Kulturna politika Istarske županije – perspektive kandidata za župana Dalibora Pausa (IDS)
Tekst Boris VINCEK • Fotografije iz arhiva Kulturistre i IDS-a
Ususret ovogodišnjim lokalnim izborima, portal Kulturistra.hr je svim kandidatima za župana Istarske županije koji su službeno objavili svoju kandidaturu poslao pitanja za intervjue putem kojih želimo doznati nešto više o njihovim programima u domeni kulture. Svim smo kandidatima postavili ista pitanja koja su oblikovana na temelju ključnih strateških smjernica razvoja kulture Istarske županije i globalnih kulturnih dilema. Intervjue objavljujemo redoslijedom primitka odgovora i nakon finalne autorizacije kandidata. Ista ćemo pitanja proslijediti i ostalim mogućim kandidatima kada njihova kandidatura postane službena. U nastavku je intervju s kandidatom za župana Daliborom Pausom (IDS).

Smatrate li da kulturna politika treba biti usmjerena prvenstveno na razvoj umjetničkih formi i profesionalne kulturne produkcije ili bi trebala uključivati šire aspekte svakodnevnog života i sudjelovanja građana? Kako biste to uravnotežili u Istarskoj županiji?
- Kulturna politika, po mom uvjerenju, mora biti istodobno usmjerena na poticanje profesionalne umjetničke produkcije i na uključivanje šireg građanstva u kulturni život. Smatram da kultura nije rezervirana isključivo za institucije i profesionalce jer je ona živo tkivo zajednice, prostor u kojem se svakodnevno prepoznajemo, učimo, stvaramo i gradimo identitet. Naša kulturna politika za Istarsku županiju, temelji se na trima čvrstim stupovima: inkluzivnosti, inovaciji i zavičajnosti. To znači da jednaku važnost pridajemo vrhunskoj umjetničkoj produkciji kao i svakodnevnim kulturnim praksama koje dopiru do svakog stanovnika, bilo da se radi o glazbi, filmu, pričanju priča, amaterskom stvaralaštvu, dječjoj predstavi ili zavičajnoj radionici.
U tom kontekstu, posebnu pažnju posvećujemo očuvanju i promociji jezične raznolikosti Istre, s naglaskom na dvojezičnost, čakavštinu i lokalne dijalekte. Smatram da su dijalekti i dvojezičnost ključni elementi kulturnog identiteta i bogatstva našeg kraja koje treba aktivno štititi i promovirati kroz različite kulturne programe, obrazovne projekte i manifestacije. U tom smislu, posebno ističemo Zavičajnu nastavu kao uspješan projekt koji se provodi već dugi niz godina i predstavlja izvrstan primjer očuvanja jezične i kulturne baštine kroz obrazovni sustav.
Uravnotežen pristup kulturnoj politici želimo osigurati i poticanjem javnog sudjelovanja u kulturi kroz projekte poput kreativnih radionica, manifestacija Festival zavičajnosti, potpore amaterskom stvaralaštvu, kao i programe socijalne integracije i prilagodbu kulturnih sadržaja osobama s invaliditetom. Istodobno želimo snažno razvijati kulturnu infrastrukturu, podržavati profesionalnu umjetničku produkciju i razvijati specijalizirane ustanove, poput Kuće istarske glazbe u Puli ili Kuće orgulja u Svetom Lovreču, te podržavamo otvaranje multimedijalnog odjela u Školi primijenjenih umjetnosti i dizajna, čime će se graditi temelj Istre kao prepoznatljive kulturne regije i regije filma.
Za nas, kultura nije odvojena sfera jer ona je temelj društvene kohezije, identiteta i inovacija, a uspješna kulturna politika upravo je ona koja spaja umjetničku izvrsnost s dubokom društvenom uključenošću.

Trebaju li kulturne institucije u Istri biti pod većom kontrolom regionalne vlasti ili biste podržali veću autonomiju i neovisnost u njihovom upravljanju? Smatrate li da je trenutni model upravljanja učinkovit?
