Gdje nastaje umjetnost, što je ona, tko je umjetnik…

(Ne)vidljivi – mladi u kulturi: umjetnik Igor Gustini predstavlja projekt „Edukacija mladih u području vizualne kulture” HDLU‑a Istre

Tekst Nevena TRGOVČIĆ • Fotografije N. TRGOVČIĆ i arhiva HDLU-a Istre

09.01.2023.

• Proteklu je godi­nu HDLU Istre rad u svo­jim gale­rij­skim pros­to­ri­ma uz tra­di­ci­onal­nu Revijalnu izlož­bu svo­jih čla­no­va, zavr­ši­la i sa za se novi­te­tom, cik­lu­som pre­da­va­nja “Edukacija mla­dih u podru­čju vizu­al­ne kul­tu­re”. Predavanja su odr­ža­na u sklo­pu pro­jek­ta samog HDLU‑a Istre, na čiji se poziv oda­zvao umjet­nik Igor Gustini koji je pre­da­va­nja orga­ni­zi­rao u tri cje­li­ne: “Biti umjet­nik danas”, „Umjetnost, mar­ke­ting, pro­mo­ci­ja i pro­pa­gan­da“ te na kon­cu „Kratki pre­gled tali­jan­ske umjet­nos­ti pos­ljed­njih desetljeća“.

- To je prvi pro­jekt ova­kav pro­jekt HDLU‑a Istre i nami­je­nje­no je mla­dim stu­den­ti­ma Dizajna i audi­ovi­zu­al­ne komu­ni­ka­ci­je na Sveučilištu Jurja Dobrile te uče­ni­ci­ma Škole za pri­mi­je­nje­nu umjet­nost i dizajn Pula. Teme pre­da­va­nja uvje­to­va­ne su nji­ho­vim izos­tan­kom u nas­tav­nom pro­gra­mu, a mogu biti pove­za­ne sa sva­kod­nev­nim živo­tom i doti­ču se pri­je sve­ga umjet­ni­ka kao čovje­ka, glav­nog lika ove seri­je od tri pre­da­va­nja koji­ma je udru­gom pla­nu umjet­nost kao pro­izvod tog čovje­ka i gdje se ta dva pla­na kon­tek­s­tu­ali­zi­ra­ju. Gdje nas­ta­je umjet­nost, što je ona, tko je umjet­nik, dak­le sva jed­nos­tav­na pita­nja na koja je teško odgo­vo­ri­ti, ali s osob­nim iskus­tvom i iskus­tvom i pro­miš­lja­nji­ma koje su pisa­li i filo­zo­fi kao što je Walter Benjamin ili utje­caj­ni kus­to­si poput kao Francesco Bonami, ana­li­zi­ram ovu tema­ti­ku i poku­ša­vam dati neke odgo­vo­re, odnos­no bar neke sta­vi raš­čis­ti­ti ili poku­ša­ti razjasniti.

Može li se raš­čis­ti­ti umjet­nik od auto­ra, kon­cep­tu­al­ca i pro­mo­to­ra istog/istih ili čak zana­tli­je ili se još teži tome da to bude ista i jedins­tve­na osoba?

- Ovisi o kon­tek­s­tu u kojem gle­da­mo. Ja sam išao na jed­nos­tav­ni­ju vari­jant­nu. Recimo ana­li­zi­ra­ju­ći one koji su stva­ra­li povi­jest, pri­je sve­ga Picasso, od kojeg se poči­nje kada govo­ri­mo o novo eri, kakav je on bio kao čovjek i kao umjet­nik i zašto je on tako zna­ča­jan i jas­no Marcel Duchamp bez koje­ga se ne može kada govo­ri­mo o suvre­me­noj umjet­nos­ti. Od njih kao teme­lji­ma pre­da­va­njem  se nas­tav­lja s današ­njim hero­ji­ma suvre­me­ne umjet­nos­ti, poput Jeffa Koonsa, koji je još aktu­alan iako je možda već i na svom zala­sku, a koji se opet refe­ri­ra­na na Warhola koji je tako­đer jedan od teme­lja suvre­me­ne umjet­nos­ti, dola­zi se do Damien Hirst i konač­no zavr­ša­va s Banksyjem s kojim se na svo­je­vr­stan način sve zaokru­žu­je, i to nje­go­vim umjet­nič­kim, ali, kao i kod Aija Weiweija i akti­vis­tič­kim utjecajem.

