(Ne)vidljivi – mladi u kulturi: Manuel Šumberac gost programa Hop lektira 30. Sa(n)jam knjige u Istri
Tekst i fotografije Boris VINCEK
Manuel Šumberac, autor animiranih filmova, ilustracija slikovnica te naslovnica knjiga bio je gost programa Hop lektira, održanog u petak, 6. prosinca na 30. Sa(n)jam knjige u Istri. S autorom je razgovarao Vibor Juhas koji je uz brata Vjerana jedan od voditelja ovog programa namijenjenog učenicima sedmih i osmih razreda osnovnih škola. Upravo zbog takve ciljane publike razgovori u Hop lektiri su ležerni, zabavni, puni pitanja i znatiželje kako voditelja tako i same djece koja su u ovako opuštenijoj atmosferi slobodna upitati sve što im padne napamet.
Tako je bilo i tijekom razgovora sa Šumbercom koji nije stignuo ni nabrojati čime se sve kreativno bavi kada je iz publike stiglo pitanje „Da li se u tom poslu dobro zarađuje?“.
- Ovisi što vi mislite da je puno, našalio se Šumberac i zbog toga dobio mnoštvo odgovora: od 20 eura po ilustraciji do 150 eura po knjizi. To je potaknulo Juhasa da im saopći kako su vrlo skromni.
- Recimo to ovako: ako znate kolika je srednja hrvatska plaća onda ja zarađujem nešto više od toga, kazao je Šumberac pa je na primjeru svoje slikovnice „Potrsga“ pokazao sve elemente koje čine knjigu koje ilustrator mora osmisliti. Juhas ga je potom upitao koliko crta na dan?
- Crtam svaki dan – i subotom i nedjeljom pa čak i praznicima i to uglavnom od 8 do 12 sati na dan, no ja taj posao volim i nije mi problem toliko raditi. Kada crtate za klijenta onda prvo morate osmisliti koncept, nacrtati skicu, poslati klijentu, pa nakon povratne informacije izraditi ilustraciju. Nju ponovo šaljete klijentu za zadnje komentare i nakon dorade ona je spremna za štampu, pojasnio je Šumberac.
Na Juhasovo pitanje kako se odlučio za tu karijeru autor odgovara:
- Kada sam bio mali kao i vi htio sam biti pilot, policajac i nogometaš, ali i tada sam volio sam crtati. Iako sam iz Labina doznao sam da u Puli postoji srednja škola gdje se uči crtati, a to vam je Škola za primijenjenu umjetnost i dizajn. Kad sam ju završio upisao sam Akedemiju u Zagrebu gdje sam naučio kako raditi crtane filmove i postao animator, kazao je Šumberac i objasnio okupljenim školarcima kako za samo sekundu animiranog filma treba nacrtati 24 crteža, pa zato produkcija crtanog filma može potrajati i do osam godina te da na njemu radi veliki broj animatora.
- No malo po malo odlučio sam se baviti ilustracijom jer ima široki raspon primjene – od plakata, preko slikovnica sve do naslovnica knjiga. Možda ne znate, ali slikovnice se rade za sve uzraste – za djecu vaše dobi, one malo starije, ali i za odrasle ljude. Meni je pak najdraže raditi za djecu u dobi od tri do osam godina jer u tom slučaju morate ispričati priču kroz slike uz jako malo teksta što mi je jako interesantno. Što se ilustriranih knjiga za odrasle tiče tu je put malo teži jer morate naći izdavača koji je voljan objaviti takvu vrstu knjige, kazao je Šumberac.
Djecu je zanimalo crta li na klasičan način ili s računalom, a Šumberac im je odgovorio da su svi oblici likovnog izražavanja jednako važni te da crtanje s računalom nije tako jednostavan posao.
- Budući da sam kao animator radio digitalno, s računalom sam se nastavio koristiti i za izradu ilustracija. Možda je malo lakše crtati na taj način, ali na kraju, i kad crtate ručno i ta slika završi u računalu i tamo se dodatno obrađuje, kazao je Šumberac, a Juhas se nadovezao objasnivši školarcima da se zapravo radi o istoj vještini, osim što je rad na računalu malo čišći i lakše ispravljiv.
Voditelja je potom zanimalo kako autor dolazi do poslova te kakvi su vremenski rokovi za njih.
