Rasti kroz kreativnost
Bez margina: Razgovor s Igorom Fabrisom iz Udruge Art studio
Tekst Daniela Knapić • Fotografije iz arhiva Art studija
Ime Igora Fabrisa poznato je s TV Nove, gdje je od samih početaka te kuće radio punih 25 godina. Prije par godina oprostio se s tim dijelom svog profesionalnog puta kako bi se u potpunosti posvetio nečemu što je počelo kao hobi, a preraslo mu je u glavni poziv. Udrugu Art studio pokrenuo je pred 16 godina, te kroz nju i danas nastavlja uspješno provoditi raznolike i vrijedne projekte. Ne uspijeva točno procijeniti, ali do sada je u njih svakako bilo uključeno preko tisuću korisnika svih životnih dobi, od kojih najviše djece s posebnim potrebama. A sve je krenulo s radionicama keramike…
Kako si se i kada našao u svijetu keramike?
Uvijek sam bio sklon umjetnosti, uvijek mi je bila bliska, crtao sam, slikao, ali to me nije dovoljno ispunjavalo. Radio sam već nekih 10 godina na TV Novoj kad sam se prvi put susreo s keramikom. Za razliku od danas, Pula u to vrijeme, prije nekih 18 godina, nije imala baš puno radionica – bilo je nekih slikarskih, ali ne i za keramiku. Imao sam sreću da sam 2006. upoznao umirovljenu učiteljicu i keramičarku Danicu Kranjc. Podučila me osnovama te vještine i tada sam odlučio – želim se time ozbiljno baviti! Čak sam si odmah kupio i peć (koja mi je godinu i pol stajala u dnevnom boravku) i tako je krenulo.
Kad sam se izvještio, najprije sam par puta 2008. vodio radionice u udruzi Merlin, namijenjene prvenstveno romskoj populaciju, kao način njihove bolje integracije u društvo. Tada sam odradio i prve radionice u Domu umirovljenika Alfredo Štiglić – ta suradnja i danas traje (s njima nastavljamo s tradicionalnim radionicama nazvanim „Kreativnost nema godine“). Također 2008. sam osnovao i Udrugu za promicanje stvaralaštva Art studio. Početkom 2009. smo dobili prostoriju u prizemlju sjevernog, stražnjeg bloka u DC‑u Rojc i od tada tamo djelujemo. Opremili smo je sredstvima Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi RH (i drugih sponzora) i danas je ona radnim danima zauzeta ujutro i poslijepodne. Imamo velik interes građanstva, čak i ljude spremne voditi i razne druge radionice, ali u Rojcu možemo raditi toliko koliko nam ta prostorija dopušta, dovoljna je za 20-ak ljudi. U početku, da li zbog grafita ili drugih razloga mnogi baš nisu dobro percipirali Rojc, ali danas se računa da dnevno kroz njega prođe oko 1.000 korisnika, što je doista respektabilna brojka.
No, vratimo se Art studiju. Prije 10 godina od Grada smo na korištenje dobili i malu galeriju u Kandlerovoj ulici koju smo uredili kao multifunkcionalni prostor. Tako zadnjih godina i tamo po potrebi razmjestimo stolove i radimo proljetne i jesenske cikluse manjih radionica za 5 – 7 polaznika, organiziramo izložbe kako članova udruge tako i polaznika radionica, a ujedno je to i prodajni prostor u koji ljudi rado svraćaju. Općenito, razvijali smo se kroz sve ove godine i danas mi je iznenađujuće koliko su naše radionice tražene, jer smo ih vrlo rijetko oglašavali. Ljudi jednostavno dolaze jer su od nekoga čuli za nas, Pula je mala, poznajemo se, jedan preporuči drugome, a sad nakon toliko godina svi znaju čime se bavimo i reklama nam nije potrebna, sve grupe popunimo brzinom munje… Za neke programe čak moramo raditi i liste čekanja, a bilo je i upita poput: mogu li nekome uplatiti radionicu kao rođendanski poklon? Mogu se pohvaliti da smo i u vrijeme Covida uspjeli odraditi sve planirane radionice. Upravo bavljenje glinom smatrao sam važnima za naše sugrađane u vrijeme svih ograničenja. Naravno, i mi smo sve odrađivali poštujući ograničenja, maskice… i stvaralo se usprkos svemu.
