Odabrane finalistice i finalisti Nagrade za mlade umjetnike Zlatna lubenica 9.0 udruge Metamedij
B. V.
Žiri u sastavu Oleg Šuran, Olga Majcen Linn, Ketrin Milićević Mijošek i Dora Ramljak odabrao je finalistice i finaliste ovogodišnjeg natječaja za Nagradu za mlade umjetnike Zlatna lubenica 9.0. Od ukupno 32 prijave odabrano je 7 finalistica i finalista. Proglašenje dobitnika/ce nagrade bit će održano na izložbi odabranih finalistica i finalista koja će biti otvorena 18. travnja 2025. godine u Muzeju suvremene umjetnosti Istre u Puli. Izložba ostaje otvorena do 18. svibnja 2025. godine.

Odabrani finalisti i finalistice su: Sara Bilić – Living Will – Poetics of Visible and Invisible, Dora Križnik, Filip Kočić i Dominik Višnjić – Jedino što Vašoj koži treba je čista hidratantna formula, Morana Mandac – MY BLUE LIGHT GLASSES, Lucija Marin – Sabrana sjećanja, Pavle Mijuca – Endless Becomings of Seaside Resorts, Stela Mikulin – Intimni dijalog i Leo Subanović – Živim na internetu.
Opis radova i biografije autora:
Sara Bilić: Living Will – Poetics of Visible and Invisible
U svijetu gdje se digitalna sjećanja pohranjuju, recikliraju i algoritamski filtriraju, Living Will kritički istražuje naš odnos prema smrtnosti i prolaznosti kroz spiritualnost i osjetilno iskustvo, propitujući načine na koje se nosimo s gubitkom i sjećanjima. Kroz spekulativni dizajn i proširenu stvarnost (AR), projekt nudi alternativnu viziju nasljeđa, omogućujući interakciju s nevidljivim, digitalnim tragovima koje pojedinac ostavlja iza sebe. Fokus je na objektnoj, zvučnoj ili prostornoj povezanosti s uspomenama, stvarajući duboko osobni, ali univerzalno razumljiv oblik izraza. Za razliku od tradicionalnih metoda memorijalizacije, Living Will istražuje nove pristupe očuvanju uspomena. Korisnici nisu samo pasivni primatelji prošlih narativa, već aktivni sudionici u njihovom oblikovanju. Središnji dio rada je video koji prenosi atmosferu i potencijal Living Willa kao interaktivne, refleksivne prakse, ističući osjetilnu i emotivnu dimenziju doživljaja sjećanja. Postavlja se pitanje može li tehnologija postati sredstvo za transcendenciju, pružajući prostor za novu vrstu spiritualnog iskustva unutar digitalne sfere.
BIOGRAFIJA: Sara Bilić je multidisciplinarna dizajnerica specijalizirana za održivost, održivi razvoj te strateški dizajn. Magistrirala je na programu Design for Planet na Design School Kolding u Danskoj, gdje je kao svoj diplomski rad razvila projekt Living Will – Poetics of Visible and Invisible. Njezin rad istražuje sjecište tehnologije, prirode i ljudskog iskustva, s naglaskom na to kako dizajn može izazvati postojeće paradigme, potaknuti empatiju i otvoriti kritičke razgovore o alternativnim budućnostima. Kombinirajući dizajnerske metodologije, korisničko istraživanje i kritičko promišljanje, razvija holističke i primjenjive pristupe društvenoj, ekološkoj i ekonomskoj održivosti. Kroz spekulativne narative i sustavne pristupe, istražuje kako možemo preoblikovati potrošnju te osmisliti nove infrastrukture i sustave koji odgovaraju na ključne izazove današnjice. Njezin je pristup duboko interdisciplinaran, oslanjajući se na svijest o resursima i uključivanje dionika kako bi se stvorile dugoročne i smislene promjene u dizajnu, tehnologiji i šire. Njezin rad balansira na granici dizajna i umjetnosti, istražujući kako tehnologija oblikuje emocionalna iskustva i kulturne rituale. Kroz kritički i spekulativni dizajn, navigira napetostima između fizičkog i digitalnog, osjetilnog i konceptualnog, spiritualnog i algoritamskog, stvarajući provokativne intervencije koje preispituju moguće budućnosti.
