Premijera „Sliparije“ Milana Rakovca u režiji Matije Debeljuha u Istarskom narodnom kazalištu
Premijera predstave „Sliparija“ Milana Rakovca u režiji Matije Debeljuha igrala je na Maloj sceni Istarskog narodnog kazališta Gradskog kazališta Pula u četvrtak 25. lipnja, a reprize su na programu bile slijedeća dva dana.
„Sliparija“ Matije Debeljuha u izvedbi Rosanne Bubola koja s redateljem potpisuje i dramaturgiju predstave nije doslovno prenašanje kompleksnog Rakovčevog romana na daske (i platno), već pokušava što vjernije prenijeti atmosferu te priče. U središtu naracije je legenda o Bilfu i Jamurini, a glavni lik predstave je višeslojna kombinacija antropologa-istražitelja, djeteta koji se igra oko jame, samog Bilfa i političara koji jamurinu pretvara u centralni deponij za odlaganje otpada. Sve te promjene lika prati Debeljuhov video, glazba Tamare Obrovac (ali i violinistice Isabel i bubnjara Vincenta Ereša), a kontrapunkt im daje i sam glas autora koji u offu čita odlomke iz romana.
Tko je Bilfo, što želi od nas, zašto nas poziva u jamurinu, što će mu zlatni golubovi koje moramo za njega u jami pronaći – sve su to misterije koje na sceni polako razotkriva (ali i sakriva) izvrsna Rosanna Bubola koja osim što se začuđujućom lakoćom preobražuje u različite likove vješto skače s engleskog na talijanski preko hrvatskog standarda i istarske čakavštine. Bilfo je – kako nam u jednom trenu otkriva Rakovac – živući oksimoron koji autoru služi kao paravan za teške moralne odluke.
Veliku ulogu u cijeloj predstavi ima i zanimljiv video (ponajviše zbog kuta snimanja i ćutljive mirnoće) u kojem se isprepliću snimci istarskih krajolika i jama te glavne glumice dok vozi motor ili se potiho šulja iza scene. Putem videa na sceni se pojavljuju i već spomenuti Ereš i Isabel, ali i plesačice Ivona Medić Nikolić i Lara Bubić koje u pratnji pulskih mažoretkinja s crvenim zastavama plešu na taktovima istarske himne.
„Sliparija“ je zanimljiv i uspio eksperiment u kojem se spajaju prošireni film, „roman savjesti“ i kazališni monolog i zasigurno jedna od najzanimljivijih predstava nastalih u sklopu programa Čakavske scene INK.
Tekst Boris VINCEK
Fotografije Manuel ANGELINI/Arhiva INK‑a