Postfestum 6. Audioart festivala
Festival eksperimentalne i improvizirane glazbe Audioart ove je godine održan po šesti put i trajao je od 27. do 29. kolovoza u Muzeju suvremene umjetnosti u Puli. Za razliku od lanjskog koncepta koji je naglasak imao na improviziranoj glazbi ad hoc okupljenih glazbenika iz Hrvatske i Austrije, ovogodišnji festival je u tri kratka dana trajanja osim nastupa glazbenika uživo predstavio i projekcije, audiovizualne instalacije te predstavu radiofonijskog teatra.
Program festivala počeo je u kinu Valli gdje su prikazani eksperimentalni 3D filmovi Vladislava Kneževića “Archeo” i“A.D.A.M.”, a prvi je dan obilježila predstava radiofonijskog teatra “Hoerspiel” redateljice Pavlica Bajsić Brazzoduro. Predstava je koristila tekstove 30 autora iz cijelog svijeta koji su oblikovani u fragmentarnoj nenarativnoj dramaturškoj cjelini, a na sceni su bili glumci Jelena Miholjević, Sven Medvešek i Ivana Rushaidat, novinari i pisci; Ljubica Letinić i Ante Perković, muzičari Matija Antolić, Dino Brazzoduro, Nina Bajsić i Ivan Zelić.
Radi se o predstavi koja koristi radio kao temu za svoje formalne postupke koji nisu u svim svojim fragmentima bili jednako uspješni i u kojima je igra s nostalgijom prevladavala. U vremenima podcasta i eksperimentiranja s novim epizodnim formama koje mijenjaju ustaljene šablone kako radija tako i radio drama (jedan od svijetlih primjera je zasigurno „Welcome to Nightvale“), ovakav povratak minulim vremenima nažalost ponajviše nalikuje arheologiji, a ne potrazi za nečim svježim i originalnim.
Istog dana predstavljena je video instalacije „343 metara u sekundi“ DB Indoša (izvođači Tanja Vrvilo i DB Indoš, video Miro Manojlović) i svjetlosno zvučna instalacija „1956“ Lane Deban i Ljubice Letinić, a prvu festivalsku večer zatvorio je zvučni performans Miodraga Gladovića aka Buce Bajkae “Pun džep malih zvukova” u kojem autor doslovce „svira“ s onim što pronađe u džepu.
Drugi festivalski dan bio je posvećen nastupima glazbenika u živo, a cijelu je eksperimentalnu priču zavrtio Piero Bittolo Bon poznat i kao Spelunker koji je na alt saksofonu uz pomoć feedbacka, elektronike i uz specijalno gostovanje njegove visosti Commodorea 64 održao kratak i intenzivan glazbeni set u kojem instrument na čiji smo zvuk navikli proizvodi sve osim toga. Zanimljiva igra neočekivanih zvukova i „primijenjene tehnologije“ zadovoljio je publiku koja je bila brojna svih dana festivala.
Bujicom neočekivanih zvukova i buke publiku je zasigurno oduševio i nastup dvojca JMZM (Josip Maršić i Zoran Medved) koji su u sklopu svog zvučnog performansa naziva “Automat” alternirali između paranja bubnjića prisutnih putem šumova ili iznenadnih udaraca i smirivanja strasti nježnim melodijama i kružnim harmonijama. Drugu su večer zaključili Regolith – Richard „Richie“ Herbst i Christian Zollner, vrhunski poznavatelji dronea i noisea, a svoj su set započeli monokromatskim zvukovima da bi ih putem preoblikovali i bojali zasićenim harmonijama i preklopljenim ritmovima.
Zadnja večer 6. Audioart festivala počela je u atmosferi opipljive tjeskobe i iscrpljujuće nelagode za koju se pobrinuo dvojac Franz Hautzinger i Isabelle Duthoit. Dok je Hautzinger na trubi proizvodio skučenu pa gotovo i stravičnu atmosferu Duthoit se sa svojim urlicima, krikovima i šaputanjima pobrinula da publici sledi krv u žilama. Ova iznimno efektna kombinacija nije nikoga ostavila ravnodušnim, a same glasovne (zvučne) sposobnosti Duthoit bit će nemoguće zaboraviti.
Nešto mirniji i gotovo klasičniji pristup suvremenoj glazbi publici je pružio Papandopulo Kvartet kojeg čine četvorica hrvatskih saksofonista – Nikola Fabijanić (sopran saksofon), Gordan Tudor (alt saksofon), Goran Jurković (tenor saksofon), Tomislav Žužak (baritone saksofon). Oni su izvodili skladbe suvremenih autora i na najbolji način završili ovogodišnju festivalsku avanturu.
Muzej suvremene umjetnosti Istre pokazao se i ove godine kao idealnim ambijentom za putovanje kroz suvremenu umjetničku glazbenu produkciju, a organizator manifestacije (udruga Kulturban) još je jednom dokazao da postoji publika gladna novih i neobičnih zvučnih kombinacija koje brišu granice između našeg poimanja samog smisla glazbe i zvuka.
Tekst foto i video Boris VINCEK