Diego Leverić
Rovinjac Diego Leverić, studira muzikologiju u Cremoni i svira lutnju, dosta nepoznat instrument u Hrvatskoj. No, on se nada da će se to uskoro promijeniti te da će lutnja, posebna zbog svog oblika i ljepote zvuka, dobiti mjesto koje zaslužuje.
S Diegom smo porazgovarali uoči njegovog koncerta na 4. Festivalu komorne glazbe „Poluotok radosti“, koji će se održati 15. kolovoza u izložbenom prostoru u podzemlju pulskog Amfiteatra.
Kada si počeo svirati lutnju? Koja je posebnost tog instrumenta?
- Prvi put sam imao prilike čuti renesansnu lutnju u mom rodnom Rovinju na BaRoMus festivalu. Tom prilikom je svirao lutnjist M° Maurizio Piantelli. U to sam vrijeme počeo razmišljati o studiranju u Italiji te sam shvatio kako bi bilo poželjno ostati u kontaktu s profesorom Maurizijem. Na kraju sam donio odluku da se 2008. godine preselim u Cremonu zbog studija muzikologije.
1. ožujka 2009. godine počeo sam pohađati privatnu školu za lutnju u Lodiju, u klasi M° Maurizija Piantellija. Osim ljepote zvuka, te neuobičajenog oblika, na ovom instrumentu izvodi se pregršt prekrasnih skladbi koje su pisane baš za lutnju. Posebnost ovog instrumenta čine različitosti intavolatura; od talijanske, francuske pa do njemačke (moderno bi to bilo tablatura za gitaru). Jako je zanimljivo proučavati odnose između lutnjista i prinčeva na dvorovima te životopis kompozitora. Dakle, ljepota lutnje leži u svim njezinim segmentima.[/lang_hr]
Koliko je lutnja, uopće, poznata u Hrvatskoj? Postoji li interes za takvu vrstu glazbe?
- U odnosu na druge instrumente, lutnja još nije dobila svoje pravo mjesto u Hrvatskoj. Srećom, postoje vrlo velike vjerojatnosti da i lutnja postane zastupljena u Hrvatskoj, zahvaljujući Edinu Karamazovu koji je snimio nosač zvuka sa Stingom. Tomu su pridonijeli fra Anton Mrzlečki, gospodin koji već godinama prevodi najbitnije radove vezanu uz lutnju kako bi omogućio dostupnost informacija u Hrvatskoj. Zahvaljujući fra Toniju, svi zainteresirani mogu dobiti najvažnije informacije o lutnji na internet stranici lutnja.net.
Koje sve instrumente sviraš? Koje glazbeno razdoblje najviše voliš i zašto?
- Trenutno sviram renesansnu lutnju, teorbu, baroknu gitaru te sam početkom kolovoza kupio i baroknu lutnju. Posebno mi je draga druga polovica 17. stoljeća u klasičnoj glazbi. Moram priznati da sam kao klinac tinejdžer slušao glazbene legende poput Metallice, Iron Maidena i System of a down. Trenutno me fascinira brooklynski funk iz 80-tih.[/lang_hr]
Studiraš muzikologiju u talijanskoj Cremoni. Kakvo je tvoje iskustvo školovanja u Italiji? Planiraš li ostati tamo nakon završetka školovanja ili bi se, ipak, vratio u rodnu Istru?
- Imam samo jako lijepe uspomene iz Cremone. Pune dvije godine sam praktički učio talijanski jezik i njihov sistem, što mi je bilo teško, ali rad se isplatio. Namjera mi je nastaviti svoje fakultetsko obrazovanje specijalizacijom muzikologije i lutnje u Italiji. Budući da se želim usavršiti u muziciranju, primoran sam živjeti u Italiji, no Istra i dalje ima posebno mjesto u mome srcu i bilo bi mi jako drago kad bih se mogao vratiti. Vidjet ću gdje će mi se ukazati prilika za stalni posao te ću tamo i ostati.
Sudjelovao si na brojnim nacionalnim i međunarodnim natjecanjima za gitaru, komorne sastave i orkestre, a dobitnik si i nekoliko nagrada. Koje bi osvojeno priznanje posebno izdvojio? Koliko su ti važne nagrade?
- Najzadovoljniji sam nagradom iz Aquile (srpanj 2012.). Sam sam se pripremio za natjecanje u kojem su članovi žirija bili uvaženi muzikolozi i glazbenici iz cijelog svijeta. Na tom je natjecanju predsjednik žirija bio M˚ Paul O’Dette, najpoznatiji lutnjist današnjice. Bio sam jako zadovoljan i ponosan kad sam osvojio prvu nagradu iz komorne glazbe i solističkog nastupa. Nagrade mi nisu jako važne jer glazba nije sport, ali priznajem da su mi natjecanja dala puno mogućnosti i poznanstva.
Iza tebe su i dva snimljena nosača zvuka.
- Nakon dvije godine školovanja dospio sam u kontakt s mojim sadašnjim profesorom, Diegom Cantalupijem koji me angažirao za snimanje jednog opusa, ne toliko zapaženog zbog grešaka koje su se nalazile u notama. Profesor Cantalupi je aranžirao i ispravio sve greške. Radi se o „Concertu vagu“, zbirci plesova za lutnju.
Nakon godinu dana, Diego Cantalupi me angažirao da sudjelujem na snimanju drugog volumena Vivaldijevih koncerata za fagot i orkestar za poznatu francusku diskografsku kuću Naive. Tad sam imao priliku upoznati velikog virtuoza na baroknom fagotu, Sergia Azzolinija. Bilo je nevjerojatno iskustvo muzicirati s tako velikim glazbenicima.
Zajedno s baritonom Renatom Dolcinijem, prošle godine si sudjelovao u snimanju dokumentarnog filma o glasovitom Claudiju Monteverdiju za francusko-njemački televizijski kanal „3sat“. O čemu se radi u dokumentarcu i koja je bila tvoja uloga u njemu?[/lang_hr]
- U dokumentarcu se spominju život i školovanje Monteverdija. Moj kolega Renato i ja snimili smo dvije kompozicije od Monteverdija kako bi dokumentarac, uz prikaze njegovog života, bio obogaćen i glazbenim isječcima. Dokumentarac je snimljen u travnju 2012. godine u Duždevoj palači u Mantovi. Bilo je poseban doživljaj svirati u tako lijepom i važnom mjestu. Dan prije je sjevernu Italiju pogodio jak potres, tako da me vežu posebne emocije za taj događaj.
(Video isječak iz dokumentarca: http://www.youtube.com/watch?v=LcJhc13jNYE&feature=youtube_gdata_player )
Kako provodiš ljeto?
- U principu, ljeti izdvojim vrijeme za prijatelje i rad. Dan mi je organiziran tako da preko dana sviram, popodne idem na more, a navečer se družim s prijateljima.[/lang_hr]
Tekst: Lorna ZIMOLO
Foto: Privatna arhiva Diega Leverića









