Izložbe Lina Skire „Vitraji“ u Galeriji HUIU

B. V.

13.09.2023.

Otvorenje izlož­be „Vitraji“ Lina Skire bit će odr­ža­no u petak, 14. ruj­na s počet­kom u 20 sat u HUiU galeriji.

Brojni su umjet­ni­ci tije­kom godi­na osta­vi­li svoj umjet­nič­ki trag u broj­nim jav­nim pros­to­ri­ma, ali budu­ći da su samo­za­taj­ni, čes­to ne zna­mo tko se kri­je iza rado­va koji­ma se sva­kod­nev­no divi­mo. Jedan od tih umjet­ni­ka zasi­gur­no je i Lino Skira koji ove godi­ne obi­lje­ža­va 43 godi­ne umjet­nič­kog stva­ra­laš­tva. Iako ga mno­gi naj­češ­će pove­zu­ju s pre­kras­nim lam­pa­ma koje izra­đu­je, ovaj je umjet­nik i vir­tu­oz u izra­di vitra­ja koji danas kra­se broj­ne jav­ne objekte.

O svo­joj lju­ba­vi pre­ma umjet­nos­ti izra­de vitra­ja Skira navo­di: “Oduvijek sam bio fas­ci­ni­ran tim oča­ra­va­ju­ćim boja­ma i efek­tom pro­la­za svje­tlos­ti kroz obo­ja­na stak­la. Sve je poče­lo pri­je toč­no 43 godi­ne, odnos­no 1980. tije­kom turis­tič­kog posje­ta tadaš­njoj Čehoslovačkoj gdje sam u malom mjes­tu uda­lje­nom 30 kilo­me­tra od Praga upoz­nao umjet­ni­ke koji su izra­đi­va­li vitra­je. Gledao sam ih kako rade, a budu­ći da me umjet­nost odu­vi­jek zani­ma­la, odlu­čio sam sav­la­da­ti teh­ni­ku izra­de vitra­ja. Da bih to pos­ti­gao, prvo sam oti­šao u Veneciju i Veronu, ali mi, naža­lost, nit­ko nije htio oda­ti taj­ne zana­ta, dok nisam upoz­nao jed­nog izvr­s­nog maj­sto­ra koji je nakon veli­kog potre­sa u Sjevernoj Italiji radio na rekons­truk­ci­ji ošte­će­nih sakral­nih obje­ka­ta. Da bih učio i sav­la­dao teh­ni­ku izra­de vitra­ja od tog maj­sto­ra, odla­zio sam u mjes­to Aielo del Friuli. Iako je danas iza mene puno pro­je­ka­ta, iskre­no, učim još uvi­jek i tako već 43 godi­ne. Izrada vitra­ja je posao koji zah­ti­je­va puno tru­da, strp­lje­nja i kre­ativ­nos­ti s nagla­skom na važ­nost pra­vil­nog oda­bi­ra moti­va i boja koje odgo­va­ra­ju odre­đe­nom objek­tu. Kada radi­te u veli­kim objek­ti­ma, kao što je zgra­da današ­nje FINA‑e gdje sam 1995. godi­ne izra­dio vitraj od 100 meta­ra, naj­vi­še se boji­te hoće­te li uspje­ti i hoće li naru­či­telj biti zado­vo­ljan koli­ko i izvo­di­telj. Stoga je odmah na počet­ku pre­sud­no iza­bra­ti boje i moti­ve koji odgo­va­ra­ju objek­tu. Da bih to pos­ti­gao, mate­ri­ja­le potreb­ne za izra­du tog veli­kog vitra­ja u FINA‑i, stak­lo i olo­vo, naru­čio sam direk­t­no iz tvor­ni­ce u Americi. U tome mi je pomo­gao sin Dean koji je u to vri­je­me stu­di­rao u New Yorku.”

Lino Skira rođen u Barbićima (Labin) 1940. godi­ne, samo­uki umjet­nik u obli­ko­va­nju Vitraja i ras­vjet­nih tije­la u teh­ni­ci Tiffani. Uz izlož­be naj­ve­ću paž­nju posve­tio ure­đe­nju jav­nih i pri­vat­nih, sakral­nih, pros­to­ra diljem Istre i šire. Vitraj pred­stav­lja poseb­nost u svi­je­tu umjet­nos­ti, zahva­lju­ju­ći oso­bi­tom odno­su izme­đu svi­je­tla i stak­la. On živi sa svi­je­tlom, a kada pada mrak, zavr­ša­va život i lje­po­ta vitra­ja. Nakon Starog vije­ka otpo­čeo je pro­cvat sakral­ne arhi­tek­tu­re, crk­ve i kate­dra­le bljes­nu­le boja­ma vitra­ja, a ula­zak u crk­vu nije bio samo duhov­na hra­na već pris­tup magič­no­me svi­je­tu i umjet­nos­ti svi­je­tla i igre boja. Odavno umjet­nost vitra­ja nije sakral­na. Stilski i temat­ski pri­la­go­đa­va se teh­nič­kim ino­va­ci­ja­ma današ­njim potre­ba­ma i novim materijalima.

Izložba i pro­gram HUiU gale­ri­je finan­ci­ra­ni su sred­stvi­ma Ministarstva kul­tu­re i medi­ja RH, Grada Pule – odjel za kul­tu­ru i razvoj civil­nog druš­tva, Zaklade Kultura nova i Istarske župa­ni­je – odjel za kul­tu­ru i zavi­čaj­nost. Izložba se može raz­gle­da­ti do 5. listopada.