Dora Križnik, Filip Kočić i Dominik Višnjić: Jedino što Vašoj koži treba je čista hidratantna formula
Jedino što Vašoj koži treba je čista hidratantna formula rad je koji se sastoji od tri dijela: ready-made objekta, odnosno posude s kremom, aplikacije s AI generiranom anketom koju posjetitelji rješavaju kako bi dobili formulu za vlastitu anti-age kremu te AI generiranog videa venuća biljke pod utjecajem dobivene formule. Ovaj rad problematizira utjecaj digitalnosti i AI-ja na čovjeka u ”tehnocenu” – vremenu ubrzanog razvoja tehnologije. Prvi dio rada, krema u posudi s AI generiranom etiketom u post-internetskoj estetici, simbolizira digitalne tehnologije, dok drugi dio, formule koje se dobivaju rješavanjem ankete, predstavlja različite aspekte utjecaja tehnologije na čovjeka. U izradi trećeg dijela rada, videa biljke kako vene, provedeno je umjetničko istraživanje. AI alatu dan je prompt da izradi simulaciju venuća biljke, a rezultat je video u kojem biljci opada lišće i istovremeno izrasta novo. Kako biljka nikad ne uvene, zaključujemo da AI ne poznaje koncept smrti, što korespondira s hauntološkim teorijama o društveno-kulturnoj klimi u kojoj ništa ne umire, već se rekonfigurira i nastavlja živjeti u neo-oblicima: sve osim čovjeka koji ne može pobjeći od vlastite smrtnosti. Suvremenog čovjeka, čija je biološka mijena postupna, ubrzani razvoj tehnologije primorava na neprirodno čestu readaptaciju, a s time i na vječnu potragu za novim formulama kojima bi osigurao svoj opstanak u digitalnom vremenu. Biljka na videu počinje venuti kad se aplikacijom generira formula za anti-age kremu – ona vene zbog kreme, ali i usprkos njoj. Digitalne tehnologije mogu biti kobne za čovjeka ako ih koristi na pogrešan način ili ako nije ukorak s njima, no čak ako ih i koristi pravilno, uvenut će jer mu je to u prirodi, a tehnologije ga neće spasiti. One ne razumiju koncept smrti.
BIOGRAFIJE: Dora Križnik (Čakovec, 2000.) studentica je 2. godine diplomskog studija povijesti umjetnosti i engleskog jezika i književnosti na Filozofskom fakultetu u Rijeci. U 2024. godini bila je članica je Savjeta Galerije SKC u Rijeci, a od 2025. djeluje kao voditeljica Galerije SKC. U lipnju 2024. godine sudjelovala je u Erasmus+ projektu u sklopu kojeg je odradila stručnu praksu u Nacionalnoj galeriji Danske u Kopenhagenu. U akademskoj godini 2023./2024. pisala je likovne kritike za Novi List, a dosad je samostalno kurirala osam, a kao dio kustoskog tima još osam izložbi. S Dominikom Višnjićem, prošlogodišnja je dobitnica natječaja Galerije umjetnina u Splitu, programa A4.
Filip Kočić (Rijeka, 1999.) završio je prijediplomski studij računarstva na Tehničkom fakultetu u Rijeci. Trenutno radio kao dizajner i programer videoigara te se u slobodno vrijeme bavi izradom aplikacija.
Dominik Višnjić (Varaždin, 2000.) diplomirao je likovnu pedagogiju u klasi izv. prof. dr. art. Celestine Vičević 2024. godine i trenutno radi kao naslovni asistent na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci. U svojem radu se koristi alternativnim grafičkim tehnikama čiji produkt su umjetničke instalacije koje holističkim pristupom spajaju različita osjetila našega tijela. Dosad je izlagao na desetak samostalnih i dvadesetak skupnih izložbi od kojih valja istaknuti međunarodnu izložbu GraficaRi u Galeriji Kortil u Rijeci, Hrvatski trijenale grafike u Klovićevim dvorima u Zagrebu, a dobitnik je i natječaja A4 Galerija umjetnina u Splita u suradnji sa Dorom Križnik.