Dobro mi je tada bilo i to da sam višak vremena iskoristio i za uzlet svoje kreativnosti, što je rezultiralo izložbom „Ona“ 2021. godine. Sljedeća dolazi iduće godine. Želim svake četiri godine održati jednu samostalnu autorsku izložbu kao svojevrsni hommage vlastitom guštu i osjećaju blagostanja zbog samog čina stvaranja.
Od samog početka si radio i nastavljaš raditi s tzv. „ranjivim skupinama“ – umirovljenicima, Romima, djecom i odraslima s raznim poteškoćama…
Da, još prije osnivanja udruge započeo sam i suradnju sa Školom za odgoj i obrazovanje na Monte Zaru. Tada sam odradio nekoliko radionica za njihove defektologe i učitelje u kojima su i djeca bila uključena. Ubrzo je krenuo i projekt „Zajedno“ koji se i danas provodi. Kroz zajedničku kreativnu keramičku radionicu „Zajedno“ povezuje se djecu iz te škole s vršnjacima iz drugih pulskih osnovnih škola. Cilj je da se međusobno upoznaju, jer djeca s poteškoćama rijetko imaju priliku družiti se s vršnjacima iz drugih škola, osim ako su nekome susjed, rođak i sl. Ponavljam, u ono vrijeme nije bilo puno radionica, pogotovo ne za tu populaciju, rijetko tko ih je primao u redovne radionice za djecu. U svom likovnom izražavanju oni su sjajni, nesputano stvaraju i rezultati se vide. Jako je lijepo s njima raditi.
Jedno vrijeme imali smo i inkluzivno volontiranje. Nekolicinu odraslih, iznad 21 godine, uključivali smo u naše klasične radionice za građanstvo. Dolazili su kao volonteri, pomagali i učili, to je lijepo išlo nekih četiri, pet godina. Trenutno nemamo inkluzivnih volontera, ali i dalje smo dosta uključeni s tom populacijom, djecom i odraslima s poteškoćama. U povodu 5. prosinca, Međunarodnog dana volontera, Volonterski centar Istre će prvi put dodijeliti Nagradu Danijela Ustić (ustanovljenu u spomen na njihovu nedavno preminulu dugogodišnju voditeljicu). Mi ćemo s djecom iz Škole za odgoj i obrazovanje raditi glinene privjeske i ukrase koje će tom prigodom dijeliti i tako biti uključeni u ovu lijepu priču.
Nastavljamo raditi i s umirovljenicima, kako u Štigliću tako i u Gerontološkom centru Vila Trapp, gdje već tri godine imamo grupu od 12 umirovljenika koji usavršavaju svoja likovna i keramička umijeća. Nedavno smo se uključili i u Mali festival baštine ‑novi program Gradske knjižnice i čitaonice Pula. Za članove njihovog Kluba umirovljenika sve je bilo besplatno, a ja sam im vodio četiri radionice grafike na temu »Istarska pjesnička baština: Črnja i Gervais u grafici«. Radili smo na papiru, tkanini i u keramici, a rezultati su do 7. studenog izloženi u velikoj dvorani Gradske knjižnice.
Na našim radionicama ne stremimo nekim vrhunskim likovnim ostvarenjima, nego se prije svega trudimo zadovoljiti osnovne potrebe korisnika za kreativnošću i druženjem, jer ako nekoga usrećimo time što mu nekoliko sati tjedno omogućimo da se kroz neku aktivnost kreativno zabavi i usput zadovolji svoju potrebu za druženjem već smo puno napravili.
A glina je i terapeutski vrlo vrijedna…
Glina je stvarno poseban medij, svakome je vrlo korisna. Imam npr. grupe ljudi koji na radionice dolaze poslije podne, nakon posla. Sami mi pričaju kako kroz taj rad doslovno u glinu izbace sve svoje dnevne stresove. Dakle – opuštaš se i izbacuješ negativnosti, družiš se i još stvoriš nešto lijepo –gdje ćeš bolje? Glina je super. Općenito, jako volim sve čime se bavim, surađivati s toliko puno ljudi mi je temeljno bogatstvo – svi me oni grade, rastem uz njih.
Art studio je prepoznatljiv po keramici, ali danas provodite i razne druge aktivnosti, npr. Ministarstvo kulture financira vam projekt Kulturing?
