ovaj svojevrsni vremeplov kroz povijest, mitove i legende Istre, čine 9 događaja koji će tijekom ljeta, od lipnja do rujna, biti uprizoreni 3 puta na 9 lokacija diljem poluotoka (Medulin, Poreč, Pula, Pazin, Svetvinčenat, Rovinj, Savudrija, Labin i Buzet).

 

 – Predstave traju između dva i tri sata, a po prvi put uklopljeni su i gastronomski doživljaji ne bi li se na taj način posjetiteljima pružilo što autentičnije iskustvo. Kulturna baština do sada je prezentirana pasivno. Inspirit ju predstavlja aktivno. To je dobar primjer neopterećenog educiranja gostiju: povijesna nekretnina, kostimi, emocije, gastro i eno „gušti“ iz određenih povijesnih razdoblja, smatra Hrvatin.

 

Što se tiče turističke ponude, Hrvatin se slaže s time da današnji turisti žele nešto više. Oni žele interakciju, emocije, doživljaj koji će dugo pamtiti i prepričavati. Istra Inspirit ekipa, stoga, ne miruje i ne misli ostati na ovome. – Sljedeće godine Istra Inspirit proširit ćemo s još devet novih doživljaja i lokacija, koje će se prikazivati od 1. travnja do 1. listopada, a nadamo se da ćemo s vremenom doći do stotinu 00 doživljaja, odnosno imati zbivanja tijekom cijele godine, zaključuje Manuela Hrvatin.

 

Dakle, želimo li u Istri imati kvalitetnu i bogatu turističku ponudu, moramo biti spremni na izazove i konstantna ulaganja, ne bi li imali zadovoljne turiste i kako bi, u konačnici, nastojali produljiti sezonu. Bogatstvo istarskog poluotoka je ogromno, no još uvijek nedovoljno iskorišteno. Često još uvijek prevladava mišljenje da je, primjerice, posjet pulskom amfiteatru i drugim gradskim znamenitostima dovoljan. Ne, to je samo jedan, neosporno veoma bitan, dio turističke ponude. Tu je prisutan i često marginaliziran ruralan dio Istre koji također može ponuditi raznolik sadržaj po pitanju kulturne baštine i u kojem bi se pravcu trebali širiti turistički itinereri. Bezbroj je nedovoljno valoriziranih istarskih sela i gradića, te njihovih crkvica, kaštela, freski, mitova i legendi. Svako bi mjesto, koje ima nešto kvalitetno za ponuditi, to i trebalo učiniti. Istra mora stvoriti još snažniji i prepoznatljiviji kulturno-turistički imidž koji će živjeti tijekom cijele godine.

 

U tom smjeru su išla još dva hvalevrijedna projekta Istarske županije: Heart of Istria i REVITAS, financirana iz predpristupnih fondova Europske unije.

Projekt Heart of Istria odobren je u sklopu INTERREG IIIA Programa za susjedstvo Slovenija – Mađarska – Hrvatska (2004-2006), a glavni mu je cilj bio stvaranje prekograničnih turističkih itinerera i znanstvene valorizacije kulturnog naslijeđa, s namjerom jačanja postojećih i stvaranja novih turističkih destinacija u gradovima i ruralnim područjima Istre.

REVITAS – Revitalizacija istarskog zaleđa i turizma u istarskom zaleđu prekogranični je projekt, sufinanciran kroz Program prekogranične suradnje Slovenija – Hrvatska 2007-2013 (IPA – instrument pretpristupne pomoći). Cilj mu je osmisliti modele revitalizacije istarskog zaleđa, integriranih turističkih promotivnih proizvoda, mreža info-centara i info-točaka, zajedničke prekogranične edukacije i kulturne razmjene.

 

Iz svega navedenog, vidljivo je da su ključni akteri u turističkom sektoru prepoznali važnost ulaganja u kulturno-turističku ponudu Istre. Bitno je imati na umu da, ako mi ne ponudimo dovoljno atraktivan sadržaj, ima mnogih koji će to učiniti umjesto nas, a mi ćemo (p)ostati gubitnicima što bi bilo pogubno ako uzmemo u obzir koliko je turizam važna ekonomska grana za Istarsku županiju.

 

Nadajmo se, dakle, da su projekti Istarske županije samo početak i da nas, u što skorašnjoj budućnosti, očekuje još pregršt kulturno-turističkih projekata i atrakcija.

 

Teks napisala: Lorna Zimolo

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Leave a Reply


8 − 5 =

KULTURISTRA – Web portal za kulturu Istarske županije

Kulturistra.hr je projekt koji su pokrenuli Istarska županija i Udruga Metamedij s ciljem razvoja kulturnog informacijskog servisa u Istarskoj županiji. Projekt teži ponuditi informacije o aktualnim događajima, ali i pružiti mogućnost pristupa različitim bazama podataka koje će sadržavati informacije o svim akterima u kulturi, kulturnim događajima, međunarodnim natječajima i potencijalnim međunarodnim partnerima. Ovim  projektom želimo pridonijeti boljoj komunikaciji na vertikalnoj i horizontalnoj razini, tj. istarskih kulturnih ustanova, između ustanova i umjetnika, te svih njih i šire kulturne javnosti.
Projekt financira Istarska županija.


KONTAKTIRAJTE NAS

captcha

Copyright © kulturistra.hr 2020 | Impressum