Bijele večeri – „Malteški sokol“ Dashiella Hammetta i Johna Hustona
U Klub Pulske filmske tvornice ovog se četvrtka, 8. prosinca, vraćaju književno-filmske Bijele večeri s Borisom Vincekom, a na programu koji će početi u 20 sati je „Malteški sokol“ Dashiella Hammetta i Johna Hustona. Ulaz na program je slobodan!
Malteški sokol najpoznatiji je detektivski roman Dashiella Hammetta koji je izvorno objavljen u epizodama u časopisu Black Mask 1929. godine. Glavni lik romana je detektiv Sam Spade, okosnica za sve sljedeće detektive u tvrdo-kuhanim krimićima, žanra kojeg je Hammett proslavio. Primjerice, bez Spadea, Raymond Chandler ne bi nikada uspio stvoriti svog detektiva Philipa Marlowea. Spade kombinira nekoliko značajki dotadašnjih detektiva, a prvenstveno hladnoću i ravnodušnost, nedostatak sentimentalnosti, izuzetnu pažnju za detalje, upornost, odlučnost u ostvarenju svoje vizije pravde i, ponekad, nemilosrdnost. Priča prati privatnog detektiva i njegova posla s tri beskrupulozna i ekscentrična kriminalca, i jednom prekrasnom lažljivicom, koji pokušavaju doći do neprocjenjivog kipa sokola.
Iako je sam Hammett neko vrijeme radio kao privatni detektiv za detektivsku agenciju Pinkerton u San Franciscu, lik Sama Spadea nema poveznica sa stvarnim likovima. „Spade nije ničija kopija. On je lik iz snova – ono što većina privatnih detektiva s kojima sam radio zapravo želi biti i čemu se u svojim najodvažnijim trenucima uspiju približiti“, kazao je svojevremeno Hammett. Za razliku od Chandlerovog pristupa u kojem je pripovjedač sam detektiv, Hammett je svoju priču ispričao u trećem licu bez opisa unutarnjih misli i osjećaja likova.
S Johnom Hustonom već smo se družili tijekom Bijelih večeri kada smo gledali njegovu adaptaciju Joyceove novele „Mrtvi“, što je ujedno bio i zadnji film koji je režirao, a s Malteškim sokolom (1941.) vraćamo se na početak njegove redateljske karijere budući da mu je to bio prvi film. Humphrey Bogart glumi Sama Spadea, a Mary Astor je njegova klijentica i femme fatale filma. Bogart nije bio prvi izbor za ulogu Sam Spadea, no George Raft kome je ona prvo ponuđena odbio je raditi s neiskusnim redateljem. Bogart je u ovom filmu napokon dobio glavnu ulogu i time započeo plodonosnu karijeru s Hustonom (Blago Sierra Madre (1948.), Key Largo (1948.), Afrička kraljica (1951.) i Nadmudri đavola (1953.)). Tijekom priprema za Malteškog sokola debitant Huston planirano je svaku sekundu filma i to do zadnjeg detalja. Gotovo da i nema retka dijaloga iz njegovog scenarija koji nije završio u filmu, a osim nekih vanjskih noćnih snimaka, Huston je cijeli film uspio snimiti po redoslijedu priče što je uvelike pomoglo samim glumcima.
Bijele večeri program je Kluba PFT‑a kojeg vodi novinar Boris Vincek i koji iz mjeseca u mjesec dovodi ekranizacije popularnih (i manje poznatih) romana i kratkih priča. Strukturiran je poput kluba čitatelja, a projekcijama prethodi kratak uvod u film i roman, dok je nakon gledanja na rasporedu diskusija s publikom. Koncept Bijelih večeri pretpostavlja da je ona unaprijed pročitala knjigu kako bi diskusija o adaptaciji i prijelazu priče sa stranice na ekran bila zanimljivija i potpunija.
Klub Pulske filmske tvornice financijski podržavaju Zaklada Kultura nova i Hrvatski audiovizualni centar.