Da, prije četiri godine aplicirali smo ga na natječaj Ministarstva kulture za veću uključenost djece s posebnim potrebama u kulturne sadržaje. Ideja je jednostavna: kroz Kulturing programe prvo upoznajemo djecu s raznim ustanovama u kulturi, kulturnim parkovima i sl., a zatim oni doživljeno izraze u kreativnim radionicama. Moram reći da mi je kad smo krenuli bilo iznenađujuće što velik broj djece nije nikad bio npr. ni u Povijesnom muzeju Istre. Projekt Kulturing radimo u suradnji sa Školom za odgoj i obrazovanje, s Udrugom cerebralne paralize IŽ, ranijih godina su s nama bili i Udruga djece i mladih oštećena sluha Istre. Kad idemo u Pazin tamo nam se priključuje i djeca iz Udruge Hoću – Mogu, a i gdje god je to moguće nastojimo uključiti i neku srodnu udrugu u gradu koje posjetimo – što veća ekipa to bolje! Aktivnosti provodimo uglavnom subotom, kad djeca nisu u školi. Njima je to cijeli doživljaj – krenemo oko 10 ujutro i vodimo ih po pulskim znamenitostima ili pak iznajmimo mini-bus i idemo na jednodnevne izlete po Istri – posjetili smo npr. Etnografski muzej u Pazinu, Lapidarij Novigrad, Park skulptura Dušan Džamonja, Park Dubrova, zatim jako lijep novi Muzej nematerijalne baštine u Pićnu itd. Na destinaciji im je uvijek organiziran vođeni obilazak, netko im objasni što je izloženo, a odmah nakon toga kad god je moguće imaju i in situ radionicu povezanu s time što su vidjeli – npr. kad smo išli posjetiti pulski mozaik „Kažnjavanje Dirke“ (iza HZZ‑a) odmah smo u Srpskom kulturnom centru imali radionicu mozaika, tako da su mogli i sami probati izraditi nešto slično onome što su vidjeli, u knjižnici im je pročitana jedna knjiga s porukom koju su oni potom pokušali nacrtati, a u Roču smo s Harijem Vidovićem proučavali freske u Kući fresaka i prošetali Alejom glagoljaša.
U Pićnu im je Ivona Orlić (ravnateljica pazinskog Etnografskog muzeja, pod čijom ingerencijom je i pićanski centar) na njima primjeren način predstavila nematerijalnu kulturnu baštinu, a zatim su oni „materijalizirali“ svoj doživljaj u glini. Da ne nabrajam sve, prošli smo još jako puno lokacija po Istri, ukupno kroz godinu obiđemo desetak. Uz keramiku imali su i radionice stakla, linoreza, mozaika, fresaka…i radovi su jako dobri. Ove godine (odnosno, ovogodišnji projekt traje do ljeta) ponovno ćemo ići u pulski Povijesni muzej i novigradski Lapidarij, a čeka nas i Narodni muzej Istre u Labinu. Planiramo ih odvesti i u Beram da vide Ples mrtvaca i na druga atraktivna mjesta… Trudimo se ponuditi im širok dijapazon njima prilagođenih zanimljivih sadržaja, tako da im bude zabavno i opušteno, a već sam rekao-njihova kreativnost nema granica. Već 4.godinu nam taj projekt financira Ministarstvo kulture i doista smo zahvalni što su prepoznali dobrobiti Kulturinga.
Imate i radionice u kojima zajedno sudjeluju djeca i roditelji, ali tu ne radite samo keramiku?
Da, trudimo se svojim projektima uključiti različite sudionike. Konkretno, taj se projekt zove Junior+, financiraju ga Županija i Grad Pula i provodimo ga već 14. godinu. Njime smo pružili jedan novi sadržaj, jer ranije su postojale posebne radionice za djecu i posebne za odrasle, ali nije bilo zajedničkih aktivnosti za roditelje i djecu. Pokušavamo ih voditi tako da ne bude ono klasično „roditelj je u pravu“, nego da i dijete i roditelj budu ravnopravni i to zajedničko provedeno vrijeme iskoriste za bolju međusobnu komunikaciju. Učimo ih, pored keramike, raznim drugim likovnim tehnikama, a organiziramo i susrete s raznim umjetnicima. Zanimljivo je da se zadnjih godina uključuje i sve više tata, a ranije su dolazile uglavnom mame. Ponekad dođe i cijela obitelj – npr. mama i tata s dvoje djece. Sjećam se, u počecima je dolazilo nekoliko obitelji koje se nisu poznavale i oni se i dan danas druže, nakon toliko godina, djeca su im već na fakultetu… Po meni je to ono najvrjednije.
