83. TEH KONFERENCIJA: SHARON BAILEY – INTERKULTURALNI RAD U SUSJEDSTVU – POVEZIVANJE ZAJEDNICA
Radionica „Intercultural working in neighbourhoods – connecting community“ koju je vodila Sharon Bailey, održana je u petak 25. svibnja, u Udruzi Metamedij, a u sklopu 83. izdanja TEH konferencije koja je održana od 25. do 28. svibnja u prostorima društvenog centra Rojc.
Sharon Bailey je fotografkinja, te osnivačica i jedna od direktorica ISIS Artsa, organizacije vizualnih i medijskih umjetnosti. Organizaciju je zajedno sa Clymene Christoforou osnovala još 1991. godine jer su, kako je i sama pojasnila, shvatile da ne mogu sve svoje ciljeve ostvariti i postići same. Ideja da umjetnost ima tu moć da utječe i mijenja živote i zajednice jedna je od temeljnih pokretača ISIS Arts organizacije, koja se povezuje s umjetnicima i suradnicima iz raznih država i kulturnih pozadina koji dijele to isto temeljno uvjerenje. Radovi koji proizlaze iz tih međunarodnih suradnji na različite načine propituju predrasude i otkrivaju priče o nevidljivom i skrivenom u određenim zajednicama, a predstavljeni su u javnim prostorima u raznim društvenim kontekstima.
Na radionici je sudjelovalo oko tridesetak posjetitelja, među kojima su se našli umjetnici i kulturnjaci raznih državljanstva i dobnih skupina. Od samog početka na radionici je vladao vrlo opušten i prijateljski ugođaj, a mješovitost polaznika te raznolikost iskustava i perspektiva u intenzivnim grupnim diskusijama ponudili su različite pristupe izazovima kojima se susreću umjetnici i djelatnici iz područja kulture. Sharon Bailey je na kraju radionice izdvojila nekoliko minuta za kratki intervju.
Zašto se bavite ovim poslom? Koja je Vaša glavna motivacija?
Prvobitni razlozi za mene i moju organizaciju svakako su povezivanje ljudi na jednoj potpuno ljudskoj razini, podržavanje razumijevanja i borbe protiv predrasuda. Zaista vjerujem da umjetnost ima moć promijeniti život ljudi na različite načine i to je ono čemu želim svjedočiti – preobrazbi našeg društva pomoću umjetnosti.
Ranije ste tijekom radionice rekli da je danas puno važnije koristiti umjetnost kao sredstvo generiranja promjena nego što je to bilo prije dvadeset godina. Zašto je to tako?
Danas je sveprisutan porast nacionalizma i desničarskog razmišljanja, a posebice u Velikoj Britaniji dominira vrlo razdorna vlada zbog čega stanovništvo postaje veoma rascijepljeno. Zato je danas sve važnije raditi na razumijevanju naših susjeda, jer taj nacionalistički osjećaj dovodi do velike mržnje i puno nasilja, a to nam nije potrebno.
Kako to uspijevate učiniti? Kako uspijevate povezati ljude, te umjetnost s ljudima i različitim kulturnim skupinama?
Ovo je zaista zahtjevno pitanje. Vrlo je bitno naglasiti da to postižemo u partnerstvu s velikim brojem ljudi i organizacija, te da se povezujemo s umjetnicima koji s nama dijele iste temeljne vrijednosti i ciljeve, a sve to radimo već neko dulje vrijeme. Kod rada s ljudima uvijek je potrebno vremena. Uz to, ne surađujemo samo s umjetnicima, uključujemo i partnere unutar zajednice, civilne i lokalne organizacije koje podupiru razvoj nekog područja, surađujemo s našim lokalnim vlastima koje su zainteresirane za integraciju te se tako sjedinjujemo kao ljudi i dijelimo si svoja znanja jer svi radimo različite stvari odnosno na različitim područjima. Na taj način i uz jako, jako puno razgovora pronalazimo metode kako zapravo realizirati projekt. Često unutar jednog projekta radimo drugačije stvari i zato nas zanima kako se naši umjetnički projekti mogu povezati s ljudima. No, uz umjetničke projekte, naši razni partneri mogu realizirati i mnoge druge stvari i stoga mislim da je vrlo bitno razgovarati, no ono što smatram još važnijim je saslušati. Mislim da mnogi ljudi upravo ne slušaju, a ako idete u neku zajednicu i pritom ne slušate što ima za reći tada se ne bi trebali baviti nikakvim radom u zajednicama.
Budući da ste spomenuli partnerstva, možete li nam ukratko reći nešto o projektu CORNERS?
CORNERS je velik europski suradnički projekt kojeg financira Program Europske unije Kreativna Europa. Imamo 11 partnera u deset zemalja i radimo s umjetnicima iz svih tih država te ostvarujemo projekte unutar zajednica. Ono što pokušavamo učiniti jest provući i iscrtati niti između svih raznih zajednica diljem Europe, a to ostvarujemo realizacijom umjetničkih projekata. Imamo zaista fantastične umjetnike, ukupno oko 55 umjetnika i otprilike 14 projekata, koji obilaze razne dijelove Europe. Projekt svakog umjetnika se na specifičan način povezuje s lokalnim stanovništvom, te ga u svakom prostoru oblikuje i lokalna zajednica. Također smo razvili i digitalnu platformu na kojoj se naši projekti koje stvaramo dodatno proširuju kroz online digitalni storytelling i radio.
Prije ste spomenuli da vi kao organizacije izlažete isključivo u javnim prostorima i nikada u galerijama. Koja je važnost i efekt toga?
Opet moram reći da je ovo doista zahtjevno pitanje, no razlog zašto izlažemo u javnim prostorima je zapravo taj što mnogi ljudi ne posjećuju galerije, a mi zaista želimo suvremenu umjetnost učiniti pristupačnom i otvorenom, te omogućiti ljudima da ju na taj način dožive. Stvaranje takvog prostora izvan galerija, u javnom okruženju je zaista dobar način i za uspostavljanje dijaloga i komunikacije s ljudima koji u trenutku doživljavaju umjetnička djela, a to je jedna od tema koja je nama vrlo izazovna. Zato je vrlo važno biti prisutan na ulicama, u javnim prostorima, jer moramo više razgovarati s ljudima, posebice onima koji imaju drugačija viđenja i čija se mišljenja razlikuju od naših.
Možete li za kraj kratko prokomentirati današnju radionicu?
Radionica je bila zaista odlična! Na samom početku sam ispitala i saznala motivacije polaznika za dolazak na moju radionicu koja se bavi povezivanjem umjetnika sa susjednom okolinom, i odmah sam na početku shvatila da se nalazim u prostoriji punoj prijatelja, kolega i potencijalnih novih suradnika. Jako smo se dobro zabavili razgovarajući o projektima na kojima radimo u raznim četvrtima diljem Europe, a imali smo i nekoliko dosta intenzivnih rasprava o izazovima koje susrećemo u poslu, jer ih naravno ima jako puno. No, život bi bio strašno dosadan kada bismo radili stvari i pritom ne nailazili na izazove, tako da je bilo zabavno, vrlo zabavno.
Tekst i fotografije Mateja FILIPOVIĆ-SANDALJ