Istarska svadba: spektakularna premijera u Istarskom narodnom kazalištu
Tekst Luisa Sorbone • Fotografije Luisa SORBONE i Saša MILJEVIĆ iz arhiva INK-a
Najnovija koprodukcija Istarskog narodnog kazališta Gradskog kazališta Pula i Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca iz Rijeke donosi na pozornicu melodičnost Antonija Smareglije i magični realizam Marina Blaževića.
Nije bilo boljeg načina za svečano otvaranje obnovljene dvorane Ciscutti INK‑a . Svečano otvorenje, u subotu 4. svibnja, animiralo je Pulu umjetničkim, ali i političkim i institucionalnim sadržajima, uz nazočnost premijera Andreja Plenkovića i ministrice kulture Nine Obuljen Koržinek.
“Stalo nam je do kulture i vjerujemo da su ulaganja u ovaj sektor važna. Prošle godine smo upravo ovdje u Puli svečano otvorili Malo rimsko kazalište, danas je na redu Istarsko narodno kazalište”, rekao je Plenković obraćajući se novinarima.
Nakon pozdravnih riječi ravnateljice Gordane Jeromele Kaić, gradonačelnik Filip Zoričić subotu je označio “povijesnim danom za Pulu, zahvaljujući dvojici Puljana, Antoniju Smaregliji i Pietru Ciscuttiju”, zahvalivši društvu Smaregliana na njihovom trudu u svemu ovih godina. “Nastavljamo brinuti o kulturi, jer samo tako možemo proširiti svoje horizonte”, komentirao je.
Za kraj govora koji su prethodili izvedbi opere, riječi zahvale gradu Puli i njezinim institucijama uputila je Adua Smareglia, Antoniova nećakinja.
Od predstavnika vlasti prisutni su bili i dogradonačelnik Bruno Cergnul, potpredsjednica IŽ Jessica Acquavita i pročelnik za kulturu i zaviječajnost Iž Vladimir Torbica te pročelnica za kulturu Grada Pule Emina Popović Sterpin.
Aristokratska glazba
Ali vratimo se na operu. Plod koprodukcije INK- a i HNK Ivana pl. Zajca Rijeka, spektakularna interpretacija “Istarske svadbe” poklopila se s obljetnicom rođenja Antonija Smareglie, 5. svibnja 1854., i 130. obljetnicom premijerne izvedbe u gradskom kazalištu u Trstu. “Smaregliina je glazba – istaknuo je kritičar i vrsni poznavatelj Smareglie Zoran Juranić – nekako “aristokratska”, zasnovana na estetici ljepote (nije ni čudo što ju je cijenio Brahms), bogatoj mašti i dubokoj lirici; jedinstveno spaja najbolje karakteristike njemačke, talijanske i slavenske glazbene tradicije.” Društvo riječkog kazališta bilo je u punom sastavu, sa simfonijskim orkestrom, sa zborom, kojim je ravnao Matteo Salvemini, i solistima, među kojima vrijedi istaknuti Giorgija Suriana i Filippa Pollinellija, te prijašnja izvođačica Smaregliinih djela, kao što je Anamarija Knego u ulozi Maruse.
Orkestrom je ravnao maestro Simon Krečić iz Opere Slovenskog narodnog gledališča u Mariboru. Krečić je Smaregliu nazvao iznimnim skladateljem, ističući njegovu sposobnost spajanja različitih utjecaja u glazbi, unoseći elemente njemačke, talijanske i slavenske tradicije. “Nadam se da je ova izvedba, također postavljena u povodu 170. obljetnice skladateljeva rođenja, početak ponovnog rođenja njegove glazbe. Smatram da njegovo djelo zaslužuje mjesto uz najveća imena glazbene literature.”
A da naglasimo izvrsnost projekta, “Nozze Istriane” se snima za njemačku izdavačku kuću CPO.
Postavljanje pozornice
Priča, podsjetimo se, govori o ljubavnoj spletci smještenoj u gradiću Vodnjanu. Opera u tri čina, s libretom Luigija Illice, koja dobro izražava devetnaestostoljetnu popularnu klimu prijevare, izdaje i tragičnih događaja koji će kulminirati smrću jednog od protagonista. Očekivali smo možda svjedočiti slikovitom prikazu s tradicionalno folklorističkim tonovima na tragu razmetljivog talijanskog realizma. No, nije bilo tako, a oni koji već poznaju originalnost i kreativni genij Marina Blaževića mogli su to i predviditi.
Na scenskoj platformi koja rekonstruira fantastičan Vodnjan – više od stotinu likova pojavljuje se i nestaje između lebdećih raznobojnih kuća – Blaževićeva režija odabrala je metaforu koja će gledatelja prevesti u svijet magičnog realizma s fellinijevskim prizvukom. Drama i ironija udružile su se, prkoseći svakom očekivanju realističnog prikaza. A da bi se osudila apsurdnost nasilnog patrijarhata čija je protagonistica žrtva u priči, žene nose bijele vjenčanice, a muškarci imaju ženstvene crte lica i kostime.
“Tako, primjerice – komentira Blažević – u romantično-nostalgičnoj scenografiji Alana Vukelića likovi ovog dramskog djela postaju veći od kuća, dok kostimi Sandre Dekanić ironično vraćaju prikaz onoga što nazivamo i smatramo muškim”.
Hrabra interpretacija koja je spojila tradiciju i inovativnost i koju je, sudeći po pljesku, publika izuzetno cijenila. Počast je to najpopularnijoj operi Antonija Smareglie koja nas podsjeća na originalnost i suvremenost istarskog skladatelja na međunarodnoj opernoj sceni.