- Mislim da kulturne institucije moraju imati visoki stupanj stručne i programske autonomije, jer se kreativnost, umjetnički integritet i suvremena relevantnost mogu razvijati samo u uvjetima slobode, profesionalnosti i odgovornosti. Istodobno, regionalna vlast ima odgovornost osigurati stabilne uvjete rada, poticati strateški razvoj i voditi računa o ravnoteži kulturnih potreba na razini cijele Istarske županije.
Trenutni model upravljanja prepoznajem kao solidan temelj, ali vjerujem da ima prostora za unapređenje, osobito u vidu bolje koordinacije između regionalne vlasti, jedinica lokalne samouprave i samih kulturnih institucija. Naš je cilj uspostava sustava temeljenog na međusobnom povjerenju, jasnim strateškim ciljevima i transparentnom financiranju. Podržavamo model u kojem Istarska županija pruža jasnu stratešku viziju razvoja kulture kroz ulaganje u infrastrukturu, zavičajnu nastavu, međunarodnu suradnju, uključivost i inovaciju, dok kulturne ustanove zadržavaju programsku slobodu, jačaju stručne kapacitete i aktivno sudjeluju u kreiranju kulturnih politika. Time se stvara dinamičan i decentraliziran kulturni prostor koji odgovara specifičnostima Istre i osigurava ravnomjeran razvoj od velikih urbanih sredina do manjih mjesta.
Naš je cilj kulturni sustav koji je istodobno odgovoran, fleksibilan i inspirativan, sustav u kojem kulturne institucije djeluju slobodno, ali u dijalogu sa zajednicom i strateškim ciljevima regije.
Treba li Istarska županija davati prioritet velikim, prestižnim kulturnim projektima s međunarodnim značajem ili bi naglasak trebao biti na podršci lokalnim i zajedničkim kulturnim inicijativama? Kako biste balansirali ta dva pristupa?
- Vjerujem da prava snaga kulturne politike leži upravo u sposobnosti da istovremeno prepoznaje i podržava oba kraja kulturnog spektra, i velike, prestižne projekte međunarodnog značaja i lokalne, često vrlo suptilne, ali životno važne kulturne inicijative koje oblikuju svakodnevicu naših malih zajednica. Istarska županija, kao regija bogate povijesti, jezične i kulturne raznolikosti, s duboko ukorijenjenim identitetom i europskom orijentacijom, ima potencijal biti most između lokalnog i globalnog.

S jedne strane, podržavamo međunarodno prepoznate projekte koji afirmiraju Istru kao regiju kulture, otvorenu za dijalog, suvremenost i međunarodnu razmjenu, kao što su festivali, bijenali, međunarodne rezidencije i umjetnički projekti. No s druge strane, jednako snažno držimo do toga da kultura mora biti dostupna svima i ne samo u velikim središtima, nego i u najmanjim naseljima; ne samo elitna i institucionalna, nego i participativna, zajednička, ukorijenjena u svakodnevici. U tom smislu snažno želimo podržati lokalne inicijative, amaterske programe, zavičajne manifestacije, festivale poput „Šćorica“, „Bajsi u Draguću“, „Meh na Srcu“ u Labinu ili „Pišćaci i gunjci“ u Marušićima, projekte kulturne inkluzije, kao i sve one koji jačaju vezu između stanovnika i njihovog kulturnog prostora.
Naš pristup temelji se na ideji ravnoteže i komplementarnosti: prestižni projekti podižu vidljivost, donose nova znanja i afirmiraju međunarodni profil regije, dok lokalne inicijative održavaju kulturni život svakodnevnim, stvarnim i uključenim. Uspješna kulturna politika je ona koja gradi mostove između velikih i malih, profesionalnih i amaterskih, tradicije i inovacije.
Naš će zadatak biti kontinuirano osiguravanje sredstava i platformi za oba segmenta, uz jasno definirane kriterije, uključivost, transparentnost i stratešku usmjerenost. Samo tako možemo ostvariti kulturu koja je istodobno snažna u svojoj vidljivosti i duboko ukorijenjena u zajednici koju predstavlja.
