Radionice timskog suradničkog učenja u organizaciji POU Poreč
Radionice timskog suradničkog učenja u organizaciji Pučkog otvorenog učilišta Poreč bit će održane od 11. do 13. te 26. i 27. lipnja, a vodit će ih Tajana Reznić Brenko, doktorandica Poslijediplomskog doktorskog studija književnosti, izvedbene umjetnosti, filma i kulture na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.
Transdisciplinarnost kao kulturni pothvat (ili pogled na svijet)
- modul: 11. – 13. 6. 2021.
tema: Transdisciplinarnost kao pogled na svijet. Biti ili ne biti
(trajanje: petak 17.00 – 20.00, subota i nedjelja 9.00 – 12.30 i 14.00 – 17.00)
- modul: 26. i 27. 6. 2021.
tema: Transdisciplinarnost i umjetnost. Koevolucijski sistemski pristup umjetnosti
(trajanje: subota i nedjelja 9.00 – 12.30 i 14.00 – 17.00)
Transdisciplinaran je način inherentan našem mozgu kroz dinamičku interakciju dviju hemisfera. Zajedničko istraživanje prirode i imaginacije, univerzuma i čovjeka, moglo bi nas dovesti bliže realnosti i omogućiti nam bolje suočavanje s različitim izazovima našeg vremena.
Pojam transdisciplinarnost označava obrazovni pokret čija je vizija otvorena, ide preko/onkraj egzaktnih znanosti te zahtijeva dijalog i pomirenje s humanističkim i društvenim znanostima, umjetnošću, duhovnim iskustvima. Cilj transdiciplinarnog pristupa jest otvaranje svih disciplina onome što one zajednički dijele i onome što se nalazi izvan njihovih pojedinačnih granica.
Znanstvenici iz cijelog svijeta, potpisnici Venecijanske deklaracije (1986.), nastaloj kao završno priopćenje simpozija The Baundaries of our Knowledge; The Prologue of our Cultural Past, ističu kako svjedočimo značajnim revolucijama u polju znanosti. Uzajamno obogaćujuća razmjena između znanosti i tradicije otvara vrata novoj viziji humanosti, čak i novom racionalizmu, koji bi mogao voditi prema novim metafizičkim perspektivama.
Želja transdisciplinarnog pokreta nije pokušaj za globalnim pristupom ili za utemeljenjem zatvorenog misaonog sustava, niti izum nove utopije, već prepoznavanje hitne potrebe za istinski transdisciplinarim istraživanjem kroz dinamičnu razmjenu između prirodnih, društvenih, humanističkih znanosti, umjetnosti i tradicije.
Prvi modul: Usredotočuje se na koncept transdisciplinarne hermeneutike, utemeljene u radu teorijskog fizičara Basaraba Nicolescua, te konceptu kompleksnosti prema sociologu i bioantropologu Edgaru Morinu. Cilj je upoznati sudionike s osnovnim pojmovima transdisciplinarne misli: tri aksioma transdisciplinarnosti; Realno/Realnost/Transrealnost; razine Realnosti (prirodnih i društvenih sustava); transdisciplinaran subjekt i objekt; transdisciplinarna hermeneutika; kompleksno razmišljanje i dr.; promatrati stvaranja novih znanja koja se pojavljuju u susretu, komunikaciji i interakcijama. Uvedeni koncepti tako postaju alati za uspostavljanje suodnosa s našim dosadašnjim znanjem, za kritičko i sistemsko promišljanje svakodnevice, utjelovljene u trima sferama: individualnoj, profesionalnoj i kolektivnoj.
Drugi modul: Istražuje se odnos transdisciplinarnosti i umjetnosti, odnosno mjesto umjetnosti u transdisciplinarnoj viziji. Također se bavi pitanjem izvora i funkcije umjetnosti shvaćene kao univerzalnog ljudskog ponašanja koje se pojavljuje kao u svim vremenima i kulturama, uključujući evolucijsku prošlost. Polazeći od razmatranja bioloških osnova umjetnosti (uloge emocija i osjećaja) u ljudskoj evoluciji koje motiviraju individualne i kolektivne radnje te koje rađaju kulture/umjetnost, radionica će se usmjeriti na promišljanje odnosa transdisciplinarnosti i temeljnih bioloških elemenata estetike koja se naziva naturalističkom. Cilj je promišljati na koji način mi kao kultura možemo njegovati forme diskursa u kojem koevolucijski sistemi u društvenim ponašanjima (umjetnosti) funkcioniraju u otvorenom i skladnom odnosu s Prirodom.
Metode rada
U radionicama se teži kombiniranju formalnog jezika, zasnovanog na znanosti, s poetskim i metaforičkim jezikom onoga što se ne vidi, ali se osjeća ili zamišlja. Kombiniraju se metode timskog suradničkog učenja i iskustvenog učenja.
Grupna interakcija i komunikacija u kojoj se mogu podijeliti mišljenja i iskustva među drugima, a čime se povećava osjetljivost, suosjećanje, tolerancija, razumijevanje i povjerenje, uči i vrijednostima zajednice koja se time stvara. Ovakav oblik i metoda učenja oslanjanju se na holističku viziju te su strukturirani prema načelu suradnje i uzajamnosti, demokratičnosti, a ne hijerarhije.
Cilj ovakvog metodičkog pristupa jest, uz njegovanje komunikacijskih vještina, kolektivno istraživanje realnosti, svjesnost i transdisciplinaran dijalog među različitim oblicima znanja (kognitivnih, utjelovljenih, enaktivnih); stvaranje autentičnog znanja ne postavljajući apstrakcije i fiksna značenja iznad ostalih oblika znanja, već koristiti i re/valorizirati ulogu imaginacije, intuicije, senzibilnosti i tijela u stvaranju i prenošenju znanja.
Dva primjera samoorganizacije uz gošće:
Alenka Krivičić Jedrejčić, geštalt-psihoterapeutkinja i klinička psihologinja, podijelit će svoje iskustvo (zajedničke) samoorganizacije, osmišljavanja i stvaranja festivala Sedam dana stvaranja (2004. – 2019.) u Poreču i Pazinu. Govorit će o spoju umjetnosti i filozofije geštalt-psihoterapije u tkanju Festivala.
Chiara Trivelli, umjetnica iz Italije, govorit će o svom projektu umjetnosti s društvenim učinkom (social art/arte pubblica) Contenuto Rimosso, koji je osmislila u gradiću Lorenzago di Cadore, marginalnom području Dolomita, gdje je sustav umjetnosti i njenih institucija gotovo nepostojeći.
Kome je namijenjen seminar
Svim znatiželjnim putnicima/tragačima koji se ne boje postavljati pitanja i tražiti odgovore, iako mogu biti i/ili ostati i bez njih.
Prijave
Molimo poslati prijave te se obratiti za više informacija na tajana.brenko@gmail.com. Prijave moraju sadržavati sljedeće podatke: ime i prezime, zanimanje/zvanje (radi eventualnog prilagođavanja sadržaja rada), naznake vlada li sudionik engleskim i/ili talijanskim jezikom.
Sudjelovanje je besplatno. Više informacija na www.poup.hr.
Priredio B. V.