59. Pula – Ljubav pod stare dane
Lako je biti zaljubljen dok je čovjek mlad i zdrav te pun životnih očekivanja, ali što kad prevladaju starost i bolest, a životni obzor postaje mračni nebeski svod bez tračka svjetlosti. Ovom teškom problematikom bavi se cijenjeni redatelj Michael Haneke u svojoj novoj drami Ljubav (Amour), proljetos nagrađenoj Zlatnom palmom u Cannesu. Njegovi junaci su ostarjeli profesori glazbe s dugačkim bračnim stažom, čiji se život iz temelja mijenja nakon što supruga (Emmanuelle Riva) preživi moždani udar. Njezin suprug (Jean-Louis Trintignant) pokušava sve da joj podigne moral i vjeru u oporavak, ali njezino stanje postupno postaje sve teže, a njihov odnos je na sve većoj kušnji. Haneke doista rijetko griješi u obradama svojih zahtjevnih i životno krucijalnih tema pa je i ovom filmu gotovo nemoguće pronaći nedostatak. Briljantno razrađuje progresiju odnosa među likovima u iznimno teškim okolnostima, s povremenim sitnim provalama nasilja kao odrazima bijesa i nemoći, a suprugov završni čin (nećemo ga prepričavati zbog onih koji će tek gledati film) iznimno je ambivalentne prirode te se može protumačiti kao čin humanosti ili kukavičluka i sebičnosti ili pak kombinacija svih tih poriva. Jean-Louis Trintignant i Emmanuelle Riva briljantno su odigrali svoje uloge, a naročitu težinu njihovim glumačkim interpretacijama daje spoznaja da su oboje prevalili 80‑u pa su, u skladu s biološkom nužnošću, i sami pri kraju svojih životnih puteva. Pritom valja podsjetiti da ni redatelj Haneke (rođen 1942.) nije u cvijetu mladosti, ali njegovo životno iskustvo i mudrost osjećaju se doslovce u svakom frameu filma. Osim likovima i njihovim odnosima, iznimna pozornost posvećena je i okolišu u kojem prebivaju, odnosno interijeru prostranog raskošnog stana s izlizanim i otrcanim deteljima. Tako se doslovna biološka propast ljudskih jedinki metaforički povezuje s propašću građanskog društva i intelektualnog srednjeg sloja u turbulentnoj današnjici. Izlazeći iz prepunog Kina Valli mnogi su komentirali da je film dobar, ali jako težak. S obzirom na velike ciljeve koje si je Haneke postavio, drugačiji nije ni mogao biti.
Elvis Lenić