Kako biste uskladili potrebu za kulturnim sadržajima koji privlače turiste s kulturnim programima koji su primarno namijenjeni lokalnom stanovništvu? Koje biste mehanizme koristili za ravnotežu?
- U Istri kultura nije sporedni dodatak turizmu već ona je njegov temelj, njegov narativ i identitet. Vjerujem da su najvrjedniji kulturni sadržaji upravo oni koji izrastaju iz svakodnevice lokalne zajednice, iz njezine tradicije, jezika, kreativnosti i otvorenosti. Takvi sadržaji, kada su autentični i kvalitetno oblikovani, privlače posjetitelje ne zato što su im se prilagodili, već zato što nude istinsko iskustvo prostora i duha regije.
Kroz pažljivo osmišljenu kulturnu politiku, želimo njegovati tu ravnotežu između turističke vidljivosti i lokalne važnosti. Kulturni programi u Istri moraju biti prije svega ukorijenjeni u potrebama i identitetu naših građana. Njihova kvaliteta, inovativnost i otvorenost tada prirodno postaju privlačni i turistima. Umjesto da se kultura „proizvodi“ za tržište, ona se živi, razvija i dijeli i upravo tako postaje resurs održivog turizma. Ravnoteža se gradi kroz suradnju kulturnog i turističkog sektora, kroz zajedničke inicijative koje predstavljaju bogatstvo istarske baštine i suvremenog stvaralaštva u formama koje su pristupačne, ali ne i banalizirane. Poseban naglasak stavljamo na događanja koja se odvijaju tijekom cijele godine, osobito u manjim sredinama, kako bi kultura bila dostupna svima i kako bi se potaknuo razvoj turizma izvan glavne sezone. Takvi programi, osim što oživljavaju kulturni život zajednice, nude gostima jedinstvena iskustva koja ne mogu pronaći drugdje.

Ključno je osnažiti lokalne stvaratelje, ustanove i udruge da profesionalno prezentiraju vlastite sadržaje, uz očuvanje njihove biti. Pritom važnu ulogu imaju i suvremeni komunikacijski alati, od društvenih mreža do digitalnih platformi, koji omogućuju ciljano informiranje lokalnog stanovništva i učinkovitu promociju kulturnih sadržaja prema turistima.
Mi želimo kulturu koja je uključiva, lokalno relevantna ali i međunarodno vidljiva. Kultura koja ne pristaje na površnost radi atraktivnosti, već nudi dubinu, raznolikost i doživljaj. Istra može i mora biti prostor u kojem se kultura i turizam međusobno nadopunjuju i obogaćuju ali ne na račun jedne ili druge strane, već u zajedničkom interesu kvalitete života i održivog razvoja.
Kako biste podržali razvoj kulturnih i kreativnih industrija u Istri? Planirate li specifične mjere ili fondove za poticanje kreativnog poduzetništva?
- Razvoj kulturnih i kreativnih industrija u Istri osobno smatram ključnim segmentom suvremene kulturne politike, ali i važnim generatorom gospodarskog rasta, zapošljavanja i društvene inovacije. Kultura više nije samo prostor očuvanja, već i prostor stvaranja, eksperimenta i ekonomskog potencijala, osobito u regiji kao što je Istra, koja se odlikuje snažnim kulturnim identitetom, multikulturnim nasljeđem i živom kreativnom scenom. Upravo zato snažno podržavamo stvaranje poticajnog ekosustava za razvoj kulturnih i kreativnih industrija. Predviđamo programe sufinanciranja projekata koji spajaju kulturu, tehnologiju i poduzetništvo, poput multimedije, dizajna, glazbene produkcije, filma, izdavaštva, digitalne umjetnosti i gaming industrije. Poseban naglasak stavljamo na osiguravanje pristupa resursima i prostorima: omogućit ćemo simboličan najam zapuštenih ili neiskorištenih javnih prostora kreativnim profesionalcima i organizacijama, koje će ih moći koristiti kao ateljee, produkcijske pogone, galerije, coworking centre ili mjesta prodaje. Time ne samo da potičemo poduzetničku inicijativu, već i oživljavamo javni prostor kroz kulturu.
