Počinje festival Media Mediterranea 22
Otvaranje festivala Media Mediterranea 22 (13. – 15. 08. 2020.) s temom Dear Frenemy/Dragi (ne)prijatelju u organizaciji udruge Metamedij na programu je u četvrtak, 13. kolovoza u 20.30 sati u galeriji Srpskog kulturnog centra u Istri u Puli (Maksimijanova ul., 12.). Na otvaranju će biti proglašena pobjednica natječaja i izložbe Zlatna lubenica 4.0 kojom se ovogodišnji festival i otvara.
Zlatnu lubenicu čine umjetnički radovi odabrani na natječaju za autorske radove iz područja suvremene umjetnosti koji su direktno povezani s temom festivala, a koriste nove medije i
tehnologije. Pet najboljih radova predstavljeno je na festivalu, a jedan je produciran. Udruga Metamedij objavljuje natječaj, a članovi stručnog žirija su Oleg Šuran, Marko Vojnić Gin i Olga Majcen Linn. Natječaj je namijenjen mladim umjetnicima iz Hrvatske koji se bave suvremenom i/ili novomedijskom umjetnošću, interaktivnim instalacijama i interdisciplinarnim umjetničkim praksama.
“Od poslijeratnog apstraktnog ekspresionizma u Americi i enformela u Europi koji odišu egzistencijalnim pitanjima, do kasnijeg ʻdruštva obilja’ koje nailazi na sumnje ljevičarske antikapitalističke struje mladih intelektualaca ‒ među kojima se nalaze i mnogi umjetnici ‒ umjetničko se djelo mijenja i sve više promišlja o aktualnom društvenom kontekstu s kraja milenija. Novi mediji izražavanja koji nisu više čvrsti materijalni objekti poput slike ili kipa, već hepeninzi, akcijsko slikarstvo, body art, performansi, land art, minimalizam, konceptualizam, analitičko slikarstvo ili novi konceptualizam povezani su s političkom, kulturnom, ekološkom, antropološkom, filozofskom i egzistencijalnom stvarnošću.” (Marko Vojnić Gin)
Ovogodišnje finalistice koje će biti predstavljene na festivalu su Helena Rubčić, Ivana Škvorčević, Anja Maleć, Dora Brkarić, Ivana Bajcer i Valentina Butumović.
Program festivala:
ČETVRTAK, 13. 08., Srpski kulturni centar u Istri (SKUC), Pula
Galerijska izložba
Zlatna lubenica 4.0
otvorenje u 20:30 sati
*izložba ostaje otvorena do 21. kolovoza, a razgledati se može od 19:00 do 23:00 sata
PETAK, 14. 08., Društveni centar Rojc, Pula
Radionica, performans/instalacija, video-esej i glazba
19:00 (dvorište) Mini Mediterranea – radionica za djecu Simfonija različitosti i jedinstva
20:30 (Dnevni boravak) Igor Zenzerović instalacija/performans (A)Live!
21:30 (Kazalište Dr. Inat) Marko Gutić Mižimakov recital/vizualni esej Cruising the Manifold, Disoriented
22.30 (dvorište) Alex Brajković multi-instrumentalni elektro-akustični performans Equilibrium 0.1
SUBOTA, 15. 08., Društveni centar Rojc, Pula
Predstavljanje, video projekcija i glazba
20:00 (Dnevni boravak) Prezentacija Radionice spekulativne dizajnerske prakse The Otherness Toolkit
21:00 (dvorište) Teresa Cos video rad UU
22:00 Piknik Soundtrack WunschBaum Project
22:50 Morski
23:15 Rike
Koncept festivala
Dragi (ne)prijatelju
Tisuće gladnih i promrzlih ljudi zvanih imigranti. Kilometri žilet žice, mučenje i protjerivanje na granicama. LNG i GMO i COVID-19. Vojnici na ratištima nepoznatih zemalja. Milijuni noćenja, nesnošljive gužve i devastacija urbanog tkiva i prirodnog krajolika. Novac u džepu. Gubitak ljudskih i radničkih prava, iseljavanje i korupcija. Politička samovolja, niske plaće i mirovine, napuhane cijene. Kompanije. Prijatelj na kavi, sestra kod odvjetnika, suprug na sudu. Danas like, sutra dislike.
U trenutku kada ne znamo točno gdje smo, tu ili tamo, na putu izlječenja ili propasti, kada u moru dezinformacija sve više gubimo kontakt sa samima sobom i stvarnosti koja nas okružuje, kako možemo objektivno sagledavati odnose u svoj njihovoj kompleksnosti? Tko nam je prijatelj, a tko neprijatelj? Kako ih prepoznati? Kako ih uopće vidjeti kada su neki od njih skriveni u virtualnim prostorima i konceptima kao što su vlast ili nacija?
Kao zapadnjaci teške volje napuštamo dualizam, ali se rado prepuštamo oksimoronima. Frenemy (ne-prijatelj) nastao je kombinacijom dviju riječi – prijatelj i neprijatelj – a odnosi se na osobu spram koje je netko prijateljski raspoložen unatoč tome što mu se fundamentalno ne sviđa ili gaji osjećaj rivalstva. To može biti i osoba koja kombinira karakteristike prijatelja i neprijatelja. Termin se koristi kako bi se opisale osobni, geopolitički ili trgovački odnosi između pojedinaca, grupa ili institucija. Isto tako, njime se označava kompetitivno prijateljstvo.
Temom želimo potaknuti sagledavanje iz različitih kutova i preispitivanje ambivalentnih doživljaja, stavova i odnosa koji se vežu za i utječu na različite sfere čovjekova postojanja i djelovanja, pa tako i umjetničko stvaralaštvo. Cilj je proširiti granice koje stvaramo, unutar kojih smo formirani i koje su nam nametnute, izići iz predefiniranih mentalnih okvira i ustaljenih percepcija i navika, nadići konfekcijski upakirane dualizme i populizme te sagledati realnost u svoj njezinoj kompleksnosti.
Istina, jednostavnije je prepustiti se trendu apoteoze gluposti i pseudoargumentacija, baziranog na instant rješenjima i teorijama “zablude”. Opredijeliti se za novo i odbaciti staro, slaviti prirodu i kriviti tehnologiju, strastveno negirati znanost i logiku u ime fantastičnih “pseudizama”, stati iza naših i ježiti se drugih, proklamirati ljubav i širiti mržnju – ili obrnuto. Bitno je biti na jednoj od zaraćenih strana. Dobro nam to pokazuje današnja blogersko-populistička kritika, u kojoj se kao eho reproduciraju isključivo crna ili bijela stajališta. Nije bitno što nisu autentična, a ni rezultat istraživačkog pristupa, dokle god garantiraju najveći broj lajkova. Ambivalentnost je slabost. Ili?
Ivana-Nataša Turković
Izlažući nepotpunost našeg intelektualnog svijeta, odbacujemo hegemonske čari prosudbe. Vježbanjem ambivalentnosti, dok potvrđujemo namjeru, počinjemo prepoznavati ono što ne znamo. Poštivanje osjećaja ambivalentnosti, umjesto prikrivanja, može biti produktivni način da se naučimo misliti, i posljedično, da razumijemo našu pristranost i ograničenja.
Ellen Tani, Airing Out Ambivalence: on cultural care and the allure of judgment
Izvor