Dijelovi nesigurne priče (Grad u potrazi za izgubljenim identitetom)
Uz izložbu pulskih umjetnika Dijelovi nesigurne priče (Grad u potrazi za izgubljenim identitetom) u galeriji SIZ (Molekula) u Rijeci – prosinac, 2009.
Piše: Branka Benčić
Izložba Dijelovi nesigurne priče (Grad u potrazi za izgubljenim identitetom) realizira se u okviru projekta SUSRET GRADOVA u organizaciji riječke Udruge za promicanje vizualne umjetnosti i kulture TRAG. «Susret gradova je projekt pomoću kojega smo htjeli upoznati umjetničku klimu i atmosferu u kojoj djeluju umjetnici u drugim dijelovima Hrvatske. Ovogodišnji susret odvija se na relaciji Rijeka – Pula, tijekom kojih će jedni i drugi imati priliku pobliže upoznati rad gostujućih mladih umjetnika” – ističu organizatorice iz udruge TRAG Lea Čeč i Vedrana Stipić, te nastavljaju kako je namjera projekta «uspostavljanje komunikacije i razmjene umjetničkih preokupacija, stajališta, kao i vizija umjetničkih kretanja odabranih gradova.”
(foto: Pulska grupa – ferijalni)
Ništa što vidimo ne bi nam trebalo biti strano, nijedan prizor, nijedan od detalja koji se postupno otkrivaju. Svakodnevnost prizora čiji autoritet potvrđuje vrijeme … upućuje na fikcionalno, imaginarno, stvoreno … Na taj način predmeti i prizori koji intrigiraju fotografski pogled postaju dijelovi nesigurne priče… Sandra Križić Roban: Tražeći mjesto za zaborav, Zagreb, 2008.
Vrijeme koje prolazi ili koje je prošlo i prepoznatljivi prizori saveznici su radova nastalih prvenstveno u mediju fotografije, filma i videa, a predstavljeni su izložbom Dijelovi nesigurne priče (Grad u potrazi za izgubljenim identitetom), skupine generacijski bliskih pulskih umjetnika. Ova se izložba gradu i slici grada obraća sa svojevrsnom nostalgijom. Uspostavljajući vezu sa prošlim, putem slika kao dijela imaginarnog arhiva, izložba teži definirati vrijeme u kojem živimo. Raspad infrastrukture, resursa tehnologije i prostora, nagovještava društveni poraz i ostavlja zjapeću prazninu u prostoru i duhu. Radovi Jasne Buić, ILIE, Pulske grupe, Andreja Korovljeva, Sofije Silvie, Lare Ušić i Igora Zirojevića artikuliraju iščezli simbolički kapital, kao dokumenti napuštenog ideala.
(foto: ILIA, banka/robna kuća)
Arhitektura je zabilježena, ignorirana, zaboravljena – a fotografski i filmski zapisi igraju ulogu u emotivnoj rehabilitaciji slika, artikulirajći intenzivniji subjektivan odnos. Mediji nam omogućavaju uočavanje pojedinosti, odnose u prostorima, ljepotu i značenje, jer sami nismo uvijek sposobni koncentrirati pogled na ono što nas okružuje, što vidimo i osjećamo.
Grad predstavlja promjenjivo polje, zbroj društvenih i povijesnih trenutaka zapisanih u kolektivnoj memoriji mjesta, a koncepti prostora utemeljeni su u različitim vrstama individualnih i kolektivnih iskustava. Konstituirajući se unutar odrednica apstraktno – konkretno, odn. okvira prostor – mjesto (l’espace – lieu), očigledno je postojanje uzajamnog, razumljivog i uobičajenog (vizualnog) jezika kao transfera između podsvjesnog i slika. Fotografija se od samih svojih početaka koristi kao najvjernije sredstvo predočavanja stvarnosti, dokument i dokaz. Medijski apetit za konzumiranje arhitektonskih slika je enorman, a film, video i fotografija najučestaliji su oblici umjetničkog istraživanja urbane strukture, zapisa o gradu i ljudima, koji afirmiraju urbanitet i identitet grada i njegovo povijesno nasljeđe, ili pak preispituju neke „kritične“ točke. Kroz svakodnevne i simboličke prakse, radovi ukazuju na postojeće stanje i situaciju, arhitekturu, povijest, ideologiju. Pretvarajući grad u sliku radovi umjetnika tu sliku demontiraju, tako da suvremeni grad više nema granica koje omeđuju koherentnu i homogenu cjelinu, već nastanjujemo frakturni prostor u kom su obličja de-integrirana.
U fotografijama Jasne Buić, ILIE, Lare Ušić, Igora Zirojevića, Sofije Silvie primjećujemo uglavnom prazne prostore, najčešće bez ljudi – interijer Kina Zagreb kod Jasne Buić, te prizore urbanih matrica Londona, Trsta, Pule u ostalim fotografijama. Jedino je Igor Zirojević u autoportretu prisutan kao svjedok, budući da se radi o specifičnoj strukturi rada.
(foto: Korovljev)
Nesigurnost naznačena u naslovu je dvoznačna. Osim one simboličke nesigurnosti u značenje i imaginaciju, ovdje se radi o «stvarnim» koji reprezentiraju sami sebe, prostorima poput brodogradilišta, luke ili napuštenih vojnih objekata, sa stvarnim problemima, te nesigurnosti utemeljene u njihovom realnom stanju, kao nagoviještaj neizvjesne sudbine i nesigurnog ishoda. Uljanik u dokumentarnom filmu Andreja Korovljeva Godine hrđe ili Porto Vecchio u Trstu na fotografijama Lare Ušić, gdje je metafora korištene tehologije – upotreba polaroid filmova kojima je istekao rok trajanja korištena kao znak koji upozorava na fizičko propadanje odabranog motiva.
