Razgovor: Noa Silver Veldhuijsen (rezidencijalni program Summer Sessions) – „Zvuk, pritok dodira“
Mladi umjetnik Noa Silver Veldhuijsen predstaviti će svoj rad „Zvuk, pritok dodira“ kojeg je razvio u sklopu Summer Sessions rezidencije, u petak 29. rujna u 20 sati u pulskoj galeriji HUIU u Zagrebačkoj 27. Radi se o interaktivnoj izvedbi uživo u kojoj umjetnik i publika stvaraju komunikaciju putem dodira. U okviru Mp3 platforme udruga Metamedij svake godine ugošćuje umjetnika iz inozemstva na kratkoj i intenzivnoj umjetničkoj rezidenciji Summer Sessions, tijekom koje odabrani umjetnik ima priliku razviti svoj umjetnički projekt u bliskoj suradnji s članovima platforme i vanjskim suradnicima udruge. Ove je godine izabran Noa Silver Veldhuijsen, dvadesettrogodišnji interdisciplinarni umjetnik koji djeluje na području novomedijske umjetnosti. Rođen u Nizozemskoj, a stanuje i radi u Rotterdamu. Diplomirao je likovnu umjetnost na akademiji Willem de Kooning (WdKa) sveučilišta u Rotterdamu. U razgovoru s umjetnikom prvo smo doznali koji je koncept njegovog rada.
- „Zvuk, pritok dodira“ je rad koji govori o duboko ukorijenjenoj ljudskoj potrebi za tjelesnom interakcijom – priznavanje drugoga i privrženost – nešto što smo svi imali, ali smo negdje putem izgubili. Stvorena je izvjesna barijera kada je u pitanju tjelesna interakcija među ljudima, a moja je želja probiti tu barijeru na razigran način – prevesti tjelesni dodir u glazbu. Bit će to zaigrana interakcija publike i umjetnika tijekom koje ćemo zajedno sintetizirati zvuk naše kože.
- Kako je tekao proces od početne ideje do konačnog rada? Što se „izgubilo u prijevodu“, a što te iznenadilo?
- Prvotna ideja je uključivala dva stranca koji se međusobno dodiruju kako bi sintetizirali glazbu, ali u konačnici je to postao rad baziran na performansu u kojemu sam ja jedan od sudionika. Kad sam došao u Pulu našao sam se u situaciji da sam želio komunicirati s drugima, ali zbog jezične barijere nisam bio u mogućnosti to učiniti u onoj mjeri u kojoj sam želio. Zbog toga je projekt postao osobniji i činilo mi se da ima smisla da sebe stavim u njega – to je smjer u kojem se razvio. Promijenio se i način na koji će biti predstavljen bazirano na onome što funkcionira. I tehnika koju koristim je drugačija od prvotne ideje i to iz jednostavnog razloga – koristim ono što ima najviše smisla i što je zanimljivo za slušanje.
- Kakva su tvoja iskustva u sklopu rezidencijalnog programa Summer Sessions. Što si očekivao i što si pronašao? Kako je izlazak iz zone ugode utjecao na tvoj kreativni proces?
- Iskreno nisam znao što mogu očekivati. Bio sam iznenađen što su me odabrali i poslali ovdje stoga se osjećam počašćen što sam dio Summer Sessionsa. Mislim da je uvijek lijepo radno iskustvo kada niste okruženi uobičajenim društvom. Odjednom se nalazite u drugoj državi gdje postoji čitav niz različitih novih mogućnosti koje inače ne bi imali. Kod kuće je lakše se prepustiti vlastitim zonama ugode – poznajete svih i znate kod koga ići ako trebati raditi s drvom, metalom ili nečim drugim, a ovdje sve to morate ponovo pronaći. Postaje limiti s kojim se morate suočiti što je meni jako zanimljivo kao umjetniku.
Ovaj je projekt realiziran u okviru Summer Sessions mreže za razvoj talenata te je zajednička koprodukcija udruge Metamedij i V2_Instituta za nestabilne medije. Summer Sessions je mreža za razvoj talenata koja organizira rezidencijalne programe za umjetnike u začetku karijere te nudi produktivnu atmosferu, kvalitetnu produkciju i stručni feedback – sve što je potrebno za pokretanje ili razvoj profesionalnog umjetničkog projekta. Glavna ideja ovog međunarodnog rezidencijalnog programa je da organizacije sponzoriraju umjetnike iz njihove zemlje za odlazak u neku inozemnu organizaciju kako bi tamo razvijali svoj projekt. Kroz program razvija se projekt od koncepta do rada koji je spreman za prezentaciju.
Donatori su: Zaklada “Kultura nova”, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Grad Pula i Istarska županija.
Razgovarao Boris VINCEK