Drago mi je da ste baš ovom dvo­ji­com umjet­ni­ka zaokru­ži­li pre­da­va­nje, jer u moru onih koji bi bez kis­ta uve­nu­li, koje goni ta potre­ba za likov­nim izra­ža­va­njem, čini se da češ­će ispli­va­ju nekak­vi mar­ke­tin­ški čarobnjaci.

- Izabrao sam ana­li­zi­ra­ti baš taj aspekt umjet­nos­ti, koji se u ško­la­ma kao tema ne nala­zi. Ipak, kako bi net­ko i pos­tao taj mar­ke­tin­ški čarob­njak, potreb­no je naći se na mjes­tu gdje se te stva­ri deša­va­ju, naža­lost to mjes­to nije pro­vin­ci­ja. Putem lite­rar­nih i kon­kret­nih pri­mje­ra, poku­šao sam sin­te­ti­zi­ra­ti koji su po pri­li­ci raz­lo­zi tog uspje­ha ili neus­pje­ha. Zavisno je i od kon­tek­s­ta, pri­mje­ri­ce Dali je morao biti i zana­tli­ja svo­jeg sli­kar­stva, to nadre­ali­zam kojim se izrav­no pre­no­se umjet­ni­ko­ve vizi­je i zah­tje­va, poput Magrittea koji tako­đer do vje­ro­dos­toj­nos­ti svo­jeg nadre­aliz­ma dola­zi vlas­ti­tom rukom.

Koliko je bitan umjet­nik za sebe i nje­gov, a koli­ko je bit­no izgra­di­ti brend, i na Banksyjev pot­pis se trza­mo pri­je nego li uop­će pro­ce­su­ira­mo viđeno?

- Naravno, Banksy ide u pake­tu sa svo­jom pri­čom, sa svo­jom ano­nim­noš­ću, on je svo­je­vr­stan suvre­me­ni Robin Hood, kao što je na neki način bio Picasso kada se iživ­lja­vao na gale­ris­ti­ma i time se osve­tio svim za sve pri­jaš­nje i budu­će gene­ra­ci­je. Interesantno je kako Banksyja vole širo­ke mase, pret­pos­tav­ljam da je to zato što su mu poru­ke jas­ne i inte­li­gent­ne, pone­kad se čini da on sam i anti­ci­pi­ra stva­ri, već ga ta nje­go­va intu­itiv­nost čini veli­kim umjet­ni­kom. Bilo da se on izra­ža­va s kla­sič­nim arte­fak­ti­ma ili pre­ko dru­gih medi­ja, bit­na je ide­ja i moć detek­ci­je nove situ­aci­je, jer umjet­nost se doga­đa zrcal­no od sadaš­njeg tre­nut­ka, ne u proš­los­ti, a bit će sigur­no i refe­rent­na i za budućnost.

Voljela bih da mi razjas­ni­te neke svo­je u pre­da­va­nju izre­če­ne sta­vo­ve, pri­mje­ri­ce kada za nekog umjet­ni­ka kaže­te da on više ne radi svo­jim ruka­ma, jer si to može dopus­ti­ti ili uspo­red­ba umjet­nos­ti sa spor­tom, odnos­no nogo­me­tom te konač­no sta­va da umjet­nik koji sebe kao auto­ra „nije pro­na­šao“ na kon­cu pos­ta­ne kustos. 