Morana Mandac: MY BLUE LIGHT GLASSES
Rad se osvrće na bitnost, odnosno nebitnost osobe i njezina identiteta u usporedbi s tehnologijom, te kako unutarnju, tako i vanjsku borbu s individualnosti postojanja. Napretkom tehnologije, javlja se i veliki napredak konzumerizma. Fenomen reklamiranja i uvjeravanja potrošača da uloži u nešto što će navodno znatno poboljšati kvalitetu njihova života, možemo svjedočiti prateći ”viralne” proizvode koji se mijenjaju iz dana u dan. U ovom slučaju, naočale za blokiranje od plavog svjetla predstavljaju predmet koji bi trebao štititi ljudsko oko od štetnih zraka ekrana koji je u današnjem svijetu neizbježan. Međutim, istražujući učinkovitost spomenutih naočala i konzultirajući se s profesionalcima, došla sam do zaključka da su naočale protiv plavog svjetla zapravo još samo jedan marketinški trik. Njihova učinkovitost nije dokazana, ali svakako, mnoštvo ljudi osjetilo je potrebu za kupnjom ovog proizvoda. Jedna od tih ljudi sam ja. Iako od naočala nisam osjetila nikakvo poboljšanje, nastavljam ih nositi iz razloga što su napokon ispunile moju želju za nošenjem naočala. Tako sam se našla u petlji uvjeravanja same sebe da mi koriste, a ne priznavanja da nešto želim samo zato što želim. Mislim kako je upravo to jedna od najbrže rastućih opasnosti tehnologije: dostupnost iluzije koju nam pruža umjesto samosvjesnog prihvaćanja situacije. Dopušta nam da budemo uvjereni u postojanje važnijeg razloga za naše jednostavne želje te samim time narušava lakoću življenja.
BIOGRAFIJA: Morana Mandac (Sinj, 1999.) Završila je Franjevačku klasičnu gimnaziju s pravom javnosti u Sinju, te diplomirala s pohvalama na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, smjer Grafika (2023. godine). Tijekom studiranja izlaže na zajedničkim izložbama ALU Zagreb, te svoju prvu samostalnu izložbu održava 2023. godine u Galeriji Kranjčar. Sudjelovala je na razmjeni studenata na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu (2022. godine). Kao autorica vizuala tri godine za redom sudjeluje na Festivalu novog zvuka u Sinju sa udrugom UPSUS (2023./2024.). Autorica je ilustracija izdanih od strane Croatia Records (2022.) te Hrvatskog Telekoma (T5G Future by ALU, 2022.). Sudionica je Beogradskog projekta Obuci grafiku (2022.).
Lucija Marin: Sabrana sjećanja
U vremenu u kojem digitalne arhive zamjenjuju fizičke tragove sjećanja, a osobna i kolektivna povijest postaju podatkovni skupovi, Sabrana sjećanja istražuju sudbinu memorije u eri ubrzane tehnološke evolucije. Dok procesorska snaga i algoritmi organiziraju i optimiziraju informacije, postavlja se pitanje: što se događa s fragmentima prošlosti koji ne ulaze u sustave kategorizacije? Vremensko-prostorna instalacija Sabrana sjećanja nastajala je kroz posljednjih 18 godina moga života. Sakupljajući račune od svoje dvanaeste godine evidentirala sam i dnevnički dokumentirala vlastito kretanje kroz prostor i vrijeme, zabilježila proces odrastanja i razvijanja ličnosti, ali i potaknula na pitanje kakve sve tragove čovjek za sobom ostavlja konzumirajući odabrane proizvode. Svaki je račun trag mog života, materijalizirano sjećanje. Oni svjedoče mojim akcijama i odabirima, preferencijama i potrebama, fragmenti su mojih iskustava koja sam povezala, dala im formu i smisao. Za izradu ove instalacije koristila sam samo one koje sam ja platila, koji imaju veze s mojim odabirom i aktivnim sudjelovanjem. Svaki od njih, a više ih je od 5 000, priča je za sebe; sjećanje na neki prošli događaj. Buđenju sjećanja pridonose i tragovi koji su se na računima zatekli: otisci prstiju, mrlje od kave, kiše, vodenih boja ili peciva iz pekare. Oni su prošli kroz proces proizvodnje, transporta, kroz ruke prodavača, ljudi koji su bili sa mnom i pored mene; kroz moje ruke. Ovaj rad reflektira napetost između arhiviranja i brisanja, između fizičkog i digitalnog, između prirodnog toka sjećanja i njegove automatizacije. Sabrana sjećanja funkcioniraju kao analogna vremenska kapsula unutar digitalno uvjetovane stvarnosti. Suprotstavljajući se kulturi beskonačne optimizacije i maksimalizacije, rad ne teži efikasnosti ni redukciji podataka, već insistira na nesavršenosti, slojevitosti i fizičkoj prisutnosti memorije.