Kao strateški projekt, planiramo razvoj multimedijalnog odjela pri Školi primijenjenih umjetnosti i dizajna u Puli, čime se dugoročno stvara kadar i infrastruktura za pozicioniranje Istre kao filmske i kreativne regije.
Vjerujemo da kulturne i kreativne industrije nisu samo gospodarska niša nego one su pokretač društvene promjene, jačanja identiteta i razvoja zajednice. Naš pristup temelji se na sustavnoj i inkluzivnoj podršci tom sektoru, uz otvorenost prema eksperimentu, interdisciplinarnosti i internacionalizaciji.

Kako biste raspodijelili kulturne resurse unutar Istarske županije? Smatrate li da se kulturni programi i ulaganja trebaju decentralizirati i ravnomjernije rasporediti između gradova i ruralnih područja?
- Ravnomjerna raspodjela kulturnih resursa unutar Istarske županije jedno je od ključnih pitanja kulturnog razvoja kojem pristupamo s posebnom pažnjom i odgovornošću. Geografska i demografska raznolikost Istre zahtijeva modele koji nadilaze centralizirano upravljanje te nude konkretne mehanizme za dostupnost i ravnotežu kulturnih ulaganja. Upravo zato kulturnu politiku razvijamo na principima teritorijalne pravednosti, s jasnom namjerom da se kulturne inicijative, programi i investicije ravnomjerno distribuiraju i da svaka sredina, bez obzira na veličinu ili administrativni status, ima jednaku priliku za kulturni rast i razvoj. Gradovi moraju zadržati ulogu kulturnih stožera, ali istovremeno snažno potičemo jačanje kulturnih kapaciteta u manjim općinama i ruralnim sredinama.
Kulturna strategija županije već uključuje decentralizaciju kroz donesene kriterije za dodjelu sredstva kroz manifestacije poput „Festivala zavičajnosti u Istri“, potporu programima aktivnog građanskog sudjelovanja i lokalnim festivalima koji njeguju identitet i zajedništvo. Posebnu pažnju usmjeravamo na kulturnu infrastrukturu u lokalnim zajednicama, a projekti poput obnove kaštela u Pazu, Kršanu i Momjanu te stvaranja kulturno-edukativnih prostora, primjerice Kuća fresaka u Draguću, Kuća kaštela u Momjanu i Hiža od besid u Pazinu, potvrđuju taj pristup u praksi. Želimo osnovati i Fond gradova i općina, kako bi se povećao broj “Malih projekata za bolje sutra” kojima se između ostalog financiraju i mali projekti očuvanja istarskog identiteta.
Na taj način kultura prestaje biti privilegija urbanih centara i postaje svakodnevna vrijednost koja živi u zajednicama, potiče uključivanje, jača lokalni identitet i podiže kvalitetu života gdje god ljudi živjeli.
Trebaju li kulturne institucije u Istri biti vođene prvenstveno umjetnicima i kulturnim djelatnicima ili biste dali prednost profesionalnim menadžerima koji upravljaju kulturnim ustanovama prema poslovnim principima? Kako vidite idealan model upravljanja?
- Pitanje upravljanja kulturnim institucijama u Istri izuzetno je važno jer upravo način upravljanja određuje koliko će institucije biti otvorene, relevantne, održive i uključene u zajednicu. Smatramo da idealan model ne počiva na isključivosti između umjetničkog i menadžerskog pristupa, već na njihovu međusobnom prožimanju i suradnji. Kulturne institucije trebaju biti mjesta izvrsnosti, kreativnosti, ali i strateškog razvoja. Umjetnici i kulturni djelatnici nose stvaralačku snagu, razumijevanje publike i senzibilitet prema društvenim potrebama. S druge strane, profesionalni menadžeri osiguravaju stabilnost, učinkovitost i sposobnost strateškog planiranja, što je danas ključno u kontekstu održivog financiranja, razvoja publike, međunarodne suradnje i korištenja EU fondova.