- Kada govo­rim o umjet­ni­ku koji se ostva­rio kao kus­tos, refe­ri­ram se na Francesca Bonamija, auto­ra sim­pa­tič­ne knji­ži­ce “Mamma voglio fare l’ar­tis­ta! Istruzioni per evi­ta­re delu­si­oni“, gdje iz vlas­ti­tog iskus­tva tema­ti­zi­ra cije­li pro­ces gra­đe­nja lika umjet­ni­ka koji na kon­cu nije uspio u svo­joj naka­ni da bude vrhun­ski umjet­nik, u tom mu nije pomo­gao ni talent ni upor­nost ni to što se smjer­no našao u Milanu ili New Yorku gdje se hrvao sa stvar­noš­ću, jer tek ondje gdje pos­to­ji pra­va, a ne fik­tiv­na kon­ku­ren­ci­jom možeš vidje­ti koli­ko i ako vri­je­diš. Uvidio je da se tre­ba naći na pra­vom mjes­tu, u pra­vo vri­je­me, s pra­vim lju­di­ma i u pra­vom kon­tek­s­tu te se onda kom­bi­na­ci­ja sve­ga toga konač­no kom­bi­ni­ra s jako puno sre­će i tek ćeš tada možda nešto pos­ti­ći. Takve su situ­aci­je ipak sva­kod­nev­ne te je ipak potreb­no ima­ti i „ono nešto“ i kada si ti na tom nekom vrhun­skom nivou, možeš kao i spor­tu, biti bez bri­ge da ćeš pri­mi­je­ćen i pozvan igra­ti i van svog sela, tamo gdje ćeš ima­ti više mogućnosti.

Talijanski ste uče­nik i stu­dent, neri­jet­ko baš od umjet­ni­ka s tali­jan­skih aka­de­mi­ja slu­ša­mo o jas­no mjer­lji­vom uspje­hu umjet­ni­ka. Koliko je to poseb­nost zapad­nog svi­je­ta i tko je po Vama uop­će uspje­šan umjetnik?

- Onaj umjet­nik koji ima nešto za reći. Primjerice, Jeff Koons, nebit­no voli­mo ga ili ga mrzi­mo, koji je da bi finan­ci­rao svoj rad radio i kao bro­ker, sasvim suprot­no od kla­sič­nog umjet­ni­ka, uspje­šan je umjet­nik. Doduše, potreb­no je i riski­ra­ti, kao što je on riski­rao s svo­jim nov­cem i napo­rom i pro­izveo do tada nevi­đe­nu čelič­nu skul­p­tu­ru  („Rabbit“) te mu se dogo­dio uspjeh. Dogodio se tako uspjeh i mla­dim bri­tan­skim umjet­ni­ci­ma, tada još stu­den­ti­ma, koji su tako­đer sami ulo­ži­li u poz­na­tu izlož­bu „Freeze“, a uz pomoć pro­fe­so­ra i od njih vode­ćih kus­to­sa. Naravno, nikak­va likov­na aka­de­mi­ja ne jam­či uspjeh, jer nije da aka­de­mi­ja stvo­ri umjet­ni­ka ili umjet­nost. To jest možda ovdaš­nji mit, no nije to tako jed­nos­tav­no, radi se o kom­plek­s­ni­jem fak­to­ru svih osta­lih situ­aci­ja. Možeš zavr­ši­ti aka­de­mi­ju, kao što možeš ima­ti i čast izla­ga­ti na Biennalu u Veneciji pa i ope­to­va­no, no ni to je jam­či uspjeh. No sigur­no je da se mora oti­ći tamo gdje se umjet­nost doga­đa kako bi je se pro­naš­lo, a ne deša­va se ni u seli­ma ni u pro­vin­ci­ji, već u mjes­ti­ma u koji­ma ipak pos­to­ji pros­pe­ri­tet. Svakako je bitan i eko­nom­ski fak­tor i to što se ondje skup­lja umjet­nič­ka eli­ta se sa svih strana.

Kolika je onda bit­nost likov­nih aka­de­mi­ja, pose­bi­ce ovdaš­njih, kako kaže­te u pro­vin­ci­ji, koli­ko su one sprem­ne otvo­ri­ti se novim umjet­ni­ci­ma i igra­ju li udru­že­nja poput HDLUA‑a ikak­vu bit­nu ulogu?