BIOGRAFIJA: Lucija Marin (Zagreb, 1995.) multidisciplinarna je umjetnica koja istražuje teme memorije, prolaznosti, prirode i utjecaja konzumerizma na okoliš. Diplomirala je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2020. godine. Kroz site-specific instalacije, video radove, slike i ready-made objekte, istražuje odnos između osobne i kolektivne memorije, ekoloških pitanja i kulturnih tradicija. U svojim radovima često koristi prirodne materijale poput sjemenja, gaze i biljaka, ali i odbačenu plastiku i sintetički otpad, ističući istovremeno bliskost i oprečnost. Inspirirana prirodnim ciklusima, slavenskom mitologijom i filozofijom prolaznosti, kroz svoj rad propituje granice identiteta, pripadnosti i svijesti. Izlagala je na više od 40 skupnih i 9 samostalnih izložbi u galerijama, muzejima i javnim prostorima. Među značajnijim skupnim izložbama su Drava Art Biennale 2021. u Galeriji Koprivnica, Situacija na 35. Salonu mladih u Zagrebu, Re-Start Experience u Galeriji SKC u Rijeci, RE: Regionalno izumrli u Orisu Zagreb te Archaea u Chiesa di Santa Lucia u Ferentinu, Italija. Članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU) i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika (HZSU).
Pavle Mijuca: Endless Becomings of Seaside Resorts
Endless Becomings of Seaside Resorts je serija radova koja istražuje i analizira priobalno prostorno planiranje i razvoj u Scheveningen Badu u Nizozemskoj te Žnjanu u Hrvatskoj. Serija se sastoji od dva rada: istoimenog istraživačkog eseja i Grand Hotel, Grand Toy – višedijelnog rada koji se sastoji od plakata i kutija za igračke. Istraživački rad bavi se usporedbom povijesti oba pomorska područja, tražeći njihove sličnosti i locirajući njihove specifičnosti. Fokusira se na hrvatsku obalu, inače poznatu po svojim otocima i netaknutoj prirodi, koja desetljećima trpi prekomjerni razvoj i po novome, velike regulatorne promjene u području obalne uprave i gradnje. Esej je napisan u prosincu 2022., kada je hrvatska vlada bila na korak od usvajanja najnovijih izmjena Zakona o pomorskom dobru i lukama. Vodeći se time, esej je spekulirao o mogućim budućnostima hrvatskog priobalja na temelju tih promjena. U radu Grand Hotel, Grand Toy prikazani su plakati koji reklamiraju dva ozloglašena hotela – Grand Hotel View u Postirama i Grand Hotel Kurhaus u Scheveningen Badu – kao fiktivne plastične igračke. Ovi prototipi kanti za pijesak, oblikovani prema hotelima masovnih lanaca, simboliziraju hitnu potrebu za suočavanjem s hotelizacijom i globalnim prekomjernim razvojem obalnih područja. Plakati koriste reklamne trope kako bi kritizirali prekomjerni utjecaj stranih korporacija u turizmu i prevalenciju “cookie-cutter” arhitektonskih i ekonomskih modela. Drugi dio rada sastoji se od ručno izrađenih kutija za igračke koje sadrže publikaciju dizajniranu da nalikuje na priručnik ili upute, koji se često nalaze u pakiranjima igračaka.
