Nema kulture bez mladih
Otići u muzej, pogledati jedan dobar, filmski klasik ili vidjeti neku vrhunsku izložbu, stvar je osobne preferencije, ali i zainteresiranosti za kulturne manifestacije. Moglo bi se reći da je riječ o životnom stilu, s kojim se ne rađamo, već ga stječemo učenjem. Kultura se kao i štošta drugo uči, pa je logično da se u nju investira, kao i u njenu publiku.
Zasad su naši građani vrlo zainteresirani za kulturna događanja (prisjetimo se samo dobro posjećenih filmskih festivala), ali postoji mogućnost da je riječ samo o trendu. Ako su danas manifestacije krcate ljudima, ne znači da će mlađe generacije dijeliti iste afinitete. Kao što svi znamo, s njima dolaze nove vrijednosti i novi trendovi. Prema tome, potrebno je znati koliko je kultura postala dio mladih te dajemo li sve od sebe kako bismo ih upoznali s vrijednostima koje ona pruža?
Poticanjem civilnog sektora do razvoja kulture
Upravo smo u razgovoru sa Sanjinom Dragojevićem, profesorom Kulturne politike na zagrebačkom Fakultetu političkih znanosti, pokušali odgovoriti na nekoliko pitanja i napokon odgonetnuti koliko činimo u približavanju kulture mladim ljudima.
-Na različitim razinama trebalo bi se voditi računa o mladima jer za razvoj kulture su nam oni važni ne samo kao potrošači već i stvaratelji, odmah na početku razjasnio je Dragojević.
Nažalost, situacija u Hrvatskoj i nije toliko bajna. Na institucionalnoj razini nema adekvatnih, kulturnih programa kojima bi se potaknuo razvitak ove društvene sfere. Civilni sektor, pak, nema kapaciteta za samostalno razvijanje kulture. Iako od strana udruga postoji inicijativa, kaže Dragojević, ona ne opstaje zbog financijskih poteškoća s kojima se susreću. U nemogućnosti da pokriju svoje fiksne troškove, projekti propadaju.
Slično stajalište iznio je Davor Mišković,predsjednik mreže Clubture, ističući da je civilni sektor nemoćan u razvijanju kulture prema mladima, ali da se za to ne smije kriviti civilnu sferu, već opće društvene uvjete koji mlade jednostavno prepuštaju ulici.
Međutim, ponudio nam je moguća rješenja. Kako kaže Mišković, dva su načina za razvoj kulture. Jedan je putem uspostavljanja institucija, a drugi je putem poticanja samoorganiziranja.
-Kada govorimo o mladima očito je da institucionalni okvir posve izostaje i sve se svodi na podršku samoorganiziranju koje je kod nas tradicionalno marginalizirano. Vlasti bi trebali u središte staviti podršku samoorganizaciji mladih, odnosno dati potporu udrugama i početi osnivati institucije s ciljem skrbi o kulturi mladih i za mlade, poput nekadašnjih omladinskih, kulturnih centara, pojašnjava Mišković.
Naravno, nije sve tako crno, a postoji i tračak nade da će sve krenuti na bolje. Sudeći po riječima profesora Dragojevića, vidljivi su pozitivni pomaci, a zasad ne nedostaje publike na kulturnim manifestacijama. Očekivano, Zagreb prednjači u kulturi od drugih manjih gradova, koji bi trebali osmišljavati kvalitetne, kulturne politike i tako oživjeti svoje mjesto. Dubrovnik, Rijeka, Varaždin i Pula dobri su primjeri, tvrdi Dragojević, koji uspjevaju tijekom cijele godine biti kulturno vitalnima. Osim toga, ohrabrujuća činjenica jest da je Hrvatska po pitanju civilnog sektora i kulture mladih jedna od najrazvijenijih zemlja u regiji.
Kultura nije skupa!
Ne smije se zaboraviti i da kulturna događanja vrve ljudima, a unatoč teškim vremenima, građani uspjevaju izdvojiti nešto novaca za raznorazne manifestacije. S druge strane, treba biti svjestan da s novim generacijama dolaze i drugačije navike, pa postoji opasnost da s godinama zainteresiranost za kulturu može opasti. Kako to ne bi bio samo trenutni „hir“ naših građana, moramo neprestano osvajati novu publiku, a kvalitetnim sadržajima zadržati onu postojeću.
- Kod nas još uvijek ne postoji pristup razvoja publike koji bi se trebao senzibilizirati za različite, kulturne manifestacije, upozorio je profesor Dragojević, nadodajući da ukoliko se želi privući publika, potrebno je u nju i investirati.
Kao rijetko dobar primjer naveo je famozni Teatar Exit i njegov način investiranja u svoju publiku. Po njegovim riječima, Teatar Exit privlači novu publiku svojim raznovrsnim radionicama namijenjenim mladim generacijama, posebno srednjoškolcima. Riječ je samo o jednom od mnogostrukih načina kulturne izobrazbe mladih ljudi, a kako bi edukacija bila potpuna, trebale bi „uskočiti“ i obrazovne institucije. Suhoparni, klasični predmeti sve se više pokazuju neadekvatnima za pripremu mladih za ulazak u kompleksno, suvremeno društvo. Kako veli Mišković, prvenstveno treba krenuti od izmjene nastavnog programa iz kojeg je izgnano umjetničko obrazovanje, a onda tek sve ostalo.
Po riječima oba naša sugovornika, jednostavno je zaključiti da je obrazovanje publike još uvijek „nepoznat pojam“ kod nas, ali u ovom trenutku, sreća u nesreći jest da kultura u Hrvatskoj ipak nije „skupa“. Dragojević veli da su cijene ulaznica relativno pristupačne, barem uspoređujući sa zemljama Europske unije. Slično misli i Mišković.
- Ono što je u kulturi skupo jest rasipanje sredstava na besmislene i nepotrebne troškove. To je posljedica lošeg upravljanja, koje je u Hrvatskoj sveprisutno, a u kulturi je još i najmanje rašireno. Daleko veći problem jest pitanje je li nam je kultura važna te gdje se nalazi na ljestvici vrijednosti, razočarano će Mišković.
Mnogo je prepreka pred nama ukoliko želimo razviti kulturu i učiniti je nezaobilaznim dijelom svojih građana, posebice onih mladih. Nažalost, veli Mišković, ne postoje ni adekvatna istraživanja koja bi mogla pokazati koliko je kultura prisutna u životima mladih ljudi u Hrvatskoj. No, ističe, da su mladi dio populacije koji je najangažiraniji u kulturnim djelatnostima, što treba poslužiti kao dokaz njihovoj zainteresiranosti za kulturu.
Zaključio je i da je izuzetno važno uvesti mlade u kulturu i pri tome im dati informacije o tome što dobivaju sudjelujući ili prateći kulturna događanja. Tu ulogu moraju preuzeti ne samo škole, već i sve kulturne institucije, ukoliko žele privući brojnu publiku.
Napisala Vlasta VUJAČIĆ
Fotografije preuzete s:
http://www.revicon.info/novost/11410/Projekt-jaanja-potpore-mladim-Europljanima
http://exiteurope.net/hr/program/govornici/sanjin-dragojevic/