68. Pula: Otvorena izložba Misliti film: Cinemaniac XX u Gradskoj galeriji Pula
Posveta još jednom prostoru kojeg je kultura izgubila – MMC Luka
• Otvaranje izložbe Misliti film: Cinemaniac XX bit održano je u nedjelju, 18. srpnja u Gradskoj galeriji Pula u Kandlerovoj ulici, a u sklopu popratnih programa 68. Pulskog filmskog festivala.
- Izložba je izuzetna po tome što bilježi 20 godina rada kustosice Branke Benčić u MMC‑u Luka, a ovdje u Gradskoj galeriji možete vidjeti jedan rezime svega toga. Ovo nije samo izložba koja bilježi jedan uporan i kvalitetan rad već i progovara o prostoru MMC‑a Luka koji je završio kako je završio. Međutim, dobri programi se nastavljaju i ovom bih prilikom želio čestitati Branki i svim umjetnicima koji su tijekom ovih 20 godina doprinijeli programu Cinemaniac, kazao je Eros Čakić, voditelj Gradske galerije Pula.
- Kada smo 2002. godine započeli pripreme za prvu izložbu nitko nije mogao ni zamisliti da će ona toliko dugo trajati i kako će se sve to razvijati. Osnovna ideja je bila povezati suvremenu vizualnu umjetnost i film i uskladiti program s Pulskim filmskim festivalom. Kroz tih 20 godina Cinemaniac je ugostio 150 umjetnika i njihove radove i objavio 20 kataloga na sveukupno 200 kartica teksta. Ove izložbe ne bi bilo bez podrške umjetnika i brojnih suradnika stoga mi je izuzetno drago da je ovdje s nama Miro Ploj koji je zajedno sa mnom 19 godina postavio sve te izložbe. Zahvaljujem i Mladenu Lučiću koji je bio velika podrška Cinemaniacu na samim počecima i dovodio neke programe iz MSU‑a iz Zagreba. Zahvaljujem i Matiji Debeljuhu koji zajedno sa mnom radi izložbe u vodnjanskoj apoteci te Mirajni Grahovac koja je svojim radom u MMC‑u Luka uspješno radila administrativne i organizacijske poslove kako bi se ja mogla usredotočiti na kustoski rad. Veliki foto-tapet koji je iza mene posveta je prostoru koji smo kao javnost ustvari izgubili, a to je MMC Luka i iznimno nam je žao što više ne možemo biti tamo u ulici blizu Arene. Ova izložba je onda ujedno i sjećanje na prostor u koji smo uranjali u mrak projekcija i gledali važne, a možda i nepoznate pokretne slike umjetnika, kazala je kustosica Branka Benčić.
Ovogodišnje izdanje zamišljeno je kao dokumentacijska izložba u Gradskog galeriji u Puli, koja usmjerava pogled unazad na dosadašnja iskustva i promišljanja različitih tematskih koncepcija – od istraživanja baštine alternativnog, eksperimentalnog i amaterskog filma i video umjetnosti 60-ih I 70-ih u SFRJ kroz pogled na pulski festival MAFAF (2010) i Motovunski video susret 1976 (2015), retrospektivni pogled na CINEMANIAC X (2011), interes za odnos arhitekture i filma (2009), Filmski letak Slobodana Šijana (2012) i Paper Movies (2014). Video televizija anticipacija (2017) mapirala je kreativnu ulogu televizije u razvoju videa, dok su se satelitske izložbe Desktop Cinema i Nove kolekcije iste godine bavile utjecajima televizije i interneta na recentnu produkciju umjetnika. Izložbom Misliti film (2013) kojom propituje film kao sustav reprezentacije, “tehnologiju društva”, kompleksan sistem produkcije i reprodukcije pokretnih slika Cinemaniac je obilježio 60. obljetnicu Festivala igranog filma u Puli, a izložba FORUM (2016) predstavila je dvije umjetničke pozicije: Jasminu Cibic i Assafa Grubera, dok je Muzej pronađenog filma (2018) ukazao na “sjećanje filma” i emancipacijski potencijal found footagea. Misliti film… misliti kino (2019) nastavilo je promišljati sjećanje i budućnost filma i kina: iste je godine realizirana samostalna izložba Gorana Trbuljaka, dok se pandemijski Cinemaniac Prazni sati (2020) osvrnuo na ispražnjeni potencijal društva i prostora.
Osim dokumentacijskog dijela izložbe i posvete MMC‑u Luka, dvadeseti Cinemaniac predstavlja kolaž Marka Tadića iz serije „Imagine a Moving image“ i kratki eksperimentalni found footage Elvisa Lenića „Monolog o Puli“.
Tekst Boris VINCEK
Fotografije B. VINCEK i arhiva 68. Pulskog filmskog festivala