BIOGRAFIJA: Pavle Mijuca (Beograd, 1999.) umjetnik je i istraživač prostora. U svom radu bavi se propitkivanjem struktura moći iza prostornog planiranja i arhitekture. Svoj proces započinje istraživanjem problematike urbanističkog planiranja poput gentrifikacije, ilegalne gradnje i nereguliranog planiranja, koje provodi na internetskim portalima, građevinskim forumima i društvenim mrežama te analiziranjem prostornih planova. U predstavljanju rezultata svog istraživanja, služi se performansom i razvija likove ulazeći u ulogu turističkog vodiča, arhitekta ili istraživačkog novinara. Performanse upotpunjuje koristeći se objektima koje sam izrađuje, slažući motive koje balansira na granici stvarnosti i fikcije.
Stela Mikulin: Intimni dijalog
Intimni dijalog istraživački je projekt koji kroz seriju digitalnih dijaloga istražuje različite teme, a u ovoj seriji aspekte umjetničke prakse. Ova iteracija bavi se temom života u umjetnosti u kojoj sudjeluju umjetnici i kustosi iz Echo Curve Projecta u periodu od tri mjeseca. U vremenu ubrzane tehnologije i automatiziranih komunikacijskih modela, projekt koristi digitalnu kolaboracijsku platformu – online whiteboard – kao prostor anonimne i autentične razmjene, omogućujući sudionicima da intuitivno i spontano dijele svoja iskustva i izazove. Dijalog se razvija kroz niz pitanja i ilustracija: „Što vas pokreće?“, „Koliko je važno samopouzdanje u umjetnosti?“ i „Koji su vaši najveći strahovi?“. Umjetnici odgovaraju u ritmu koji odudara od ubrzanih digitalnih interakcija, stvarajući mrežu refleksivnih razmjena koje proširuju razumijevanje umjetničkog stvaralaštva. Dok tehnologija oblikuje nove sustave komunikacije, Intimni dijalog suprotstavlja se algoritamskoj optimizaciji, afirmirajući digitalne prostore kao sigurna mjesta za autentični dijalog. U galerijskom kontekstu, ovi razgovori postaju artefakti kolektivne introspekcije, svjedočanstvo umjetničkih identiteta uhvaćenih u određenom trenutku. Projekt se nastavlja širiti, otvarajući prostor za nove sudionike i društvene skupine, istražujući potencijal digitalnih platformi u emancipaciji dijaloga izvan konvencionalnih komunikacijskih modela.
BIOGRAFIJA: Stela Mikulin (Zagreb, 1996.) vizualna je umjetnica i magistra likovne edukacije. Diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu u klasi izv. prof. art. Gordane Bakić-Vlahov, a 2022. godine bila je polaznica četvrte generacije WHW Akademije. Njezino umjetničko istraživanje usmjereno je na istraživanje identiteta, memorije i prostora, što se reflektira u njezinim samostalnim izložbama kao što su “Poetika mjesta” (2023., Galerija Događanja, Zagreb; 2024., Mavena, Split), “Arhiv odsutnog” (2023., Galerija Loggia, HULU Split; 2021., Galerija Šira, Zagreb) i “Eksperimentalni autoportret” (2022., Galerija VN, Zagreb). Također je sudjelovala na brojnim grupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu, uključujući “Post it” na Trienal Tres Pesos u Meksiku (2023.) te “You can’t discourse without disco” u Galeriji Nova u Zagrebu (2022.). Osim izložbenih projekata, bila je aktivna sudionica u raznim umjetničkim projektima poput “ECO CURVE, EXP Project” (2024.) te “Soundgate Zagreb” (2023. – 2024.), koji su se održavali na međunarodnoj sceni. Dobitnica je plakete “Izidor Kršnjavi” Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu, priznanja za promicanje struke i izvanredna postignuća u umjetnosti.
