U Puli otvorena 7. Visualia
Svečano otvaranje 7. Visualie – Festivala svjetla održalo se u četvrtak, 19. rujna na Portarati. Za najavu programa bio je zadužen stand-up komičar Ivan Šarić koji je nabrojio sudionike, posebno istaknuvši partnersku udrugu ILA (International Light Association) koja okuplja znanstvenike koji proučavaju i koriste svjetlo u kombinaciji sa zvukom za liječenje određenih poremećaja. Nešto više o festivalu rekao je, naravno, njegov organizator Marko Bolković iz Sonitusa koji je uz Turističku zajednicu Grada Pule omogućio njegovu realizaciju.
Publiku su pozdravili i dogradonačelnik Robert Cvek, direktorica Turističke zajednice Grada Pule Sanja Cinkopan Korotaj i njujorški predstavnik ILA‑e. Saznali smo da će se tri večeri zaredom na osam lokacija, od 20 do 24 sata, odvijati projekcije i performansi ili biti postavljene instalacije. Lokacije su sljedeće: Portarata, Ulica Sergijevaca, Carrarina i Kandlerova ulica, Forum, Uspon svetoga Teodora, Titov park te Park kralja Krešimira.
Predstavljanje programa okončano je pritiskom na veliki crveni gumb i od tog trenutka krenula je „akcija“.
Prvo što smo imali priliku vidjeti bio je svjetlosni performans „Coruscants“ koji su izveli ulični umjetnici krećući se ispod Slavoluka Sergijevaca i duž susjedne ulice. Velika atrakcija za djecu na istom mjestu bile su i šarene ptice koje su zahvaljujući rasvjeti i položaju na visini, ostavile dojam kao da lete iznad glava prolaznika. No pravi spektakl priredili su mađarski Fenyszórók Visual sa svojim projekcijama koje su ukrasile pročelja svih zgrada na Forumu.
Uz nenametljivu glazbu igra geometrijskim oblicima na Augustovu hramu i Gradskoj palači ostavila je psihodeličan dojam, što dokazuje da za takav efekt subjektu nisu potrebne supstance, nego samo malo kreativnosti i tehničkog znanja, a prednost takvog pristupa je i mogućnost podjele iskustva s mnoštvom drugih ljudi, možda običnih znatiželjnika koji neće o tome mnogo razmišljati, ali će bar podsvjesno obraditi doživljaj.
Treba istaknuti i projekciju animiranoga lika ženskog ronioca te raznobojne kameleone čija pojava podsjeća na hipijevsku estetiku šezdesetih godina prošloga stoljeća ili pak, rave supkulturu devedesetih.
Međutim, dolazi se do pretpostavke da je tematika ovoga festivala čovjek, funkcioniranje njegova organizma te robotizacija društva. O tome su nam svjedočile, prije svega, tri instalacije – jedna pored Katedrale, druga u blizini Shipyarda te zadnja nešto dalje, prema Krešimirovu parku. U blizini crkve smjestila se golema ljudska figura na koju su se projicirali geometrijski oblici u različitim bojama. Igra svjetla ostavila je dojam živosti tog čovjeka i odvijanja unutarnjih procesa u njegovu tijelu, a prije svega u moždanoj sferi. Još jači naglasak na umu primijetio se pri pogledu na sljedeću spomenutu instalaciju koja se svela na ogromnu glavu. Osim boja i oblika, tu su se projicirala i lica osoba razne dobi, spola, izraza, crta i raspoloženja. Povremeno smo začuli zvuk smijeha, ali i dalje možemo reći da su zvukovi bili nenametljivi, iako se osjetila lagana produhovljenost melodije i ritma.
I ovdje ponovno doživljavamo čovjeka kao organizam koji ima prije svega mehaničku stranu, a čak se čini da se cjelokupnom atmosferom želi istaknuti naša robotiziranost. Mi smo već po svojoj prirodi bića ograničena tjelesnim funkcijama, nagonima i instinktima te razumom koji je i dalje samo proizvod našeg manjkavog organizma. Također, što je društvo naizgled razvijenije, nestaje topline i ljudskosti te se život svodi na rad, a otuđenje raste.
Instalacija pored parka u blizini knjižnice asocira na astronauta ili biće koje na bilo koji način želi otkriti i osvojiti svemir, ali ponekad na štetu svog integriteta. Vrhunac priče bila je organizirana polusatna meditacija u Circolu koja je uključivala zvuk, upute za koncentraciju i relaksaciju te apstraktne ili pak značajne povijesne slike koje nas podsjećaju na to tko smo kao vrsta i dio zajednice.
Ne smijemo zaboraviti ni sadržaj za djecu u Titovu parku – bicikle koji voze u mjestu, a vožnjom se pokreće svjetlo na obližnjoj instalaciji. Ostatak prostora za zabavu također je bio raznobojno osvijetljen, kao i inače bezlične klupe, koje su prividno upile ljepotu šarenila.
Bilo je još zanimljivih, idejno bogatih projekcija i instalacija, a nastavak nas čeka u sljedeća sva dana.
Tekst i fotografije Maja Gregorović