U našem kulturnom programu posebno naglašavamo potrebu za osuvremenjivanjem i jačanjem kulturne infrastrukture, većom mobilnošću sadržaja, inovativnim oblicima upravljanja, kao i stvaranjem prostora za kreativne profesionalce. Takvi projekti traže upravo sinergiju između umjetničkog sadržaja i menadžerskog znanja kako bi uistinu zaživjeli i ostvarili svoj puni potencijal. Zalažemo se za model u kojem ravnotežu pronalazimo kroz inkluzivna upravljačka tijela poput savjeta, vijeća i operativnih timova koji okupljaju i kulturne djelatnike i menadžere, kao i predstavnike zajednice. Podržavam profesionalizaciju upravljanja, ali uz uvjet da ona ne ugrozi autonomiju stvaralaštva i da se temelji na razumijevanju specifičnosti kulturnog rada.
Idealna kulturna institucija u Istri je ona koja istovremeno njeguje izvrsnost, ali i promišlja svoju održivost i širi doseg, prema lokalnoj zajednici, mladima, ranjivim skupinama, kao i prema vanjskim partnerima, stvarajući mrežu povezanih, suvremenih i vitalnih kulturnih točaka širom županije.
Kako vidite ulogu digitalizacije i inovacija u kulturi? Treba li kulturna politika više poticati produkciju novih kulturnih sadržaja ili povećati pristup postojećim kulturnim djelima? Smatrate li važnim financirati istraživanja u području kulturnih praksi i potreba publike?
- Digitalizacija i inovacije predstavljaju ključne alate u razvoju suvremene kulturne politike, osobito u regijama poput Istarske županije koja istovremeno baštini bogatu tradiciju i teži dinamičnom, suvremenom izrazu. Vjerujem da digitalne tehnologije nisu samo sredstvo već i prostor za stvaranje, interpretaciju i dostupnost kulture te ih treba sustavno i strateški uključiti u sve aspekte kulturnog djelovanja. Naš pristup uključuje i poticanje produkcije novih kulturnih sadržaja temeljenih na digitalnim tehnologijama i suvremenim umjetničkim praksama, i povećanje pristupa postojećim djelima jer je jedno i drugo nužno za demokratičnost kulture, izgradnju publike i relevantnost kulturnog sektora. Digitalizacija kulturne baštine, razvoj online platformi, virtualni muzeji, digitalna umreženost institucija, kao i novi formati umjetničkog izraza poput digitalnih performansa, interaktivnih instalacija i multimedijalnih djela moraju biti podržani i dostupni širokoj javnosti. Upravo zato u našem programu predviđamo osnivanje multimedijalnog odjela pri Školi primijenjenih umjetnosti i dizajna u Puli, koji će tematizirati Istru kao filmsku i kreativnu regiju, ali i potaknuti generacije mladih na stvaranje u digitalnom prostoru. Također, zalažemo se za davanje u najam napuštenih prostora kreativnim profesionalcima, uključujući digitalne umjetnike, te za otvaranje coworking prostora kao novih kulturnih inkubatora.
Osim toga, naglašavamo važnost znanstvenog i stručnog istraživanja kulturnih praksi i potreba publike. Kultura nije statična i zahtijeva stalno propitivanje (tko su naši korisnici, koje sadržaje traže, na koji način pristupaju kulturi i kako se mijenja njihovo ponašanje). Zato smatramo ključnim financirati istraživanja u ovom području i koristiti njihove nalaze za oblikovanje politika koje su utemeljene na stvarnim potrebama, a ne samo na pretpostavkama.
Digitalna i inovativna kultura mora biti uključiva, eksperimentalna i hrabra, tj. prostor u kojem se baština reinterpretira, gdje publika sudjeluje, a granice između umjetnika, korisnika i tehnologije postaju nova zona kulturnog stvaranja. U takvoj viziji Istra ne zaostaje, nego predvodi.

Kako planirate osigurati stabilnije financiranje kulturnog sektora? Kako biste potaknuli privatni sektor na veće ulaganje u kulturu? Koje biste dodatne izvore financiranja mogli osigurati, osim proračunskih i EU fondova?