Leo Subanović: Živim na internetu
Istražujući vlastitu preobrazbu u digitalni medij, nastaje metamorfoza tijela u kompjuter, odražavajući spajanje čovjeka i tehnologije. Skeniranjem vlastitog tijela i njegovom transformacijom u jacquard tapiseriju, propituje se odnos digitalnog i materijalnog. Slanje rada na obradu u tekstil tisućama kilometara daleko prikazuje digitalnu razmjenu podataka. Odabir SAD‑a kao mjesta izrade jacquarda naglašava njihovu tehnološku dominaciju i globalni utjecaj u digitalnom prostoru. Boje u tapiseriji nastaju optičkim mješanjem tijekom tkanja, kao što one nastaju u RGB sustav na digitalnim ekranima ističući spoj organskog i digitalnog. Rad postavlja pitanja: ”Što ostaje od nas kad postanemo niz podataka?” i ”Tko njime upravlja?”. Skenovi vlastitog tijela postaju tekstilni uzorci, informacijski fragmenti virtualne stvarnosti. Oduzimajući mu fizičku prisutnost, rad propituje identitet i vlasništvo u digitalnoj eri. Spojem klasičnog tkanja i digitalnih alata, rad potiče promišljanje o budućnosti ljudske egzistencije.
BIOGRAFIJA: Leo Subanović (Zagreb, 1999.) svoje je prve korake u svijetu tekstila napravio je tijekom djetinjstva, kada je kao član lutkarske skupine Zagrebačkog kazališta mladih pod vodstvom Natalie Murat-Dean nastupao na Svjetskom festivalu lutaka PiF. Ove prve umjetničke aktivnosti potaknule su njegov interes za tekstil i različite tehnike izrade, koje je kasnije usmjerio u svoje obrazovanje. Nakon što je završio Školu primijenjenih umjetnosti i dizajna na smjeru Dizajn tekstila, nastavio je studij na Fakultetu tekstilne tehnologije u Zagrebu. Još tijekom srednje škole, 2016. godine, osvojio je nagradu za grupni projekt na 43. Ambienti u Zagrebu u kategoriji produkt dizajna. Kasnije tijekom fakulteta surađivao je s tvrtkom ReGalerija u izradi tepiha, a za svoj rad primio je posebno priznanje na izložbi Hrvatskog dizajna 21⁄22. Sudjelovao je na Tekstilnom bijenalu u Sloveniji 2023. godine. Pohađao ERASMUS+ diplomski program na Umjetničkoj akademiji u Łódźu, Poljska. Član je ULUPUH‑a od 2025. godine.
Nagradu za mlade umjetnike Zlatna lubenica pokrenula je udruga Metamedij 2017. godine s ciljem stvaranja dinamične platforme za kritičko preispitivanje suvremenih kulturnih fenomena kroz prizmu novih medija i interdisciplinarnih umjetničkih praksi. Svake godine, kroz pažljivo osmišljeni konceptualni okvir, natječaj potiče mlade umjetnike, umjetnice i umjetničke kolektive da istražuju kompleksne društvene, tehnološke i kulturne konstelacije – od preispitivanja postojećih društvenih obrazaca u digitalnom dobu do istraživanja intersekcija između znanosti i umjetnosti, jezika i medijskog konteksta. Specifičnost Zlatne lubenice leži upravo u njezinoj sposobnosti da konstruira intelektualni prostor koji premrežava teoriju, kritičku praksu i eksperimentalne umjetničke pristupe. Podržavajući razvoj mladih umjetnika koji djeluju na sjecištima novih medija, interdisciplinarnih istraživanja i inovativnih praksi, projekt kontinuirano mapira dinamične transformacije suvremene hrvatske umjetničke scene. Kroz suradnju s istaknutim domaćim stručnjacima i institucijama u kulturi, nagrada Zlatna lubenica postaje generator teorijskog diskursa koji propituje granične zone između umjetnosti, tehnologije, društvene teorije i kritičke prakse.
Donatori su Zaklada Kultura nova, Ministarstvo kulture i medija RH, Grad Pula, Istarska županija, Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva.