Uz performans Siniše Labrovića otvorena izložba „Kolekcija suvremene umjetnosti Marino Cettina“ u MSUI‑u
Zajednička žlica – prevelik zalogaj
• Izložba „Kolekcija suvremene umjetnosti Marino Cettina“ jedna od najimpresivnijih i najvažnijih izložbi Muzeja suvremene umjetnosti Istre otvorena je u petak, 19. lipnja uz provokativan performans Siniše Labrovića naziva „Zajednička žlica“ tijekom kojeg je uz samog performera još 15 volontera iz publike lizalo istu drvenu žlicu.
Labrovićev performans koji je svoju premijeru imao lani u listopadu u Norveškoj moguće je protumačiti na više načina – od svjesnog izlaganja opasnosti, preko zajedničkog shvaćanja vulnerabilnosti društva i pojedinca u njemu sve do prkosa naspram nametnutih normi i pravila ponašanja nauštrb vlastitog zdravlja. Sam čin lizanja te zajedničke žlice, simbola posljednjeg tabua u novoj korona stvarnosti nije mogao proći bez snažne reakcije javnosti, ali i vladajućih pa se na njega obrušio i ministar zdravstva RH. Performans je tako postao prevelik zalogaj i za samog autora koji se nakon par dana ispričao putem Facebooka.
„Prošla su tri dana i popustila je napetost. S odlaskom nje i žešćim povratkom virusa, kao i javljanjem nekih prijatelja, performans dobiva druge konture pa se pokazuje kao glup i tašt, neobazriv i lakomislen. Hrabar, ali s krive strane. Prvi put je performans izveden u Bergenu u Norveškoj u listopadu 2019. i tada je u njemu sudjelovalo oko 25 ljudi, ali s promijenjenim okolnostima performans ima i novo značenje koje sam previdio. Žao mi je da sam ljude u Puli doveo u ovu situaciju. Nitko od njih nije odgovoran, a naročito ne oni koji su pristali u njemu dobrovoljno sudjelovati. Njima ostaje moja velika zahvalnost i posebna isprika. Ispričavam se svima i molim za oprost uz nadu da će se sve dobro završiti! Neka moja glupost i sljepoća budu zadnji momenti u ovoj priči! Žao mi je!“, piše Labrović.
Labrovićev je performans skoro zasjenio glavni razlog okupljanja u MSUI‑u, a to je otvorenje izložbe „Kolekcija suvremene umjetnosti Marino Cettina“. Začeci ovoga projekta, prvi dogovori o suradnji s vlasnicom Kolekcije Dezi Cettinom sežu u 2018. godinu, na dvadesetu godišnjicu smrti Marina Cettine (1959. – 1998.), jednog od prvih privatnih galerista osamdesetih godina 20. stoljeća na razini regije, zemlje, ali i tadašnje istočne Europe koji je ostavio značajan trag u promicanju i razvoju suvremene umjetnosti, začecima galerizma i kolekcionarstva na našim prostorima. Izložba i istoimena trojezična publikacija rezultat su želje, volje i odgovornosti da se sačuva sjećanje, ali i iznova osvijetli i kontekstualizira Marinovo naslijeđe.
„Ovo nije prva izložba, ni prva publikacija, koju Muzej posvećuje djelovanju, dosezima i ulozi galerista i kolekcionara u tumačenju, promicanju i razvoju suvremene umjetnosti, ali je zasigurno po mnogočemu posebna. Marino Cettina (1959. – 1998.), jedan od prvih privatnih galerista osamdesetih godina 20. stoljeća na razini regije, zemlje, ali i tadašnje istočne Europe usmjeravajući svoje napore ka galerijskoj djelatnosti, na više je razina uspio utjeloviti samu srž bavljenja galerijskim pozivom, težeći opredmećivanju vlastite vizije čiju jasnoću, značenje i domete vrijeme neće uspjeti prekriti zaboravom. Naprotiv, protok vremena i pogled unatrag pokazuju svu veličinu, posebnost, iskrenost i autentičnost jedinstvenu i neponovljivu ne samo na našim prostorima, a kako ćemo vidjeti, pruža nam i otvara nove poglede prema budućnosti.
„Svoje projekte, suradnje, naposljetku i same radove za Kolekciju Cettina pomno je birao, a novim ih je akvizicijama nakon njegove smrti nastavila upotpunjavati supruga, Dezi Cettina nastavljajući istovremeno i izlagačku djelatnost umaške galerije koja je od osnutka (1985. godine) jasnoćom programskih smjernica i povezivanjem s europskim i uopće internacionalnim modusima postala sinonim za kvalitetu, suvremeno promišljanje, aktivno i participativno djelovanje. Predstavljala je ne samo renomirane autore iz zemlje i inozemstva, nego i mlade autore u usponu, ulažući napore u postavljanju i razvijanju umjetničkog tržišta te u promociji umjetnika na nacionalnoj i internacionalnoj razini.
„Kontekst, mjesto i vrijeme Cettinovih intencija i postignuća za života ostaju trajno zapisani upravo u djelima iz Kolekcije koja će u prostorima Muzeja suvremene umjetnosti Istre prvi put biti prikazana u cijelosti. Spomenimo ujedno da svako ime, svaki rad unutar Kolekcije, istovremeno predstavlja suradnju Galerije i autora, ali i povjesničara umjetnosti, teoretičara, fotografa, dizajnera… Svaki rad svjedoči o održanim izložbama, tiskanim materijalima koji su u vidu kataloga ostali posvjedočiti o djelovanju Galerije, Marinovim stavovima, promišljanjima i preferencijama, a moguće ih je vidjeti u sklopu izložbenog postava. Uz fokus na Kolekciju, opsežna dokumentacija o radu Galerije zastupljena u ovom pregledu pruža i neposredan uvid u više od sto izložbenih projekata i specijalnih programa, internacionalnih predstavljanja i suradnji koje su se događale na lokalnom, nacionalnom i međunarodnom polju u razdoblju dugom puna tri desetljeća“, piše ravnateljica MSUI‑a Ketrin Milićević Mijošek u katalogu izložbe.
Tekst i fotografije Boris VINCEK