- Budući da u 90% slučajeva radim za međunarodno tržište imam tu sreći da imam agenta u Londonu. No kao prvo morate imati svoj portfolio, dakle brojne radove koje ste crtali za sebe kako bi budućim klijentima mogli pokazati što od vas mogu očekivati. Danas imamo internet pa je takav portfolio moguće objaviti i na društvenim mrežama i tako ga učiniti dostupnim svim zainteresiranima. Unatoč svemu tome treba biti uporan i dosadan jer ne ide sve iz prve, a treba i znati nositi se s odbijanjem. No to što vas je netko odbio ne smije vas obeshrabriti jer to ne znači da vas netko drugi neće prihvatiti. Što se rokova tiče, oni variraju. Uzmemo li recentni primjer sad imam rok za ilustraciju do 15. prosinca, ali skicu moram poslati do 7. prosinca pa kad ona bude odobrena mogu raditi na konačnoj ilustraciji. Rokovi se moraju poštivati jer u slučaju da se oni prekorače plaćaju se penali, pa tako umjesto da zaradite od slike morate platiti to što ste zakasnili, kazao je Šumberac i dodao da uglavnom radi na pet do šest projekata istovremeno – što osobnih, a što za klijente.
Juhasovo zadnje pitanje ticalo se sam inspiracije te ga je zanimalo što sve Šumberac konzumira kako bi došao do svojih radova.
- Konzumiram puno toga: filmove, serije, crtiće, stripove, izložbe i sajmove – sve mi je to interesantno jer volim vidjeti što drugi rade. Svime time se hranim, a ponekad me nešto i podsvjesno inspirira.
Zadnje pitanje iz publike ticalo se ilustracije naslovnice knjiga, a mladu školarku zanimalo je stigne li sve te knjige pročitati prijo nego što krene crtati.
- Recimo da je omjer pola pola – za pola knjiga dobijem zadatak što bi klijent htio da se nađe na naslovnici, a pola knjiga imam vremena pročitati pa znam koji su elementi bitni i što bi trebao nacrtati, odgovorio je Šumberac.
Njegovo gostovanje bilo je ujedno i završno za ovogodišnji program Hop lektira koji je izvrsno prilagođen mladima koji odrastaju u vremenu društvenih mreža i interaktivnih sadržaja. Jedan od ciljeva je privući mlade u svijet knjiga i dočarati im draž čitanja. Osim već spomenute vještine voditeljskog dvojca da u ležernom tonu privuku školarce tu su i mladi ili drukčiji pisci, ilustratori i strip-crtači koji svoj stvaralački proces objašnjavaju na zanimljiv način. Za kraj ove prezentacije voditelj Juhas je poručio školarcima da se ne srame ako ih privlače „djetinjaste“ stvari jer je to ljubav koja može trajati cijeli život.
Manuel Šumberac rođen je 1988. godine u Puli. Magistrirao je animirani film i nove medije na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Autor je animiranih filmova, glazbenih videospotova, namjenskih filmova, knjiga za djecu, naslovnica knjiga… Surađuje s nizom renomiranih izdavačkih kuća u hrvatskoj i inozemstvu, od SAD‑a do Ujedinjenoga Kraljevstva, Francuske, Austrije i Nizozemske. Do sada je realizirao pet autorskih knjiga za djecu: „Steampunk City: An Alphabetical Journey“ (2014.), „Potraga“ (2019.), „Het wachten waard“ (2020., Belgija), „Plavi cvijet“ (2020.) te „Vrlo Zapetljan Čvor“ (2021.). Surađivao je na većem broju knjiga za djecu te romana i zbirki priča za mlade, domaćih i stranih nakladnika. Autor je i pet kratkih animiranih filmova, niz glazbenih animiranih spotova te većeg broja animiranih namjenskih filmova. Za svoj je rad višestruko nagrađivan, od čega su najznačajnije Nagrada „Grigor Vitez – za ilustraciju za djecu mlađe dobi“ 2019. godine za ilustracije u autorskoj knjizi „Potraga“ te Nagrada „Grigor Vitez – za ilustraciju za djecu starije dobi“ 2017. godine, za ilustracije u knjizi „Jura i kuckalo protiv dosade“ autora Romana Simića. Kao vanjski suradnik predaje na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, na Odsjeku za animirani film i nove medije.
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.