Tu nisu uključena djeca s posebnim potrebama?
Ukoliko se prijave roditelji djece s teškoćama kod nas su uvijek dobrodošli. Uglavnom primamo djecu predškolske dobi pa do uzrasta osnovne škole, do 12, 13 godina. Taj nam projekt ima najdulju listu čekanja, a računali smo da je do danas samo u njemu sudjelovalo oko 600 djece, tako da ukupna brojka korisnika svih naših aktivnosti u ovih sad već skoro 17 godina sigurno prelazi 1.000.
Općenito, imamo jako dobru mrežu suradnika – npr. Gordana Brborović vodi različite radionice oblikovanja keramike, Nataša Krajnović radionice lončarenja, Sara Pancun radionice dekoracije keramike, Monika Petrović vodi radionice stakla… Vesna Jaklin Pantić ima u Rojcu i svoju grupu batik tehnike, Sonja Milotić Šesto je kod nas vodila radionice mozaika, a sada ju je naslijedila Nika Vitković, Hari Vidović iz Roča podučava fresko slikarstvo, Vater Černeka iz Banjola linorez… Pokušavamo uključiti što više stručnjaka koje znaju i žele prenijeti svoja znanja i vještine.
Radili ste i zanimljive prostorne instalacije, npr. one na pulskom Kaštelu ili na medulinskom poluotoku Vižula…
Na Kaštelu smo 2017. inaugurirali keramički mural, rad polaznika radionice. Na Vižuli je, pak, postavljena prostorna instalacija nazvana Deset prozora, koja priča detalje iz povijesti tog lokaliteta – npr. o rimskoj vili ili manje poznat detalj da je u rimsko doba Vižula u nekom momentu imala ženu upraviteljicu, poslovnu ženu koja tu nije stalno boravila jer je puno putovala. Imala je i svoj pečat, koji je također uklopljen u postav „Deset prozora“. Spomenuo bih i tradicionalnu manifestaciju Art studija Dani stvaralaštva koja se, zahvaljujući dugogodišnjoj odličnoj suradnji s gradovima Pulom i Vodnjanom te Općinom Medulin, već 16 godina tijekom srpnja i kolovoza održava u Puli, Vodnjanu, Medulinu, Pomeru i Banjolama. Na radionicama i izložbama okuplja umjetnike profesionalce i amatere, osobe s invaliditetom, umirovljenike i djecu.
Redovito na skupnim izložbama predstavljate radove polaznika svih radionica?
Uvijek se trudimo postići i onu vanjsku vidljivost, izložbama, prezentacijama i sl. Naši polaznici nisu profesionalni umjetnici, ali im puno znači predstaviti svoj rad, biti prozvan i pohvaljen, često i od struke, sve im to daje poticaj i potvrdu da rade nešto vrijedno. Sa skupinama odraslih radimo tematske izložbe, njima otvaramo i Dane stvaranja – tematizirali smo osjećaje, prostore, ovogodišnja izložba zvala se „Oblici zvuka“-svatko je odabrao jednu pjesmu na temelju koje je izradio svoj keramički rad i uz svaki je na izložbi stajao QR kod preko kojeg su posjetitelji mogli slušati pjesmu koju pojedini rad predstavlja. U svibnju smo s izložbom „Osjećaji“ bili u Beogradu, ugostila nas je renomirana Galerija 73, a u rujnu u Novom Sadu i oba su otvorenja bila odlično posjećena. To je jako lijep osjećaj, kad dođeš u prepunu ogromnu galeriju, bio sam šokiran koliko se ljudi okupilo. Jako je to lijep osjećaj. Imali smo puno pozitivnih reakcija i odlične kritike stručnjaka. Međunarodna suradnja je nešto novo za nas. Smatramo da njome nadograđujemo naš dosadašnji rad jer se tako potaknu lijepe nove suradnje kroz koje svi zajedno rastemo i razvijamo se.