Lapis Histriae – predstavljanje zbirke „Laž/Menzogna“ i izložba ilustracija
U Multimedijalnome centru Pučkog otvorenog učilišta grada Umaga, u srijedu 7. ožujka ravnatelj Gradske knjižnice Neven Ušumović predstavio je zbirku najboljih literarnih radova koji su pristigli prošle godine na natječaj za kratke priče Lapis Histriae, a fotograf Zaneto Paulin otvorio je izložbu dosadašnjih izdanja u svim varijacijama grafičkog dizajna omota.
U drugom djelu večeri u galeriji Grin otvorena je multimedijalna izložba likovnih radova prošlogodišnjeg izdanja književnog natječaja na temu “Laž/Menzogna” nazvana : „The Fine Art of Lapis Histriae 2010⁄2017.“

U MMC‑u je jedan od organizatora Foruma Tomizze, Neven Ušumović, najavio ovogodišnji književni natječaj Lapis Histriae koji je još uvijek otvoren i čija ovogodišnja tema je “Azil”, te pozvao svakog tko želi napisati kratku priču na zadanu temu da sudjeluje, a rok za predaju radova je 31. ožujka. Neki su radovi već pristigli, naglašava ravnatelj knjižnice Umag, a među prvima je poslan jedan čak iz Amsterdama. Ušumović se osvrnuo i na dosadašnja izdanja Foruma Tomizza koji je pokrenut kao književno znanstveni skup, da bi se 2006. godine proširio na književni natječaj. Natječaj je prerastao u jedan od najvažnijih književnih događaja u regiji, čija je specifičnost višejezičnost i internacionalnost. Od prvog izdanja natječaja do sada dospjelo je ukupno 1172 kratkih priča, ističe Ušumović koji je naveo dosadašnje teme i pobjednike, te sve izazove i promjene kroz koje je Forum prolazio. Lapis je većini pobjednika natječaja donio pozitivnu promjenu u životu, te su se nakon pobjede neki opredijelili za književnu karijeru, dok je na primjer drugima taj publicitet priskrbio radno mjesto, kaže profesor Ušumović. Priče se šalju na talijanskom slovenskom i hrvatskom, odnosno bilo kojom varijacijom štokavskog jezika regije, te se pobjednička priča i uži krug najboljih priča koje ulaze u zbirku prevode na sva tri jezika Foruma.

Grafički koncept koji prati manifestaciju od 2010. godine uređuju umjetnička direktorica Maja Briski i urednik fotograf Zaneto Paulin, koji iz godine u godinu određuju grafički izgled zbirke, te okupljaju skupinu koja će dati sliku aktualnoj temi. U Multimedijalnom centru izložena su prethodno objavljena izdanja u 38 varijacija omota, od kojih neki u formatu plakata. Dok tekstovi pisaca prizivaju čitateljima slike, likovni umjetnici izravno stvaraju slike nadahnute temom natječaja.
Paulin je naveo da je u posljednjih osam izdanja Lapisa izrađeno ukupno 42 varijacije ukoričenja, veliki je broj ilustracija krasio i unutrašnjosti zbirki, a u njihovoj je realizaciji sudjelovalo ukupno 44 umjetnika.

U obnovljenoj galeriji Grin izložena su 22 likovna djela, a predviđeno je i prikazivanje dva video uratka. Izložbu je otvorila Irena Urbič iz Kopra, a autori koji sudjeluju su: Ivona Verbanac, Bálint Szombathy, Nikola Predović, Robert Sironi, Krunoslav Stojanovski, Đani Celija, Zaneto Paulin, Adriano Gon, Željko Kipke, Jovan Šumovski, Aleksandar Garbin, Slaven Tolj, te Gregor Sailer. Dobrodošlicu posjetiteljima je zaželio fotograf i vlasnik galerije Robert Sironi, a Zaneto Paulin je opisao izložene radove. Zaneto je napomenuo da je za naslovnicu zbirke „Laž“ odabran rad umjetnika Adriana Gona nazvana „Anatomija laži“, te da u jednoj pilani pored Trsta Gon izrađuje drvenu skulpturu kostura nadahnutu likom Pinocchia visine tri metra čije su skice izložene u galeriji, a skulptura bi po planu trebala biti dovršena do sljedećeg Foruma Tomizza. Bojan Šumonja je za ovu izložbu akrilnom tehnikom naslikao motive s tri fotografije koje je sam bespravno preuzeo sa interneta, dok je Đani Celija u crno bijeloj tehnici fotografirao i nakon toga presavio geste jedne ruke. Rad Roberta Sironija se zove „Mr. Liebuster“, a prikazuje prerušenog autora, uz ekscentrične dodatke, dok Zanetto Paulin ističe posvetu Ivi Vrtariću koristeći njegov plakat u tehnici sitotiska. Na samom ulazu u galeriju Aleksandar Garbin pokušava ismijati turističko naličje Rovinja, a Ivona Verbanac radi isto sa svjetski poznatim političarom.
Iz osvrta kustosice Maje Briski ističe se: “Austrijanac Gregor Salier ekskluzivno je za Laž poslao fotografiju iz svoje tek objavljene knjige “The Potemkin Village” u kojoj je sabrao 22 ciklusa fotografija nepostojećih gradova ili lažnih pejzaža, koje su iz bizarnih motiva globusom razasuli lokalni politički moćnici. Slaven Tolj dodao je za njega tipičnu intimnu opservaciju “Lažni branitelj”, slojeviti podsjetnik na kontroverzne okolnosti u kojima se našao u ratnom Dubrovniku 1992. godine. Senzibilnim je artistima takav kontradiktoran sustav vrijednosti oduvijek bio i ostat će predmetom opsesije i inspirativne, pokretačke frustracije. Ostalima uvijek ostaje mogućnost da bez previše napora otvore lažni profil na Facebooku.”
Tekst Marko ŠORGO
Fotografije Lidija KUHAR