Serijski ubojice na von Trierov način
TV: KUĆA KOJU JE IZGRADIO JACK, redatelj Lars von Trier

Znameniti danski redatelj Lars von Trier svojedobno je izjavio da čovjek ne mora posjetiti Ameriku da bi režirao film ili napisao roman o Americi, budući da smo svakodnevno izloženi ogromnim količinama filmova, glazbe i drugih medijskih proizvoda koji se bave njihovim načinom života. U skladu s tim načelom, von Trier je režirao nekoliko filmova koji se bave kontroverznim temama novije američke povijesti (Dogville, Manderlay), iako zbog straha od letenja nikad nije bio u Americi.
U petak 31. svibnja na HRT‑u je premijerno prikazan njegov zadnji film “Kuća koju je izgradio Jack” (2018), koji se također bavi temom koja je ponajprije američka, a riječ je o serijskim ubojicama. Njegov naslovni junak Jack (Matt Dillon) je psihopat i serijski ubojica koji rekonstruira dio svojih zlodjela kroz pet epizoda iz vlastite perspektive.
Prikazani zločini su iznimno naturalistički (naročito oni nad maloljetnicima) i svojom brutalnošću značajno odskaču od onoga što možemo vidjeti u američkim mainstream filmovima slične tematike, dok vizualni stil filma nepogrešivo upućuje na von Triera. Ponajviše zbog snimanja kamerom iz ruke, sklonosti zumiranju i snimanju detalja, kao i skokovite montaže koja krši uobičajena montažna pravila.
Povrh toga, Lars von Trier u narativno tkivo ubacuje fotografije umjetničkih djela, isječke iz arhivskih filmova i druge sastojke, a sve to dodatno začinjava filozofskim razglabanjima. Cjelina je neosporno pretenciozna i nije po svačijem ukusu, ali Larsu von Trieru ipak se mora odati priznanje na drskosti i provokativnosti.
Osim što se mračnom stranom američkog načina života bavi redatelj koji, po vlastitom priznanju, nikad nije kročio na američko tlo, on to radi i filmskim pristupom koji je totalno drukčiji od onoga što prosječni gledatelj očekuje. Von Trier s ovim filmom, kao uostalom i s ranije spomenutim djelima (Dogville. Manderlay), podriva američki način života i tematski i formalno-stilski.
Elvis Lenić