Umjetnička praksa i slikarstvo Lare Ušić formirali su se na temeljima art bruta i enformela, te je autorici blizak izražen interes za materiju i problematiku materijalnosti tvari. Upravo u kontekstu prisvajanja enformela, pristupa materiji koju tretira kao asocijativno subjektivno polje. Serija novih radova, realiziranih kao polaroid fotografije također konceptualizira metaforičku sliku o prolaznosti vremena. “U Larinim je radovima pravi protagonist memorija; memorija koja uranja i izranja, da bi se prezentirala u obliku razrušenih tragova koji posjeduju tajanstvenu draž. Radi se o radovima na kojima su prenesene frakture proživljene egzistencijalne stvarnosti na razmeđi teritorijalnih, kulturalnih, generacijskih i povijesnih granica.” U konceptualnom okviru radova kao „memorijskog polja“ započetog ispitivanjem motiva zidova valja promatrati i novi ciklus radova koji uključuju prelazak na drugačiji medij, polaroid – instant fotografiju i film kojemu je istekao rok trajanja kao nestabilno sredstvo izražavanja, te nesigurno i upitno sredstvo zapisivanja, čuvanja i pamćenja.
(foto: Lara Ušić)
Kino Zagreb zaobišla ne neizvjesna sudbina i prostor je rehabilitiran. Kao jedino preostalo pulsko kino, kino Zagreb međutim nije izdržalo tranzicijsku mašinu preimenovanja kojim se stvorila izmišljena veza sa tradicijom i kulturom, kao znak kompleksa i žudnje male sredine.
Kino Zagreb bilo je izraz duha modrnizma i urbane memorije, a poetska društvena kritika razvija se kroz seriju fotografija Jasne Buić koje prekrasno dočaravaju kompaktne i plastičke volumene bivšeg modernističkog interijera utonulog u zaborav.
(foto: Jasna Buić)
Kako bi razumijeli fotografije iz serije Obična tuđina, koje predstavljaju uzročno i narativno nepovezane prizore izgrađenog okoliša udaljenih lokacija, Sofija Silvia ističe potrebu pronalaženja poetske istine kako bi «komunicirali dalje od opisa» , budući da se «naša iskustva ne mogu objasniti ili potpuno razumijeti pukim otkrivanjem činjenca». Prostori ispražnjeni od ljudi, londonskog City-ja djeluju gotovo nestvarno, uznemirujuće, nadrealno, izmišljeno, režirano, kao da je po srijedi evakuacija, dok u stvarnosti predstavljaju – vikend u poslovnoj četvrti. Iako udaljeni, ti prizori ispražnjeni od ljudi blisko komuniciraju sa nama artikulirajući kroz razumiljivost vizualnog jezika prepoznatljive osjećaje zaborava, odsutnosti i praznine. Za one koji ne znaju, Puski forum zimi, prazan kao urbana pustinja djeluje jednako nestvarno, kao «pittura metafisica» Giorgia de Chirica.
(foto: Sofija Silvia)
U fotografijama iz serije I.F.O. (Identificirani leteći objekt), parafrazom skraćenice UFO (odn. hrv. NLO), ILIA se kroz strategije igre, humora i ironije ne poigrava samo sa terminologijom SciFi žanrova, već na izuzetno zanimljiv i šaljiv način predstavlja detalje naše stvarnosti koji su iz svoje pozicije banalnog i uobičajenog skliznuli u polje začudnog i neobičnog, uz diskretne digitalne intervencije u Photoshopu. Ove nesvakidašnje kombinacije koje predstavljaju očuđenu stvarnost i stvaraju začudne odnose, oslobađaju predmete prvobitne funkcije, a gledane iz kritičke perspektive mogu postati detektori stanja u prostoru, dok s druge strane iz egzistencijalne pozicije «ukazuju na trenutak iskoračenja iz tzv. “normalnih” stanja i situacija”.
(foto: ILIA)
Arhitekti iz Pulske grupe interpretiraju na primjeru grada Puke sliku grada u vremenu kasnog kapitalizma angažirajući alate kritičke analize u svrhu izrade Crvenog plana – «mape krize», kao plana za grad koji se nalazi u alarmantnom stanju. Plan na nekoliko razina detektira širok raspon kritičnih mjesta – događaja i prostora, kao čvorišta postojećih i mogućih konflikata, a većina slučajeva prezentiranih na mapi predstavlja kritiku postojećih odnosa, te ukazuje na potrebu pronalaženja jasnih i funkcionalnih oblika strukturiranja i intervencije.
(foto: Pulska grupa, Crveni plan)
Digital diary Igora Zirojevića niz je slika “iz života” koje predstavljaju kontekst kao sadržaj, gdje je svakidašnjica (arhitektura, grad, ljudi, tragovi, predmeti, prostori- urbana matrica i interijeri) posredovana kao nestabilan i promjenjiv sustav. U mozaičnoj strukturi ove fotografske serije koja se realizira u specifičnoj dnevničkoj formi, pronalazimo fragmentiran svijet autorove intime putem kojeg on problematizira svijest o vlastitoj socijalnoj ulozi.
(foto: Zirojević)