U Pulskoj filmskoj tvornici predstavljeni rezultati dvije filmske radionice
Istarski Production in
Tekst Daniela KNAPIĆ
U redovnom terminu namijenjenom javnim programima, prošlog četvrtka u Pulskoj filmskoj tvornici je održana projekcija filmovima nastalih u sklopu projekta Production in – Istarska turneja. Filmska večer se održala uživo i putem Zoom‑a, a kako je uobičajeno da svaku projekciju prati i program Kritičko rešeto, uloga kritičarke ovaj je put dodijeljena poznatoj pulsko-zagrebačkoj redateljici, autorici i producentici Ines Pletikos, koja je u PFT‑u održala više uspješnih radionica. Ovog puta zadatak joj je bio analizirati i komentirati filmove polaznika, kojima će svakako biti korisna njena iskrena zapažanja i sugestije.
Production In je besplatna radionica izrade filma u vremenski i materijalno ograničenim uvjetima, namijenjena svima koji se žele okušati u tom izazovu u dobroj atmosferi praktičnog rada – od ideje do realizacije.
Edukacijsko-voditeljski tim 12. Istarskog Production in‑a činili su: Michele Bulešić, Mario Papić, Sanda Letonja-Marjanović i Marko Zdravković-Kunac, dok su mentori na 13. Istarskom production in‑u bili: Eric Ušić, Michele Bulešić, Oleg Morović, Teo Morosin, Marino Morosin, Edi Smoljan, Jordi Faris, Mario Papić, Sanda Letonja-Marjanović i Marko Zdravković-Kunac. Partneri Production in turneje su Medvid Produkcija i Hrvatski filmski savez, a financijski ga podupiru Istarska županija te Grad Pula, Hrvatski audiovizualni centar i Zaklada kultura nova
U prvom dijelu večeri prikazano je pet filmova s 12. radionice, a večer je otvorio kratki dokumentarno-hibridni crno-bijeli film Erika Jelčića: Ljetni prizori. Ines Pletikos ocijenila ga je vizualno vrlo atraktivnim, s krasnim kadrovima snimanim u Puli i više talijanskih gradova, pohvalivši autorovo „oko“. Međutim, kao dokumentaristici, zasmetala joj je njegova nedorečenost, bez ijednog kadra samog autora kao putnika koji nudi svoje doživljaje, te smatra da bi se film mogao doraditi u montaži. Zdravković Kunac je pak naglasio kako je riječ o hibridnom filmu, čija je dokumentaristika intimnije prirode, s prigušenim autorovim doživljajem, što svakom gledatelju pruža priliku za vlastite asocijacije.
I drugi prikazan film „Priroda bez društva“ Silvija Belušića ima sličan pristup i također je predstavljen kao kratki dokumentarno-hibridni: Ovaj put to su prizori prirode koje autor godinama svojim mobilnim uređajem bilježi na Brijunima, gdje je zaposlen. Ovo je njegov drugi uradak nastao na PFT-ovoj radionici, a kao najveći izazov istaknuo je izbor iz obilja snimljenih kadrova. Zanimljivo je da je i glazba za film autorska i Belušić ju je snimio zajedno s prijateljem Dariom Ružnjakom –Riom.
„Presica“, kratki igrani film Erica Ušića, parodična je minijatura na temu filmskih festivala, umišljenih filmaša i mutnih poslova s, u svrhu realizacije festivala, „povučenim“ sredstvima.
Mladi Tin Rakijaš predstavio se kratkim igrano-eksperimentalnim filmom. Složio se s ocjenom Ines Pletikos da je priča dosta nerazumljiva, a namjera mu –rekao je- bila prikazati tjeskobu nakon prijateljevog overdoza.
Najmlađi polaznik, Antun Verk Rumac (koji već ima iskustva s YouTube uradcima) u svom kratkom igranim filmu s obiljem posebnih efekata, “Plati TV preplatu!“ našalio se na račun usiljivača plaćanja pretplate, koji mu, kad je razbio TV, iskaču i iz video igrice.
Nakon prvog bloka projekcija kao bonus (budući je autor bio prisutan) ponovno je prikazan i film „Čitač“ Igora Zenzerovića. Riječ je o njegovoj filmskoj interpretaciju poeme „Pusta zemlja“ T. S. Eliota, čija se 100. obljetnica od objavljivanja obilježavala lani.
U drugom dijelu večeri prikazana su i četiri kratka šaljiva filma nastala na 13. Istarskom Production inu koji je održan u partnerstvu s Novim vodnjanskim filmskim valom. Polaznici su filmove stvarali grupno i to u record – pause tehnici snimanja, gdje opcija stop znači da se sve ono što je dotad snimljeno automatski montira u jedan cjeloviti kratki film. Rezultat su četiri simpatične kratke situacijonističke komedije: „The Sample“, „Čovjek boom“, „Esmeralda i bijeg iz zlatnog kaveza“, te „Operacija Horvat“. Ovaj posljednji je možda i najaktualniji, jer parodira rastući trend estetske kirurgije i promjene spola.
Ines Pletikos ocijenila je svih deset prikazana filma uspješnima, uz napomenu da bi se na njima moglo još raditi. Marko Zdravković Kunac dodao je da uvijek može bolje, ali poanta ovakvih radionica nije stvoriti remek-djela koja će obilaziti festivale, već sukladno njihovim motivacijama i mogućnostima polaznicima pružiti priliku da dobiju iskustva samog proces izrade filma, makar i u ovako ograničenoj formi. „Daš sebe i napraviš film“, zaključio je, dodajući kako to može biti i terapijsko iskustvo.
Generalni dojam koji je Ines Pletikos iznijela je da se Pulska filmska tvornica nastavlja poigravati s mogućnostima koje pruža oznaka „hibridni film“, gdje je dopušteno više autorske slobode, improvizacije i skakanja kroz različite žanrove, ponekad nauštrb kvaliteti uratka. Primijetila je kako su većina autora talentirani mladi ljudi koji su netom završili faks i željni su novih znanja, a nove tehnologije doprinose njihovoj vizualnoj kulturi i osjećaju za kadar, vidljiv u svim prikazanim uradcima. Sugerirala je da bi radionice mogle biti koncipirane u dva ciklusa i to tako da se u prvome primijeni hibridni pristup brzinske izrade filma kakav gaji PFT, ali da se onda u drugom ciklusu filmovi analiziraju, pronađu mjesta koja se mogu popraviti i polaznicima se pruži opširnije, strukturirano znanje o svim stadijima izrade filma.
Prigodu smo iskoristili i kako bi doznali što Ines sprema novoga i doznali kako nastavlja s uspješnim serijalom „U ime oca“ tražeći alternativne mogućnosti produkcije serijala, ali paralelno radi na još dva nova projekta. Prvi je dokumentarni serijal radnog naslova „Mala mjesta srca moga“, u kojem protagonisti pričaju o svojim rodnim mjestima ili kvartovima – tako bi npr. Dubravko Mataković pričao o Vinkovcima, a Borivoj Radaković o zagrebačkom Trnju. Drugi je biografski film o neprežaljenom bardu, Feralu hrvatske satire – Predragu Luciću.
Nakon projekcija uslijedila je i fešta uz DJ vitez Horney‑a, na kojoj se nastavilo raspredati o filmu, razmjenjivati generacijska iskustva o toj umjetnosti, a neplanirano se dogodila i projekcija još četiri kratka filma jednog od posjetitelja.