- Mogu to poku­ša­ti uspo­re­di­ti s Italijom, jer je ona podru­čje koje poz­na­jem naj­bo­lje. Prva je raz­li­ka je baš HDLU čija ina­či­ca u Italiji, naža­lost ne pos­to­ji, nika­da nije i nikad neće pos­to­ja­ti, jer jed­nos­tav­no nije u nji­ho­vom men­ta­li­te­tu i nera­zum­lji­va im je potre­ba pos­to­ja­nja iste. HDLU i HZSU koja ti pru­ža zdrav­s­tve­no i soci­jal­no osi­gu­ra­nje, jesu civi­li­za­cij­ski čin koji eto pos­to­ji u Provinciji, a u Kolijevci umjet­nos­ti neće nikad. Druga raz­li­ka su aka­de­mi­je i kul­tu­ro­lo­ški uteg koji one pos­tav­lja­ju neaka­dem­skim umjet­ni­ci­ma. Ja sam poha­đao aka­de­mi­ju likov­nih umjet­nos­ti u Veneciji gdje nije bila strik­t­na pri­mar­na selek­ci­ja, dok u Hrvatskoj i u regi­ji pos­to­ji nevje­ro­jat­na selek­ci­ja koja po mojem miš­lje­nju nema smis­la. Uz to što je non­sen­se, to je i apso­lut­no anti­de­mo­krat­ski, moraš omo­gu­ći­ti svi­ma stu­di­ra­nje. Osim toga volio bih zna­ti koji su to kri­te­ri­ji selek­ci­je, jer ti kada si osam­na­es­to­go­diš­njak nisi for­mi­ran, kao što to nije ni oper­ni pje­va­či čiji glas još nije sta­sao. Kako ćeš ti na teme­lju toga odlu­či­ti tko je, a tko nije, tko će živjet, a tko ne, kao u naciz­mu. Neki se mogu pro­bu­di­ti i pos­li­je, a neki mogu prvih godi­na mogu biti nekak­vi enfant ter­ri­ble, a pos­li­je addio. To po mom miš­lje­nju ne funk­ci­oni­ra pa i zato jer ovdje onaj koji ima tu titu­lu aka­dem­skog sli­ka­ra morao bi biti već for­mi­ra­ni umjet­nik, što u stvar­nos­ti nije. Akademija ne pra­vi niti umjet­ni­ke niti umjet­nost. To je samo dio iskus­tva koji ti je, ako isko­ris­tiš na naj­bo­lji način i ako imaš sre­će ima­ti dobre pro­fe­so­re s koji­ma možeš nešto nauči­ti, ipak samo odskoč­na daska. U dru­gim zem­lja­ma, pri­mje­ri­ce u Italiji, nije nit­ko s tim opte­re­ćen i nit­ko ne pita koju si aka­de­mi­ju zavr­šio, već se gle­da­ju rado­vi, dok ovdje ako nisi zavr­šio aka­de­mi­ju ne možeš ni izla­ga­ti na dobrim mjes­ti­ma. U tak­vom sis­te­mu gdje se u samom star­tu režu gla­ve, mate­ma­tič­ki ne može ni pos­to­ja­ti velik broj talen­ta. Srećom, danas se mla­di puno lak­še mogu ško­lo­va­ti bilo gdje u ino­zem­s­tvu i ondje se mogu razvi­ja­ti i ima­ti jed­na­ke moguć­nos­ti, a pro­bir se tije­kom ško­lo­va­nje doga­đa pri­rod­nom selekcijom.

Koliko su ovak­va pre­da­va­nja uop­će potreb­na mla­di­ma koji­ma je danas zais­ta sve dos­tup­no pa tako i infor­ma­ci­je. Nekad smo svi popri­lič­no puno tru­da tro­ši­li na kopa­nje po knji­ga­ma i uvi­jek s se nadao dobrim pre­po­ru­ka­ma, danas mrež­ne tra­ži­li­ce same daju dalj­nje sugestije?

