3. DAN PUF‑a – SIROČAD I TAMNIČARKE
Trećeg dana 21. PUF‑a, međunarodnog kazališnog festivala, gledatelji su imali priliku pogledati na Maloj sceni Istarskog narodnog kazališta – Gradskog kazališta Pula još jednu predstavu poljskog Teatra KTO, «Chorus of Orphans» (Zbor siročadi), baziranu na romanu «Les bleuets» Francuza Guya Croussyja. Jedan dan u životu djece i mladih smještenih u sirotištu ispričan je bez dijaloga i uopće ikakvog teksta, dakle samo pokretom, a dužina predstave određena je trajanjem „Treće simfonije op. 36“ Henryka Mikoaja Góreckog poznate kao Simfonija tužnih pjesama.
Zatvorena unutar četiri zida, kvadratne konstrukcije s čije dvije suprotne strane publika prati zbivanja, siročad je prepuštena surovoj disciplini dviju čuvarica koje uživaju u vlastitoj moći i neograničenoj mogućnosti iskaljavanja na slabijima i podređenima. Njihova okrutnost i sadizam zarazni su, odnosno od štićenika one traže preslikavanje tog nehumanog modela međuljudskog ophođenja.
Dan u životu siročadi sastavljen je od pospremanja i čišćenja prostora, rada u praonici rublja, zajedničkih objeda, odmora i igre, točnije dokazivanja pred čuvaricama, u kojem je sve dozvoljeno pa čak i fizička agresija na bližnjega svoga. Osim u toj igri, najsadističniji trenuci su oni za vrijeme objeda kada prazni stomaci traže još, a egzotične delicije, poput naranči, stavljene su im nadomak ruku. Međutim, one ipak ostaju dovoljno daleko da do njih ne mogu doći. Upečatljiva je i scena u kojoj čuvarica daje igračku-vrtuljak jednom štićeniku, naravno budeći zavist ostalih, i koju mu nedugo potom oduzima ostavljajući ga izoliranog i neutješivog.
Kako ne postoji nimalo ljudske topline u odnosu čuvarice-štićenici tako se i među mladima malo po malo gubi ikakav osjećaj za drugoga. Psihička i fizička agresija postižu cilj, a to je ispiranje mozgova, ubijanje čovječnosti i svih vrijednosti te pretvaranje ljudi u brutalne životinje spremne raditi štogod im se naloži. Istovremeno, to su i osamljene jedinke koje vape za slobodom i ljubavi, ali koje više nisu u mogućnosti preispitati svijet oko sebe i, posljedično, utjecati na njega zato što nisu u stanju solidarizirati s drugim. Od života su naučili da je poželjno gaziti po slabijima i drukčijima, dokazivati se kao i uništavati one koji se ističu, a prvenstveno slijediti naredbe bez pitanja i prigovora.
Dok je predstava «Peregrinus» koju je KTO izveo prethodne večeri na Forumu doslovna preslika života suvremenog korporacijskog roba, «Chorus of Orphans», čija je radnja originalno smještena u francuskom sirotištu u poslijeranom dobu, može biti protumačena kao metaforički prikaz iste problematike.
Jerzy Zon i ovoga puta potpisuje režiju, scenarij i odabir glazbe, dok je asistentica režije Monika Kozłowska. Scenografiju i kostime radila je Joanna Jasko-Sroka, scenski pokret Eryk Makohon, a koreografiju Grzegorz Bauer. Izvođači su Karolina Bondaronek, Anna Kamykowska, Paulina Lasyk, Martyna Malcharek, Grazyna Srebrny-Rosa, Justyna Wojcik, Marta Zon, Słaven Bendykowski, Bartek Cieniawa, Paweł Monsiel i Michał Orzylowski.
Tekst i foto Ivana-Nataša TURKOVIĆ