- Stabilno i održivo financiranje kulturnog sektora preduvjet je njegova razvoja, profesionalizacije i dugoročne relevantnosti. Kultura se ne može promatrati isključivo kao trošak, već kao investicija u društvenu koheziju, obrazovanje, identitet i održivi razvoj zajednice. Stoga je naš cilj osigurati višegodišnje planiranje i predvidivo financiranje kulturnih aktivnosti i ustanova kroz strateško upravljanje sredstvima županijskog proračuna, ali i aktivnije uključivanje dodatnih izvora.
Kao prvo, radit ćemo na povećanju proračunskih izdvajanja za kulturu, uz jasno definirane prioritete i javno dostupne kriterije dodjele sredstava, čime ćemo osnažiti transparentnost i povjerenje u sustav financiranja. Osigurat ćemo veću podršku za kulturne programe koji imaju javnu vrijednost, osobito one koji su dostupni širokoj publici, koji potiču sudjelovanje mladih i marginaliziranih skupina, te koji čuvaju zavičajnu baštinu.
Smatramo da EU fondovi i dalje predstavljaju važan oslonac za kapitalne investicije, digitalizaciju i međunarodnu suradnju u kulturi, no isto tako želimo razvijati dodatne modele financiranja. Poseban fokus stavit ćemo na poticanje mehanizama javno-privatnog partnerstva. Privatni sektor može biti važan saveznik u razvoju kulturnog života, ali za to je potrebno stvoriti poticajno okruženje, od poreznih olakšica za sponzore i donatore, do vidljivosti i ugleda koje kulturna suradnja nosi. Planiramo osnovati tematske fondove na županijskoj razini koji će djelovati ciljano, npr. za kreativne industrije, zavičajnu umjetničku produkciju ili kulturnu inovaciju, a koji će biti otvoreni i za ulaganja privatnog sektora i građana kroz modele kolektivnog financiranja (crowdfunding), partnerskih platformi i mecenatskih programa. Time kulturi otvaramo prostor za veću autonomiju i samoodrživost, ali i jačamo vezu između stvaratelja, publike i šire zajednice.
Kako biste osigurali da kulturni sadržaji budu dostupni osobama s invaliditetom, mladima s teškoćama u razvoju i drugim ranjivim skupinama? Koje biste konkretne mjere proveli kako bi kulturni prostori postali pristupačniji?
- Pristup kulturi temeljno je ljudsko pravo, a inkluzivnost je jedan od ključnih principa na kojem gradimo našu kulturnu politiku. Kulturni sadržaji moraju biti dostupni svima bez obzira na fizičke, intelektualne ili socioekonomske barijere. Osobito je važno osigurati ravnopravan pristup osobama s invaliditetom, mladima s teškoćama u razvoju, starijima, novim stanovnicima i svima onima koji se u sustavu često nalaze na marginama.

Zato planiramo provedbu niza konkretnih i održivih mjera. Ulagat ćemo u prilagodbu kulturne infrastrukture uključujući rampe, dizala, rukohvate, taktilne podloge, pristupačne toalete i orijentacijske sustave kako bi kulturni prostori postali fizički dostupni osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti. Sadržajno, podržavat ćemo produkciju kulturnih programa koji uključuju prijevode na znakovni jezik, titlove za gluhe i nagluhe osobe, audio-opise za slijepe i slabovidne, kao i jednostavne jezične interpretacije za osobe s poteškoćama u čitanju i učenju. Poticat ćemo i organizaciju inkluzivnih umjetničkih radionica i programa za djecu i mlade s teškoćama, u suradnji s obrazovnim i socijalnim institucijama. Posebnu pažnju posvetit ćemo i edukaciji kulturnih djelatnika o pristupačnosti, inkluzivnom jeziku i komunikaciji, kako bi se kontinuirano razvijala svijest i kompetencije unutar sustava.
Naša vizija kulture nije samo bogatstvo sadržaja, već i otvorenost prostora. Kulturna politika mora biti alat osnaživanja i povezivanja, a ne izdvajanja. Inkluzivna kultura je kultura zajedništva i to je kultura kakvu gradimo u Istri.