- Istina, danas ni stu­den­ti ni pre­da­va­či ne tre­ba­ju toli­ko kopa­ti po knji­ga­ma koje su po mno­go­če­mu neza­mje­nji­ve, no ipak je potre­ban neki logi­čan kos­tur. Ako ne može­mo kana­li­zi­ra­ti infor­ma­ci­je koje sada lako pro­na­la­zi­mo, na neki logi­čan način koji nas­ta­je iskus­tvom, onda nema­mo ništa. Google poma­že, ali ne rje­ša­va situ­aci­je i ne stva­ra pro­ble­me, i dalje mora­mo sami selek­ti­ra­ti i gra­di­ti svo­ju priču.

Na kon­cu, volje­la bih da se osvr­ne­te i na Pulu i da upra­vo s njom poku­ša­te i pove­za­ti para­le­lu s Bilbaom kojeg ste u pre­da­va­nju istak­nu­li kao pozi­ti­van pri­mjer, i to koli­ko bi Puli ili nekom dru­gom hrvat­skom gra­du tre­ba­lo hra­bros­ti i manje pomo­dar­stva da konač­no isko­či­mo izvan anti­ke, sred­njeg vije­ka i his­to­ri­je koju stal­no prodajemo?

- Nekoć je po Puli i Hrvatskoj kru­ži­la pri­ča da je Guggenheim zain­te­re­si­ran ovdje podig­nu­ti muzej, što bi po mojem miš­lje­nju bila fan­tas­tič­na stvar, jer ako je isti podi­gao Bilbao koji je bio grad u depre­si­ji, pomo­glo bi i Puli, a ima­li bismo i fan­tas­ti­čan izvor suvre­me­ne umjet­nos­ti, Do toga nije doš­lo, neću ula­zi­ti u deta­lje oko isti­ni­tos­ti namje­re, ali čuo sam od nekih poli­ti­ča­ra izja­ve poput: „Što će nama neki Guggenheim?!“, umjes­to da se ta ide­ja pri­hva­ti sa svim ras­po­lo­ži­vim ruka­ma, mole­ći ih da muzej izgra­de. To se doga­đa kada stva­ri idu pre­ko lju­di koji poj­ma nema­ju, umjes­to da se bave stva­ri­ma za koje su nad­lež­ni, no neke spe­ci­fič­ne stva­ri koje su veza­ne uz kul­tu­ru mora­li bi pre­pus­ti­ti stručnjacima.

A hra­brost?

- Potrebna je hra­brost, ali su pri­je sve­ga potreb­ne ide­je. Kada govo­ri­mo o Puli, ona ima svo­ju povi­jest i lje­po­tu, to je svi­ma jas­no, ali ja kao doš­ljak i sada Puljanin vidim stva­ri koje me sme­ta­ju. Urbani tek­s­til gra­da pro­pa­da, gle­dam zgra­de koje ima­ju svo­ju povi­jes­nu vri­jed­nost, a čije su fasa­de rušev­ne pa se pitam da li ovdje lju­di vole svoj grad. Govorimo o hra­bros­ti, no ja bih počeo od lju­ba­vi. Kako ćeš si dozvo­li­ti da te net­ko voli, kada ti sam sebe ne voliš? Važni su mali, jed­nos­tav­ni pro­jek­ti, već sva­ko res­ta­uri­ra­nje aus­tro­ugar­ske zgra­de iza­zi­va vese­lje, to je pra­vi smjer, sre­đi­va­nje svo­je­ga pra­ga, sebe pa ćeš biti spre­man i za veće stva­ri i iza­zo­ve. Pokazat ćeš tako tko si i na što ciljaš, moraš se natje­ra­ti da si bolji čovjek i bolji grad. Pula po miš­lje­nju mno­gih ima ogro­man poten­ci­jal, ali nika­ko da iza­đe na povr­ši­nu. Naravno da je važ­na i bašti­na, i ona indus­trij­ska, ali i lju­di koji pri­je sve­ga čine grad. Nedostaje ta lju­bav pre­ma samo­me gra­du, a naža­lost još uvi­jek me  čes­to stran­ci kada stig­nu u Pulu pita­ju je li ovdje nedav­no bio rat.

Ovaj tekst sufi­nan­ci­ran je sred­stvi­ma Fonda za poti­ca­nje raz­no­vr­s­nos­ti i plu­ra­liz­ma elek­tro­nič­kih medija.